Varva 2-takt?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Chris Ash skrev:
Det enda som i skönhet överträffar en handgjord expansionskammare med synliga svetsfogar är kvinnokroppen......

Det skulle vara intressant att titta in i hjärnan på den som skrivit ovanstående text.
(min svåger är överläkare i psykiatri, han kanske kan hjälpa dig...)
 
back in black skrev:
Här kommer en ganska vettig fråga.
Varför envisas visssa fyrtaktsåkare med att bara ha två cyllar?????
Skaffa två till så ni får lite fart på era vinkelmoppar.

Den frågan finns det nog inget bra svar på.

Om du läser 'Performance Bikes' augustinumret 2004, så ser du att bladen har lika mycket 'otroligt ballt bottenvrid' som dukken, medans dukken väger mer.

Det finns helt enkelt inga tekniska fördelar över huvud taget. Men det finns estistka, men vem fan bryr sig om estetik när man kör hoj ?
 
#Olsson# skrev:
Var gärna lite försiktig med att skriva att det låter "fjantigt". 2-takt är musik. OK? :D

nått ja gillar är bubblande 2 takts båtmotorer.. gärna de lite äldre Mercury XR2 2.0L maskinerna :D speciellt när dem krämas ur ordentligt *love the sound*
 
Tvåtakt är balsam för öronen o hör sen!!!! Sen e de inte sommar förrän man känner den underbara luckten av tvåtakts avgaser!! :yoparty
 
cRoC skrev:
2-takt varken låter eller luktar gott, men visst man försöker ju intala sig tvärtom ;


Du behöver inte vara orolig för att du har genomgått en smak-amputation, det finns folk som tycker Per Gessle är bra. :tummenupp
 
Pejo skrev:
Den frågan finns det nog inget bra svar på.

Om du läser 'Performance Bikes' augustinumret 2004, så ser du att bladen har lika mycket 'otroligt ballt bottenvrid' som dukken, medans dukken väger mer.

Det finns helt enkelt inga tekniska fördelar över huvud taget. Men det finns estistka, men vem fan bryr sig om estetik när man kör hoj ?

Självklart finns det för och nackdelar med fler eller färre cylindrar.
Olika antala cyllar och vinklar mellan dem levererar effekten på olika sätt. Tvåcylindriga är oftast snällare mot däcken då de hinner återhämta sig bättre mellan tändpulserna...detta kan man iof ändra mha. tändföljd m.m, men att säga att det inte finns några tekniska fördelar är bara korkat.

...fast om ljudet räknas som teknisk fördel så är det skäl nog att köra 2-cyl... :Bugar
 
Pejo skrev:
Är du felnavlad eller ? Jag som började få så höga tankar om dig... :3freak :7peta
Vetefan hur morsan och farsan gjorde men resultatet vart iaf bra :D

Tycker 2-taktarna låter lite fjantigt men håller med om att de sprider en härlig racinglukt över banorna!

2-takt är väl ett minne blott om bara några år inom motorsport pga att de skiter ner så mycket mer än en 4-taktare. Men det är en annan historia.
 
sandstream skrev:
Ni är väl ett gäng som kör 2-takt i det här forumet så ni kanske kan svara på denna fråga: Varför står de som kör 2-takt och varvar sina hojar med 2-3 sekunders mellanrum i flera minuter innan de ger sig ut på banan?

Det låter ju ganska fjantigt så det kan knappast vara för skojs skull :D

Egentligen är det bättre att hålla den på ett jämnt lägra varvtal typ 5000rpm för att sen öka efterhand som motorn blir varm. Motorn måste vara varm innan man kan börja känna efter bestyckning vilket görs genom att lyssna på den samt att se hyr den reagerar på gaspådrag samt kan man känna COV i rammen om man har lite känsla.

Vad jag inte fattar är varför fyrtaktarna envisas med att bara tända vart annat varv och släppa motorn ett varv helt i onödan. Sen kan man ju också undra varför avgassystemen ska vara så stora och grova men det måsta vara för att kompensera något som föraren saknar, eller?


sandstream skrev:
2-takt är väl ett minne blott om bara några år inom motorsport pga att de skiter ner så mycket mer än en 4-taktare. Men det är en annan historia.

Jag har skrivit om det tidigare men en fyrtaktare eller tvåtaktare som görs på mest på fullast "släpper ut" rätt mycket, men skillnaden är försumbar i ett större perspektiv. Tänk då mer på alla gamla personbilar och dieselbussar som används från och till banorna, där finns något att jobba med.

I cross kommer det nya tvåtaktare där det har kommit ett nytt reglementa där minimivikten sänkt därför att fyrtaktarna höll på att ta död på bredden. Det är få som har råd att driva fyrtaktare. Det är av det själet inget har kommit med något som ska ersätta 125cc och 250cc i roadracing.
 
Nordgren skrev:
Jag har skrivit om det tidigare men en fyrtaktare eller tvåtaktare som görs på mest på fullast "släpper ut" rätt mycket, men skillnaden är försumbar i ett större perspektiv. Tänk då mer på alla gamla personbilar och dieselbussar som används från och till banorna, där finns något att jobba med.

I cross kommer det nya tvåtaktare där det har kommit ett nytt reglementa där minimivikten sänkt därför att fyrtaktarna höll på att ta död på bredden. Det är få som har råd att driva fyrtaktare. Det är av det själet inget har kommit med något som ska ersätta 125cc och 250cc i roadracing.
Skulle tro att alla Sveriges motorgräsklippare släpper ut betydligt mer skit än vad 2-taktare gör inom motorsporten men det har ingen större betydelse.
Att 2-taktare är skitigare än 4-taktare är en godtagen sanning och då är det enkelt för motorsporten att peka på 2-taktarna och säga att de ska bort för att ha ryggen fri när miljönissarna kommer.
På Isle of Man kördes 2-takt för sista gången i år...
I USA har FMX-åkarna börjat gå över till 4-takt, eftersom de ofta kör inomhus, trots att 2-taktarna är bättre (läs lättare)...
 
Ju mer folk klagar på tvåtaktare som varmkörs desto roligare blir det att varmköra. :hihi
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top