Vart tog min koppling vägen?

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Sist jag hade problem med bilen så fick jag många bra svar så nu provar jag igen.

I morse när jag åkte till jobbet så tyckte jag att kopplingspedalen försvann längre och längre ner mot golvet och när jag sedan skulle upp på motorvägen så ville den inte alls längre.
Pedalen satt ett par centimeter ovanför golvet och det gick inte att växla. I ren panik så pillade jag in foten under pedalen och drog upp den och då fungerade den igen.

Vad händer? Är min koppling slut?

Vad är det för bil?
Låter som ett solklart fall av att nån av cylindrarna läcker.
D.v.s. huvud eller slavcylinder, hur är bromsoljenivån? kopplingen tar nämligen olja från samma behållare, läcker den så sjunker oljenivån.

Japp kass kopplingscylinder. Om kikar nere vid kopplingspedalen (eventuellt får du ta bort nån plastkåpa), kan du se om du har läckage vid den cylindern- annars är det vid motorn

Hoppas det inte är en Rover.... bytte kopplingscylinder på en förra veckan, 4500kr kostade den:D

sEiKo skrev:
2585636 Vad är det för bil?
D.v.s. huvud eller slavcylinder, hur är bromsoljenivån? kopplingen tar nämligen olja från samma behållare, läcker den så sjunker oljenivån.

Njae inte alltid

Last edited:
Var det du som körde Mondeo? De äldre Fordarna har en spännare i pedalstället som kan behöva kollas up ibland, men jag vet inte om det är kvar på Mondeo.

Annars låter väl gissnigen på en hydraulkoppling som behöver kärlekt rimlig.

sEiKo skrev:
2585636 Vad är det för bil?

Det är en Audi A3.
Jag har tittat under huven på alla behållare jag kommer åt och där saknas ingen vätska.
Dessvärre så är ju Audi barnsäker med sitt skydd för hela motorn så jag vet inte om jag ser alla behållare.

Chrille skrev:
2585641 Var det du som körde Mondeo? De äldre Fordarna har en spännare i pedalstället som kan behöva kollas up ibland, men jag vet inte om det är kvar på Mondeo.

Annars låter väl gissnigen på en hydraulkoppling som behöver kärlekt rimlig.

Ingen Ford på min gård!

Last edited:
På min A4:a var slavcylindern kass. Hade samma fenomen med pedalen en gång, sen funkade det ett tag innan cylindern började läcka ordentligt.

Ulf W skrev:
2585692 På min A4:a var slavcylindern kass. Hade samma fenomen med pedalen en gång, sen funkade det ett tag innan cylindern började läcka ordentligt.

...Och byter man slavcylindern bör man även byta huvudcylindern, annars går den också snart sönder.

Solan skrev:
2585661 Det är en Audi A3.
Jag har tittat under huven på alla behållare jag kommer åt och där saknas ingen vätska.
Dessvärre så är ju Audi barnsäker med sitt skydd för hela motorn så jag vet inte om jag ser alla behållare.

Ingen Ford på min gård!

Haha.. Skulle faktiskt hellre ha en Ford när det behöver skruvas, många detaljer i Audi är konstruerade för att endast gå att byta i dess helhet:huvet

Sedan att reservdelspriserna är dyrare än Mercedes/BMW fast kvaliteten ofta är lägre än Opel gör det ju lite tråkigt att äga en Audi(Jepp! jag har bla en Audi :näsblod ) Många Audi bilar har haft irriterande fel, kopplingen är ju ett av dem..

A3 är ju ingen gammal bil men det låter onekligen som om du har problem med någon av huvud eller slavcylindern men det kan ju också vara slangen mellan som läcker..

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2585639
Hoppas det inte är en Rover.... bytte kopplingscylinder på en förra veckan, 4500kr kostade den:D

Dra ballen i gruset, betalade 450 SEK till min gamla MB 190 E...

sEiKo skrev:
2585707 Oftast, Jag är upplever oftare att det är fel på nån av cylindrarna än att det är fel på slangar o.s.v.

Jojo det va inte det jag menade... Menade att ibland/ofta har kopplingen en separat behållare. Kan sitta nere vid pedalen om den inte sitter i motorrummet!

Mr R skrev:
2585827 Dra ballen i gruset, betalade 450 SEK till min gamla MB 190 E...

Hehe ja hade det varit min bil hade jag åkt till biltema och köpt en stor låda gummitätningar och hoppats på att nån passar

Last edited:
Samma sak hände på min förra bil, också audi :rolleyes: Dock bara när polaren körde bilen, men aldrig när jag körde den. Jäkligt mysko!

Ljunghusen skrev:
2585953 Jojo det va inte det jag menade... Menade att ibland/ofta har kopplingen en separat behållare. Kan sitta nere vid pedalen om den inte sitter i motorrummet!

Nyare bilar har oftast ihop med bromsoljan.
Audi vet jag har det om hon inte har nån specialare.

Så brukar min gamla nissan 300zx 86:a göra när den stått ett tag, har alltid hjälpt att bara stoppa foten under och dra upp pedalen så fungerar det sedan. Sånt man vänjer sig vid på gamlingar kanske.

Ja, nu kom jag hem utan bekymmer i alla fall, så det blir spännande att se om den strejkar imorgon bitti igen.
Sporadiska fel känns sådär.

Förra vintern så slutade mina bromsar att fungera under en dag, jag gjorde inget åt dom och dom har fungerat sedan dess.

Solan skrev:
2586921 Ja, nu kom jag hem utan bekymmer i alla fall, så det blir spännande att se om den strejkar imorgon bitti igen.
Sporadiska fel känns sådär.

Förra vintern så slutade mina bromsar att fungera under en dag, jag gjorde inget åt dom och dom har fungerat sedan dess.

Det där med bromsarna låter ju lite oroväckande.. Drabbades själv av kraftigt försämrad bromsverkan på min V70 i fjol höstas, det visade sig bero på att bromsbeläggen absorberade vatten vilket förångades vid bromsning och då fungerade ångan som smörjmedel vilket ledde till att jag kunde räkna 1001-1002-1003 innan jag fick ordentlig bromsverkan(kul när man åker längs 2-filig vajerräckesväg i 140 och en i högerfilen plötsligt viker ut i vänster..).

Till saken hör att bilen då gått 2000mil och Volvo inte tog ett så allvarligt fel på garanti:confused:

Kolla upp dina bromsar, det är ju svårt att veta om/när felet uppstår igen och då kan du behöva dem..

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti