Vart ska man resa?

• Thread starter Thread starter Heale
  • Start date Start date

Heale

Guest
Hej! Tjejen o jag gifter oss på lördag. Sjukt nervös man börjar bli. Eftersom vi haft lite dyra utlägg tidigare i år så har vi inte bokat någon resa. Men har nu jobbat galet mycket senaste veckorna och fått in lite extra pengar och tänkte överraska tjejen.
Frågan är alltså vart man ska åka. Vi vill gärna åka någonstans där det är varmt o lugnt, alltså ingen festresa. Vad är värt att kolla på såhär års? Tänkt 2 veckor, någon gång innan årsskiftet. Gärna så snart som möjligt.

Ta en All inclusive till valfritt varmt ställe kring medelhavet, det finns lite värme kvar där än och drar ni på nåt sånt så kan ni ju ägna er åt det man ska ägna sig åt på en smekmånad :brynad
Svärföräldrarna drar iväg till Rhodos om två veckor, 12 000:- med allt på lyxhotell lät helt ok.

Men räcker inte en vecka? Annars har du ju Bali eller dylika resmål om du siktar på två veckor, men det är ju helt andra prisklasser då. Misstänker att du inte hittar ett schysst all inclusive i två veckor på exotisk ort för under 30-35k.

Och södra Italien går ju inte av för hackor sägs det, eller Comosjön men där är det kanske lite kallt om du åker för sent.
Sen har du Venedig...
Allt beror ju på vad ni brukar gilla också, ni kanske är såna som gärna åker charter till Phuket/Gran canaria och då nöjer ni er kanske med det mesta :gnissla

Ta en All inclusive till valfritt varmt ställe kring medelhavet, det finns lite värme kvar där än och drar ni på nåt sånt så kan ni ju ägna er åt det man ska ägna sig åt på en smekmånad :brynad
Svärföräldrarna drar iväg till Rhodos om två veckor, 12 000:- med allt på lyxhotell lät helt ok.

Men räcker inte en vecka? Annars har du ju Bali eller dylika resmål om du siktar på två veckor, men det är ju helt andra prisklasser då. Misstänker att du inte hittar ett schysst all inclusive i två veckor på exotisk ort för under 30-35k.

Och södra Italien går ju inte av för hackor sägs det, eller Comosjön men där är det kanske lite kallt om du åker för sent.
Sen har du Venedig...
Allt beror ju på vad ni brukar gilla också, ni kanske är såna som gärna åker charter till Phuket/Gran canaria och då nöjer ni er kanske med det mesta :gnissla

Börjar inte det bli kallt?

Rhodos? Njae, nu är det ganska behagligt tippar jag på och Kreta hade 25 grader och strålande sol hela veckan för två veckor sedan när min svägerska var där. Jag tippar på att det är ganska liknande klimat.
Om du menar Italien så börjar det svalna av ja, men de södra delarna tror jag har riktigt skönt klimat ända in i november, givetvis beroende på höjderna man är på då.

Thailand är ju alltid ett säkert kort och där är ju utbudet så jäkla stort så man blir aldrig besviken. Två veckor på lyxhotell där behöver inte kosta så farligt.
Men det är ju lättare att rekommendera något om det finns en budget som begränsar det hela. Har du tex "bara" 15 000:- till ditt förfogande så rekommenderar jag endast en vecka i Europa, har du det dubbla skulle jag nog köra två veckor längre bort.

Och hur mycket jag än hatar Egypten (eller folket rättare sagt) så brukar folk komma hem väldigt nöjda när de har varit på ett all inclusive av bättre kvalité där nere. Men jag har själv aldrig varit där, jag vet bara att det är enda sättet jag skulle åka dit på.

Ilha Grande, ligger mellan Rio och São Paolo i Brasilien.

ilhagrande7.jpg

Annars, om ni ska till Medelhavet eller däromkring så funkar det fram till slutet av Oktober, om man vill vara (hyfsat) säker på att få varmt väder.

Budget ligger på ca 25-30. Hoppas lite på respengar som present:)

Ilha Grande, ligger mellan Rio och São Paolo i Brasilien.

ilhagrande7.jpg

Annars, om ni ska till Medelhavet eller däromkring så funkar det fram till slutet av Oktober, om man vill vara (hyfsat) säker på att få varmt väder.

Vilka flyger dit? Budget?

Kan rekommendera Sri Lanka. Finns sjukt fina ställen. Billigt som fan att leva & bo. Du klarar det lätt på 30000:-, skall du bo lyxigt kanske
35000. Kan rekommendera Dikwella Resort. Ca 7500/pers för flyg 3-400/natt och rum för hotell, 1000 spänn om du vill bo flådigt. Nackdelen är meckig trafik.
Maldiverna är också fint och inte så dyrt som det sägs, om man fixar resan själv. 2 veckor är dock i längsta laget, efter ungefär 5-7 dagar börjar det krypa i kroppen.

Kan rekommendera Sri Lanka. Finns sjukt fina ställen. Billigt som fan att leva & bo. Du klarar det lätt på 30000:-, skall du bo lyxigt kanske
35000. Kan rekommendera Dikwella Resort. Ca 7500/pers för flyg 3-400/natt och rum för hotell, 1000 spänn om du vill bo flådigt. Nackdelen är meckig trafik.
Maldiverna är också fint och inte så dyrt som det sägs, om man fixar resan själv. 2 veckor är dock i längsta laget, efter ungefär 5-7 dagar börjar det krypa i kroppen.

Sri Lanka skulle jag vilja åka till igen... Där var det riktigt mysigt. I en pöl utanför hotellet bodde det 3st stora varaner som brukade käka hundar till middag.

Sri Lanka skulle jag vilja åka till igen... Där var det riktigt mysigt. I en pöl utanför hotellet bodde det 3st stora varaner som brukade käka hundar till middag.

Har varit runt i en hel del länder, Sri Lanka är nog favoriten. Är dock inte helt partisk då min fru är Singalese ursprungligen. Brukar hänga med hennes biologiska familj då vi är där.
Världens förmodligen godaste öl finns också där, Lion Stout. Finns iofs i Systemets beställningssortiment, så man behöver inte åka dit för enbart därför.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park