Varv- och hastighetsmätare

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Tjena, vill köpa nya mätare. En liten och behändig varvräknare samt hastighetsmätare. Båda funktionerna får gärna vara inbyggda i ett hus. Får ej kosta mer än 1000kr för båda. Funderar på en sigma cykeldator och en varvräknare från lelles. Tips tages tacksamt emot. :tomten

Har själv funderat på cyckeldator PM:a mig om du hittar nån bra.
Varvräknaren från lelles.. (dum fråga kanske) är den elektrisk eller mekanisk?. samt analog eller digital.. skicka gärna upp bilder.
Vad har du tänkt göra föresten. ska du byta hela instrumentbrädan hade du tänkt eller?

så här gjorde jag...
den kommer det är bara ovandelen som kommer synas.. den kommer gå i höjd med styret och framåt..
blev en nödlösning men får duga.. cykeldatorn är jag f.ö väldigt nöjd med, har allt lull lull och klarar hastigheterna bra.. upp till 300 enl tillverkare.. xrn går inte så for dock haha.

instr.jpg

myspinnen skrev:
så här gjorde jag...
den kommer det är bara ovandelen som kommer synas.. den kommer gå i höjd med styret och framåt..
blev en nödlösning men får duga.. cykeldatorn är jag f.ö väldigt nöjd med, har allt lull lull och klarar hastigheterna bra.. upp till 300 enl tillverkare.. xrn går inte så for dock haha.

instr.jpg
Riktigt nice.. vart fick du tag på den?
Hur var det med varvräknaren föresten?

philsson skrev:
Riktigt nice.. vart fick du tag på den?
Hur var det med varvräknaren föresten?

fick tag på vadå? cykeldatorn i en cykelbutik bara.. resten är lite bockad plåt, kolfibertejp motstånd och dioders

varvräknare skiter jag i.. fanns ingen orginal.. och man både hör och känner väldigt väl när det är dags att växla

annars kan ni köpa en digitalhastigets mätare med neutral lampa blinkers lampa i olje lampa på scooterattack för 84euro inte mycke

myspinnen skrev:
fick tag på vadå? cykeldatorn i en cykelbutik bara.. resten är lite bockad plåt, kolfibertejp motstånd och dioders

varvräknare skiter jag i.. fanns ingen orginal.. och man både hör och känner väldigt väl när det är dags att växla
Hur funkar det annars med en varvräknare som inte är original tänkte på en mekanisk med vajer.. stämmer varvtalet om det är en mätare från en annan hoj.

philsson skrev:
Hur funkar det annars med en varvräknare som inte är original tänkte på en mekanisk med vajer.. stämmer varvtalet om det är en mätare från en annan hoj.

måste väl bero på drevningen på vajern i växellådan.. stämmer säkert inte.. men en digital bör väl stämma... ifall den tar impulser från motorn nånstans.. är inte insatt..

myspinnen skrev:
måste väl bero på drevningen på vajern i växellådan.. stämmer säkert inte.. men en digital bör väl stämma... ifall den tar impulser från motorn nånstans.. är inte insatt..
Bara de att på min lilla hoj så är det vajer till varvräknaren.. går det dra en digital anslutning från typ CDI:n?. känner mig helt :kocko i att ställa frågan. men det kanske går.. :va

philsson skrev:
Bara de att på min lilla hoj så är det vajer till varvräknaren.. går det dra en digital anslutning från typ CDI:n?. känner mig helt :kocko i att ställa frågan. men det kanske går.. :va
Du kan plocka varvtalet från tändpulserna i en tändkabel

Jabben skrev:
Du kan plocka varvtalet från tändpulserna i en tändkabel

Tänk bara på att det är en tvåtaktare o då stämmer det inte, får ju dela pulserna med två för att få riktiga varv om varvräknaren är avsedd för fyrtakt... antar att det är till nsf:en

All_to_slow skrev:
Tänk bara på att det är en tvåtaktare o då stämmer det inte, får ju dela pulserna med två för att få riktiga varv om varvräknaren är avsedd för fyrtakt... antar att det är till nsf:en

Missade att folk skrivit i denna tråd. Varvräknaren från lelles är tydligen omkopplingsbar mellan 2 och 4 takt. Och som redan är nämnt är det inga problem att få till signalen. Bara att ta från tändningen. Fick med en bild med.

Bifogat

• Varvräknare.JPG
    Varvräknare.JPG
    86.6 KB · Visningar: 190
Dannez1000 skrev:
Ser ju helt klart bra ut. Men man får ju samma funktioner om man köper en cykeldator för 150kr. Sedan köper man en varvräknare från lelles. Då kostade kallaset inte mer än 1000kr. :)

Tror nog att jag gör så. De skulle iofs vara snyggt med 2 lika. Både varv och hastighetsmätare från lelles. Den som lever får veta

Länk till varvräknaren!?
Måste ha ny..

men om man beställer varvräknare från lelles, följer det med allt man behöver då? eller måste man fixa en massa grejer? förutom "normala" verktyg då...

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats