Vartal! nu ska det redas ut!!

graan

Utanlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Honda NSR 125
Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

vilket vartal ska man ligga på när man kör normalt på en 70 resp 90 väg?

Min Honda verkstad säger att eftersom att det är en sporthoj så ska jag ligga på ca 7k varv och varva ur den då och då på 9-10k annars dränks den helt och måste monteras ned (har hänt).

Min lärare på trafikskolan säger att man typ ska ligga på 4k, och att det kan vara fel bestyckning på min om ja måste ligga på 7k. Han tycker att jag borde bestycka om den.

Så nu, ni sporthojjsåkare hur fan ligger det till igentligen?

Hojjen är som ni kanske vet en NSR, kan också tilläga att den är avstrypt + nån sorts effektpipa.

Last edited:
graan skrev:
2359796 Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

Min Honda verkstad säger att eftersom att det är en sporthoj så ska jag ligga på ca 7k varv och varva ur den då och då på 9-10k annars dränks den helt och måste monteras ned (har hänt).

Min lärare på trafikskolan säger att man typ ska ligga på 4k, och att det kan vara fel bestyckning på min om ja måste ligga på 7k. Han tycker att jag borde bestycka om den.

Hojjen är som ni kanske vet en NSR, kan också tilläga att den är avstrypt + nån sorts effektpipa.

jag ligger på 7 på 90 väg

graan skrev:
2359796 Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

4krpm? Fan, du ska ju åka på hojen, inte drutto omkring på tomgång:tungan

Runt 7krpm låter vettigare.

Okejj, jo jag tyckte det verkade lite konstigt när trafiklärarn sa det :S

Så det är bara att varva på och vara glad? :D

En sak till, det som gjorde att jag började prata varv med läraren var att när jag växlar ned så får jag ett för högt varv på motorn (ni vet hur det låter). Är det så enkelt att jag växlar ned för tidigt?

graan skrev:
2359875 Okejj, jo jag tyckte det verkade lite konstigt när trafiklärarn sa det :S

Så det är bara att varva på och vara glad? :D

En sak till, det som gjorde att jag började prata varv med läraren var att när jag växlar ned så får jag ett för högt varv på motorn (ni vet hur det låter). Är det så enkelt att jag växlar ned för tidigt?

En tvåtaktare ska varvas. Det där när du växlar ner kan vara att du växlar ner för tidigt. Det var någon här som sade att en om en tvåtaktare motorbromsas så är risken större att den skär pga av att smörjningen kommer med soppan, som inte blir tillräckligt vid motorbromsningen. Därför brukar jag undvika motorbromsning och att växla ner så den varvar mycket. Men jag kan inte svara på om det är rätt eller fel. Ss är en jäkel på tvåtaktare.

Jodå visst stämmer det med motorbromsen, den skär bra mycket lättare om man motorbromsar, själv brukade jag hålla lite gas på min när jag "motorbromsade" för att den skulle få smörjning, och det funkade klockrent.

Samma med nerförsbackar, motorbromsar man då så förtjänar man att den skär.

Edit: några 7k rpm brukade jag inte ligga på i 70, risken att den ska skära är för stor om man kör så längre sträckor, bättre att variera varvtal.

Solid snake skrev:
2360256 Jodå visst stämmer det med motorbromsen, den skär bra mycket lättare om man motorbromsar, själv brukade jag hålla lite gas på min när jag "motorbromsade" för att den skulle få smörjning, och det funkade klockrent.

Samma med nerförsbackar, motorbromsar man då så förtjänar man att den skär.

Edit: några 7k rpm brukade jag inte ligga på i 70, risken att den ska skära är för stor om man kör så längre sträckor, bättre att variera varvtal.

Tack för infon.:tummenupp

graan skrev:
2360391 Solid snake: 6k borde väll funka i 70? eller ska det till och med 5k?
Båda funkar väl, men över 7k är ungefär som att köra och hålla full gas hela tiden tycker jag.

Solid snake skrev:
2360443 Båda funkar väl, men över 7k är ungefär som att köra och hålla full gas hela tiden tycker jag.

Ska du föreställa den kunniga inom tvåtakt på det här stället eller?

nissepelle skrev:
2362718 Ska du föreställa den kunniga inom tvåtakt på det här stället eller?

Arg?:va :confused:

Han undrade en sak, och ingen visste riktigt hur det var, någon sa att Solid var en jäkel på 2t, och uppenbarligen så visste Solid mer än oss andra, så visst kan man kalla honom för "den kunniga" :confused: :confused:

HannesH skrev:
2362741 Arg?:va :confused:

Han undrade en sak, och ingen visste riktigt hur det var, någon sa att Solid var en jäkel på 2t, och uppenbarligen så visste Solid mer än oss andra, så visst kan man kalla honom för "den kunniga" :confused: :confused:

Solid vet inte ett skit :hihi

nissepelle skrev:
2362718 Ska du föreställa den kunniga inom tvåtakt på det här stället eller?
Bevisa att du kan mer än mig då Mr-jag-är-född-1990-och-kör-moped.

graan skrev:

Med samma drevning kan du inte få ner cruisvarvtalen oavsett bestyckning

7k rpm, snackar du 70-väg eller 90-väg då? 4-5k på 70-väg och 6-7k på 90-väg är rimligt på en 125cc tvåtaktare

På 90 väg ligger du bara på 6:an? Vafan min rs går i 90 på 7k varv på sexan så det är ju inget svårt val? Men när kör man i 90? :tuttar

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti