Vart ska man börja?

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
KTM 640 Prestige Suzuki Gsx r 1000 K5 Honda CBR 954 RR 02
Tjaba!
Jag vet att detta är ett uttjatat ämne vill bara ha svar på en enkel fråga!
Det är så att jag är sugen på att ta licens o ev. börja tävla!
Vilken klass är då den bästa att börja i?
har hört att 250sp är där man ska börja om man ska börja! Men jag har även hört att det är mycket meck o strul med dom hojarna...
Den klassen som jag egentligen är sugen på är Rookie 600... men har hört att man börjar köra riktigt snabbt där o det kan vara svårt att kvala in!
Jag har för övrigt bara kört bana 2 ggr... så jag är riktigt grön! men jag känner att det är nog detta jag vill satsa på!
Så vad säger ni 250sp eller Rookie 600??

Mvh Fredrik

R600! Helfestligt. Många klassar upp till nästa år. Lär nog komma en massa nya snabba dock men du får snart upp farten!

(Och så måste jag väl lägga till att jag har två R600-hojar till salu. En lite skabbigare för 28000 och en vrålsnabb för 50) :)

Du har hört mycket. Nu är det bra att fråga här för här finns det folk som har erfarenhet inom ämnet. Jag kör iofs R1000.

Har du inga tider att visa upp äre mycket Webes över det hela. Sök för att få reda på vad jag snackar om.

Om du anser dig snabb som attans på gata så klarar du dig nog iaf att hålla dig runt mitten till slutstriden vid första delen av säsongen, senså borde du få känsla för att köra på bana istället för på gata (två rättså olika grejer)...

my drunken cents... (råka ta en öl)

Leta förutsättningslöst efter hojar som passar din plånbok. Kör sedan så många träningar som du kan för det är tid på banan som räknas.
Om nu tips från en snigel är något att ha...

Jag har kört en hel del tvåtakt och fyrtakt på både bana och landsväg och började tävla i 250 Racer i år. Min personliga erfarenhet är att den som kör tvåtakt snabbare lär sig vad motorcykelkörning handlar om: kurvtagning. Dessutom säger alla som kör 250 SP att det är fruktansvärt kul. Och det är den billigaste klassen. Vad väntar du på?

Jag är också väldigt intresserad av att börja köra. Tänke i alla fall skaffa en hoj att ha på banan.
Hittat en här på sporhoj som jag nog skulle ha råd att köpa -=> http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=10488
Är det något speciellt man ska tänka på när man köper en banhoj? Det står att reg papperna inte finns är det något som man borde bry sig om?
Licens kurser vad kostar det och när drar dom igång?

Var har du hört att det är mycket meck med en 250 sp, skulle vilja säga att det inte är mer meck där än i rookie 600/1000 det handlar ju fortfarande om standardhojar
Jag kan varmt rekomendera 250 sp
Bladerider skrev:
Tjaba!
Jag vet att detta är ett uttjatat ämne vill bara ha svar på en enkel fråga!
Det är så att jag är sugen på att ta licens o ev. börja tävla!
Vilken klass är då den bästa att börja i?
har hört att 250sp är där man ska börja om man ska börja! Men jag har även hört att det är mycket meck o strul med dom hojarna...
Den klassen som jag egentligen är sugen på är Rookie 600... men har hört att man börjar köra riktigt snabbt där o det kan vara svårt att kvala in!
Jag har för övrigt bara kört bana 2 ggr... så jag är riktigt grön! men jag känner att det är nog detta jag vill satsa på!
Så vad säger ni 250sp eller Rookie 600??

Mvh Fredrik

Last edited:
LiCrO skrev:
Licens kurser vad kostar det och när drar dom igång?

Jag tog licens i somras, det gick på strax under tusenlappen. Jag tror att dom brukar dra igång igen i april. Kolla på klubbarnas hemsidor för mer info.
Ang. köp av banhoj, jämför alla annonser du kan hitta. Kolla pris, årsmodell, hur mycket den gått, när den blev ombyggd, hur mycket reservdelar du får med, däck, extrafälgar osv osv. När du hittat ett par exemplar som du tror på åker du o kollar. Om det inte finns nåt regnummer så borde det iaf finnas ett ramnummer eller nån annan form av historik som kan styrka cykelns ID. Det måste du ha för att få tävla med den. Om den har använts vid tävlingar innan borde inte det vara nåt problem med det.

Last edited:
Tja det har ju gått fort men i år har det ju funits B-finaler att köra. Alla fall på Sveistad och Gelleråsen. Kör du hyfsat snabt kvalar du in.
Jag börja i år och har kvalat in alla tävlingar dock blev det B-final på Gelleråsen.

Tacksam för alla svar! :Bugar
Jag får helt enkelt suga lite på karamellen... o börja leta lite efter hoj! :)

// Fredrik

Den här ska du ha :)

Bifogat

• yama.jpg
    yama.jpg
    40.7 KB · Visningar: 82
Bladerider skrev:
He he.. Sugen på att sälja eller? :D
Var det den du skulle ha 50 för eller?

Ja, har många (3) hojar och brist på pengar så det är mycket som är till salu nu ;) Priset går prata om men 50k är en bra ide...

Du får ta i beräkningarna också när du räknar på hur mycket säsongen ska kosta att en 600 hoj gör slut på ofantligt mycket mer däck än en 250 sp. du får nog räkna med minst det dubbla priset för bara däcken.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra