Vart ska man börja

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha, har motorcykelkläder som är fullt godkända men enbart textil. Men sett en del riktigt snygga skinnställ, men då vill man ju ha tvådelat, samt med foder för kalla morgnar :)

Varit kul och dyka upp på SMC kurs mes trätofflor och blåkläders hängslebyxor :) Ser ju ut och hålla på reklamen.

Förutom det , såg de är mc mässa i malmö i helgen, bryr mig inte så mycket om att åka men brukar de finnas kläder utrustning till bra priser?
Textil går nog bra att köra med i början på bana, lite beroende på arrangör och grupp. I SMCs steg 1-4 är det helt okej.
När det börjar gå fort på riktigt vill man helst ha ett helt skinnställ. Delade har en svag punkt i kedjan som kan slitas upp. Det kommer nu komma folk som säger att de minsann kraschat i delade skinnställ och de inte öppnat sig. Jag är en av dem som kraschat i ett delat skinnställ och inte kaosdött av att kedjan gick upp. Men det händer att den går upp, och då får man asfaltsexem. Går det fort vill man slippa den risken, så ett helställ är bättre än ett delat.
Och när du ändå är i farten med spenderbyxorna på så kan ju ett airbagställ vara intressant om det nu ändå är för banåka. Min nästa läderpyjamas ska ha airbag, det är så stor förbättring att det är värt den extra pengen.
Själv har jag nog 3-4 uppsättningar mc-ställ i varierande grad skydd och värme. :hihi

När jag varit på MCmässorna de senaste åren har det varit skralt med bra prissatt utrustning. Men åk ändå. :D Det är ju mc-mässa.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Textil går nog bra att köra med i början på bana, lite beroende på arrangör och grupp. I SMCs steg 1-4 är det helt okej.
När det börjar gå fort på riktigt vill man helst ha ett helt skinnställ. Delade har en svag punkt i kedjan som kan slitas upp. Det kommer nu komma folk som säger att de minsann kraschat i delade skinnställ och de inte öppnat sig. Jag är en av dem som kraschat i ett delat skinnställ och inte kaosdött av att kedjan gick upp. Men det händer att den går upp, och då får man asfaltsexem. Går det fort vill man slippa den risken, så ett helställ är bättre än ett delat.
Och när du ändå är i farten med spenderbyxorna på så kan ju ett airbagställ vara intressant om det nu ändå är för banåka. Min nästa läderpyjamas ska ha airbag, det är så stor förbättring att det är värt den extra pengen.
Själv har jag nog 3-4 uppsättningar mc-ställ i varierande grad skydd och värme. :hihi

När jag varit på MCmässorna de senaste åren har det varit skralt med bra prissatt utrustning. Men åk ändå. :D Det är ju mc-mässa.

Ja men man blir ju skadad med mc och utrusting. Vad är den där pucklen till för ? Är de teknisk utrustning för den verkar inte va till för att skydda ryggen. Hade gärna velat ha en airbag, visst priset är inget för att inte skada sig men man är ju dumsnål.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja men man blir ju skadad med mc och utrusting. Vad är den där pucklen till för ? Är de teknisk utrustning för den verkar inte va till för att skydda ryggen. Hade gärna velat ha en airbag, visst priset är inget för att inte skada sig men man är ju dumsnål.
Puckeln är mest aerodynamisk detalj när det går skitfort. Den hjälper antagligen lite med att huvudet inte kan vridas lika långt bakåt för hjälmen tar i den vid händelsa av extra otäck krasch.. Och man kan inte ligga platt på rygg.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Puckeln är mest aerodynamisk detalj när det går skitfort. Den hjälper antagligen lite med att huvudet inte kan vridas lika långt bakåt för hjälmen tar i den vid händelsa av extra otäck krasch.. Och man kan inte ligga platt på rygg.
Det är ju förståeligt med aerodynaiken. Vad är de som blinkar på armen då?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ja men man blir ju skadad med mc och utrusting. Vad är den där pucklen till för ? Är de teknisk utrustning för den verkar inte va till för att skydda ryggen. Hade gärna velat ha en airbag, visst priset är inget för att inte skada sig men man är ju dumsnål.
Jag kompletterade min prylhög med ett airbagställ till säsongen.
Köpte på Advanced Motobility, RST har airbagställ i flera prisklasser, men med samma airbag.
Det enda som stör mig lite är att det kostar 1200:- om året att hålla liv i ECU,n till airbagen, men i gengäld är det billigare i inköp än de utan den störningen.
Gamla skinnstället lever kvar, med airbagväst utanpå, nu när benskörheten sätter in vill man göra vad man kan för att lindra vid vurpa. Då kan man också ha den västen utanpå någon av de andra jackorna.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Jag kompletterade min prylhög med ett airbagställ till säsongen.
Köpte på Advanced Motobility, RST har airbagställ i flera prisklasser, men med samma airbag.
Det enda som stör mig lite är att det kostar 1200:- om året att hålla liv i ECU,n till airbagen, men i gengäld är det billigare i inköp än de utan den störningen.
Gamla skinnstället lever kvar, med airbagväst utanpå, nu när benskörheten sätter in vill man göra vad man kan för att lindra vid vurpa. Då kan man också ha den västen utanpå någon av de andra jackorna.

Ska du ha det några år kanske det är värt att köpa? Såg de kostade 400 euro om man köper. Men beror väl hur ofta man åker av vägen. Kör man bana kanske det är lättare att åka av vägen och då blir det väl förmodligen ny hoj och skinnställ.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska du ha det några år kanske det är värt att köpa? Såg de kostade 400 euro om man köper. Men beror väl hur ofta man åker av vägen. Kör man bana kanske det är lättare att åka av vägen och då blir det väl förmodligen ny hoj och skinnställ.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hojar i allmänhet, och banhojar i synnerhet, är oftast fullt möjligt att skruva ihop igen med lite reservdelar efter en någorlunda odramatisk krasch. Beroende på skinnstället kan det gå att skicka in på reparation. Ofta vill tillverkarna att man skickar in det ändå för återställning av airbag. Men jag har kraschat ett par gånger i samma skinnställ utan att det för den skull är slut.
Hänger mycket på hur man kraschar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
In&Motion som är tillverkaren av airbagen i mitt nya ställ har en procedur där man själv packar om och laddar om västen evter utlösning.
Det följer med en adapter så man kan täthetsprova blåsan med en cykelpump.
Jag antar att om man vurpar ofta så får man skicka in för reparation så småningom men vurpar jag så ofta så slutar jag nog köra.
Alpinestars och kanske Dainese kräver ju att stället skickas till representant efter varje eller var annan vurpa beroende på modell.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top