Vart ska man framkalla bilder?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har nu ett par hundra digitala bilder som ska framkallas. Frågan är bara vart?
Det ska vara billigt men även av bra kvalitet, då detta kan skilja enormt mellan de olika labben. Iofs så har jag bara erfarenhet från analoga bilder tidigare, men det borde ju vara skillnad på digitala bilder också.

Vill ha i storleken 11x15 (11x17) cm med vit kant såsom på denna sidan. http://www.japanphoto.se/bestill-prisliste-digitalt.php?pPath=900 Dock vägrar jag japanfoto efter att ha tjafsat med de tillräckligt tidigare pga kassa bilder, fel beskurna bilder, fel bilder, sena bilder etc.

Helst ska det vara en fysisk butik (i gbg) där bilderna aldrig lämnar butiken, och därmed minska strulet med folk som skyller på varandra.

Billigt och bra mao! Tips emottages tacksamt.

Extrafilm har bra priser och bra kvalitet på kopiorna. Har även beställt posters och annat med digitalt material som bas och det funkár väldigt bra.

/Mackan

I senaste numret av Råd & Rön, 2:2008, finns en test av 10 digitala fotolabb. Vinnare blev FotoQuick.

www.fujidirekt.se har jag använt, det blev klart så snabbt så att man funderade på om någon anställd stod och väntade på just min beställning med en laddad maskin och sedan liftade med GR till mitt brevinkast. Allvarligt, jag är lite osäker på hur de lyckades bli klara så snabbt? Bra kvalitet också.

65 öre/bild enligt hemsidan

.

Tackar! Ska prova FotoQuick eftersom de åtminstånde varit bäst en gång.

Måste man ladda upp bilderna eller kan man dra iväg en cd? Hur lång tid tar det att ladda upp en cd skiva full med bilder om man har en ordinär 2mbit lina ner??

Edit: FotoQuick har inte med den vita ramen... Då får det bli någon av de andra istället.

[Besserwisser mode: ON]
Om det är analoga bilder, som man framkallar, varför då skicka dom på cd-skiva?
Om det är digitala bilder så framkallar man dom genom att konvertera från RAW till tex tiff eller jpg, och iom det justera kontrast mm. För att få dom på papper skriver man ut dom! :fakta
[Besserwisser mode: OFF]

[Besserwisser mode: ON]
Om det är analoga bilder, som man framkallar, varför då skicka dom på cd-skiva?
Om det är digitala bilder så framkallar man dom genom att konvertera från RAW till tex tiff eller jpg, och iom det justera kontrast mm. För att få dom på papper skriver man ut dom! :fakta
[Besserwisser mode: OFF]

Digitala bilder. Perfekta som de är, men vill inte att en dålig framkallning ska sabba skiten.

Skriva ut? Nej tack. Kukig kvalitet på hemmaskrivarna, samt mycket dyrare än att beställa.

Edit: www.korthuset.se verkar ha sjukt höga betyg på pricerunner. Billiga med. Blir nog en körare därifrån om ingen skriker rakt ut nu...

Last edited:
Ja, skriva ut. Hur tror du tryckerierna skapar bilderna du får? Jag kan hinta om att dom inte tar ett nytt kort av dina bilder, analogt, och sedan framkallarn dom... :rolleyes:

Ok. Nu fattar jag besserwisser mode...

Jag ska beställa utsrifter på mina redan fö färdiga kort, för att vara korrekt. Vilka gör jobbet bäst?

När jag frågade i en fotoaffär sa dom att dom kör digitalbilderna i precis
samma fotokemiska process som plastfilmbilderna.
Enda skillnaden är att man exponerar pappret mha en elektronisk mojäng.

Håller på att ladda upp bilderna nu. ca 350 bilder och det kommer att ta 4 TIMMAR!!!:skrämd
Nästan samma tid som posten mao! :mad:

www.crimson.se om du inte har beställt än, ladda upp bilderna idag och du har dem på torsdag. Jag fick iaf mina bilder på under 36 timmar. :yoparty

Kanonbra kvalitet, jag vet ingen som varit missnöjd med bilderna därifrån.

Jag avbröt uppladdningen... Får ta det imorgon eftersom jeg inte ens kommer att vara vaken när den är klar.

Crimson verkar vara najs! Billigt med. Ser över detta imorgon.

Någon annan med erfarenhet från crimson, och då ffa kvaliteten?

Jag avbröt uppladdningen... Får ta det imorgon eftersom jeg inte ens kommer att vara vaken när den är klar.

Crimson verkar vara najs! Billigt med. Ser över detta imorgon.

Någon annan med erfarenhet från crimson, och då ffa kvaliteten?

Crimson rokkar! :)
Har samma positiva erfarenhet av dem som dunderkissen.

Jag kör alltid från korthuset. Tar ett tag att ladda upp men brukar å andra sidan vara färdigt på ett dygn ungefär.

Då väcker vi tråden till liv igen.

Sist beställde jag från crmson. Snabb och bra service, men det verkar inte lika pålitligt längre. Länkar som inte funkar, tafflig design etc.

Vad är det som gäller idag? Bäst kvalitet för pengarna. Gärna ett riktigt najs papper... Det har ändå gått en tid sedan sist.

Jag har kört Crimson och varit nöjd iaf. :tummenupp

De har haft problem med hemsidan stod det om i något mail. De lanserade en sida med ny design förra veckan eller något och sedan dess har det strulat lite.

Då väcker vi tråden till liv igen.

Sist beställde jag från crmson. Snabb och bra service, men det verkar inte lika pålitligt längre. Länkar som inte funkar, tafflig design etc.

Vad är det som gäller idag? Bäst kvalitet för pengarna. Gärna ett riktigt najs papper... Det har ändå gått en tid sedan sist.

Problem med nya hemsidan bara, men nu ska den ligga på en snabbare server.

Fortfarande ruskigt snabba och bra kvalitet. Beställde bilder därifrån för ca 2-3 veckor sedan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT