Vartal! nu ska det redas ut!!

jag kan inte köra 90 me min.. för effekten kommer vid 7k varv å vid 90 ligger den vid 6700 typ..

ja försöker väll varva 6500 på 70 tror ja ja tittar inte så mycket på varvmätarn.. lyder mästs ljudet ifrån motorn...
 
När man kört ett tag går man på känsla :)
Växlarna glider i nästan av sig själv och du prickar rätt i registret. Så det är bara ut och öva.

Men 4k i 90?! Det är ju knappt tomgång :P
 
Solid snake skrev:
2362862 Bevisa att du kan mer än mig då Mr-jag-är-född-1990-och-kör-moped.

Tja, hur har du tänkt att jag ska bevisa det? Och har jag sagt att jag kan mer än dig? :) Ifall du är lite nolifer kan vi ju skriva tvåtaktsrelaterade frågor till varandra och se om någon inte klarar av dem. Jag börjar (med två enkla).

Vad heter de fem delar som avgasröret till en tvåtaktare är uppbyggt av?

Vad för funktion fyller spolportarna?
 
Man kör väl på ett varvtal som inte anstränger hojen. Apmycket gas på låga varv frestar på lager, jättelite gas på höga varv frestar på cylinder+kolv.
6-7k varv brukar vara lagom i 70 för mig, men allt över 85 kmh kräver minst 7.5-8k rpm annars orkar den inte.
 
nissepelle skrev:
2366432 Tja, hur har du tänkt att jag ska bevisa det? Och har jag sagt att jag kan mer än dig? :) Ifall du är lite nolifer kan vi ju skriva tvåtaktsrelaterade frågor till varandra och se om någon inte klarar av dem. Jag börjar (med två enkla).

Vad heter de fem delar som avgasröret till en tvåtaktare är uppbyggt av?

Vad för funktion fyller spolportarna?

Det där var så töntigt skrivet så jag vart tvungen att registrera mig för att kommentera. Om du nu är så duktig, varför inte försöka hjälpa killen istället för att försöka bevisa för alla andra hur bra man är? :va
 
robbish skrev:
2370991 Det där var så töntigt skrivet så jag vart tvungen att registrera mig för att kommentera. Om du nu är så duktig, varför inte försöka hjälpa killen istället för att försöka bevisa för alla andra hur bra man är? :va


För han är 16 år och har svårt att hävda sig.
 
Ligger inte ofta i 70/90km/h..
Kör inte i rusningstrafik och oftast på vägar jag kan utan och innan så jag brukar gasa lite vildare!

Kör jag nu i ca. 70km/h så ligger jag på lagom varvtal, inte på sexan med andra ord. Men runt 4-5e växeln brukar vara lagom..
Jag menar, varvar du inte ur hojen under just den sträckan så varvar du endå ur den förr eller senare!
 
Asså va e de för snack om vilket varvtal man ska ligga på vid en viss hastighet... fan gör som jag.. kör gas i bött hela tiden... undvik väggubb o panssionärer.! ja har kört 1400mil o var av de så har ja nog inte ens kört 20mil lagligt.. o ja har inte krockat eller kört av vägen så. wtf is tha problemo.. bötta bara o hör sen:yoparty






graan skrev:
2359796 Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

vilket vartal ska man ligga på när man kör normalt på en 70 resp 90 väg?

Min Honda verkstad säger att eftersom att det är en sporthoj så ska jag ligga på ca 7k varv och varva ur den då och då på 9-10k annars dränks den helt och måste monteras ned (har hänt).

Min lärare på trafikskolan säger att man typ ska ligga på 4k, och att det kan vara fel bestyckning på min om ja måste ligga på 7k. Han tycker att jag borde bestycka om den.

Så nu, ni sporthojjsåkare hur fan ligger det till igentligen?

Hojjen är som ni kanske vet en NSR, kan också tilläga att den är avstrypt + nån sorts effektpipa.
 
graan skrev:
2359796 Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

vilket vartal ska man ligga på när man kör normalt på en 70 resp 90 väg?

Min Honda verkstad säger att eftersom att det är en sporthoj så ska jag ligga på ca 7k varv och varva ur den då och då på 9-10k annars dränks den helt och måste monteras ned (har hänt).

Min lärare på trafikskolan säger att man typ ska ligga på 4k, och att det kan vara fel bestyckning på min om ja måste ligga på 7k. Han tycker att jag borde bestycka om den.

Så nu, ni sporthojjsåkare hur fan ligger det till igentligen?

Hojjen är som ni kanske vet en NSR, kan också tilläga att den är avstrypt + nån sorts effektpipa.



du behöver väl inte tok varva men inte fis åka heller? lyssna iställe för att glo sönder varvmätarn så hör du vilket varvtal som är bäst :tummenupp
 
Trashcan skrev:
2366997 Man kör väl på ett varvtal som inte anstränger hojen. Apmycket gas på låga varv frestar på lager, jättelite gas på höga varv frestar på cylinder+kolv.
6-7k varv brukar vara lagom i 70 för mig, men allt över 85 kmh kräver minst 7.5-8k rpm annars orkar den inte.


Jag förstår inte en sak. Hur kan man ha jättelite gas på höga varv :tomten
 
nissepelle skrev:
2366432 Tja, hur har du tänkt att jag ska bevisa det? Och har jag sagt att jag kan mer än dig? :) Ifall du är lite nolifer kan vi ju skriva tvåtaktsrelaterade frågor till varandra och se om någon inte klarar av dem. Jag börjar (med två enkla).

Vad heter de fem delar som avgasröret till en tvåtaktare är uppbyggt av?

Vad för funktion fyller spolportarna?

Jag har är fråga till dig:

Är du bara dryg och dum i huvudet eller har du en jävligt liten kuk?


(Till er som tar illa vid, ursäkta men han förtjänade det.)
 
nissepelle skrev:
2366432 Tja, hur har du tänkt att jag ska bevisa det? Och har jag sagt att jag kan mer än dig? :) Ifall du är lite nolifer kan vi ju skriva tvåtaktsrelaterade frågor till varandra och se om någon inte klarar av dem. Jag börjar (med två enkla).

Vad heter de fem delar som avgasröret till en tvåtaktare är uppbyggt av?

Vad för funktion fyller spolportarna?

HAHAHA det va då lätt de roligaste/dummaste ja någonsin sett nån skriva i ett forum :D snacka om att ha behov av att hävda sig :tungan gissa om han sökte på google om hur en 2-t motor e uppbygd och fungerar och lärde sig de som han tyckte va svårast för att skriva det här och visa va han kan :rolleyes: Och det hjälpte ju trådskaparen mkt också :tummenupp

Nu har man då fått ett skratt så man klarar sig idag :)

Nu lite mer ontopic Jag väljer varv efter underlag samt hur vägen lutar på planmark och fin asfalt och lite längre sträckor så brukar jag ligga på runt 5-6000 i 70 me rs'en och på 6an i 90 men om det blir mycket uppförs eller hård motvind så kan man bli tvungen att gå upp lite i varv på en lägre växel för att hålla farten. Men som sagt du kommer lära dig detta ganska snart då det både känns och hörs när man ligger på rätt varvtal.

//isse
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top