Vart ska detta rör??

Mr.Borg skrev:
2185508
Som ni ser på bilden så undrar jag vart detta svarta rör ska någonstans?
Och vad är det till för? Vad har den för funktion?
har liknande grejer på min gammel-fzr fast två st(?)
det sitter filter i ändorna och sen är det bara öppet i slutet på slangen.. ventilation eller dränering..

Bifogat

• fuggar.jpg
    fuggar.jpg
    68.4 KB · Visningar: 98
stormis skrev:
2186870 har liknande grejer på min gammel-fzr fast två st(?)
det sitter filter i ändorna och sen är det bara öppet i slutet på slangen.. ventilation eller dränering..

Exakt detta såg även jag på polarns fzr skrev yzf innan men det var fel men hur som helst verkar det som jag får börja från början med att låta dessa vara öppna och börja bestycka därefter om det nu är bästa alternativet.

Kanske någon kan svara på vad som är bäst att låta den vara pluggad eller opluggad.

har min förgasarbrygga på köksbordet precis. iförsig från en thunderace, men nåt att jämföra med.

den vänstra, lilla kopplingen går till vevhuset. den högra, tjocka, går till nån sorts ventil, misstänker att det ska vara en backventil, men den slutar i det "tomma" så att säga.

Bifogat

• Bild(29).jpg
    Bild(29).jpg
    35.2 KB · Visningar: 54
Mr.Borg skrev:
2186972 Exakt detta såg även jag på polarns fzr skrev yzf innan men det var fel men hur som helst verkar det som jag får börja från början med att låta dessa vara öppna och börja bestycka därefter om det nu är bästa alternativet.

Kanske någon kan svara på vad som är bäst att låta den vara pluggad eller opluggad.
Opluggat, annars får du fel "kontrolltryck" i flotörhusen vilket kommer ge konstiga blandningsförhållanden.
Kollade just R1ans förgasare och det ser ut ungefär som på "raiderpatz" bild, dvs två "öppna" anslutningar, den ena är flottörhusvent, den andra ser ut att gå in i underkammaren för trottelmembranet (fast det är ett metallrör på varje förgasare), på R1 har de anslutningarna inte ens någon slang, de går ut i fria luften.

Är problemet något som kommit eller är det "HPD" (hopplockadedelar)? :)

Fenomenet du får när du täpper till är att motorn går snålt (lägre tryck i flotörhuset) vilket gör att mindre soppa vill "åka upp" genom nålmunstycket, du öppnar choken (fetare) och då går den hyggligt.

Last edited:
Ojoj vad många svar. Och ojoj så rörigt. Varför skriver somliga (ingen nämnd) så illa att det bara blir rörigt?

Låt mig börja så här:
1. Är fuggarna avsedda att sitta på en knarr med trycksatt luftburk?
2. Har knarren i dagsläget trycksatt luftburk?

Om "ja" på fråga 1 men inte på fråga 2 så har vi med stor säkerhet hittat felet.

Om "nej" på fråga 1 så återstår bara vevhusventilation. Dessa båda anslutningar är nämligen de enda som normalt sett (undantag finns säkert) är så grova som denna ser ut att vara på bilderna. Och som sagt, frånvaro av trycksatt luftburk på fuggar som är avsedda för trycksättning skulle i ett enda slag förklara samliga symtom. Och fel i vevhusventilationen brukar oftast inte ge så allvarliga symtom. Det ger många gånger inga eller endast lindriga symtom.

En till fråga:
3. Kan man se vart i fuggarna slangen ifråga är ansluten? Om anslutningen (ev via nån kanal) går ner till flottörhusen så stärker det min teori om trycksatt luftburk.

Några kommentarer till tidigare inlägg (återigen ingen nämnd):
Anslutningen är inte till någon soppapump, dels därför att det är alldeles för grova slangar för ändamålet, dels därför att pulsdrivna (det finns inga "vakuumdrivna" pumpar) soppapumpar inte alls förekommer på fyrtakt. Och mig veterligen inte alls på hojar överhuvudtaget.
Och chokning hjälper endast kortvarigt om det inte flödar tillräckligt in i flottörhuset. Chokningen gör iofs att en snålt gående puffra går bättre men det gör också att nivån i flottörhuset sjunker _ännu_ fortare varvid motorn går _ännu_ magrare.

Äntligen!!
Nu äntligen går den som jag vill efter några timmars sjustering.
Hade 175 huvudmunstycke innan med pluggad flottörhusvent och då gick den snålt.
Tog som sagt bort pluggen och då gick den fett som attan och nu sitter det 140 munstycke och lite ändring av nålar och sådant så går den som den ska nu faktiskt. Så nu blir man inte omkörd av EU moppar längre :banana .

Så tack för allt och ha en trevlig mc sommar, alla som har hjälpt till på denna tråd.

Mr.Borg skrev:
2239869 Äntligen!!
Nu äntligen går den som jag vill efter några timmars sjustering.......
Så tack för allt och ha en trevlig mc sommar, alla som har hjälpt till på denna tråd.
Skönt att det funkar, och lycka till :tummenupp

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back