Vart ska detta rör??

Mr.Borg

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
ZX10R-06 R1 Turbo-00
Hej o hå
Nu måste jag ha hjälp. Gäller zxr-750-89
Som ni ser på bilden så undrar jag vart detta svarta rör ska någonstans?
Och vad är det till för? Vad har den för funktion?
Har nu kört hojen med denna som den är och då varvar den inte mera än 8000 och vid dessa varv börja blöddra som om den blir sur.
Tar då och pluggar dessa och kanoners vad den varvar fint mot varvstopp på 1,2,3 sen är det färdigt orkar inte på 4an på med choke och den varvar då även ut på 4an o 5an.
Vad är det då som detta rör går till? Vad ska jag göra? Plugga o bestycka upp eller ge fan o pluggade och bestycka ner?
Tacksam för seriös hjälp .

Bifogat

• 8600198371.jpg
    8600198371.jpg
    41.5 KB · Visningar: 155
Min första tanke är att din förgasarbrygga borde vara exakt likadan som min, men det är den inte. Är det fuggar från en annan hoj kanske, typ 38:or från en 90:a eller nåt? Vart går röret in föresten? Jag har inget sådant på min hoj.

Förövrigt ser anslutningen för soppaslangen inte alls ut så på min maskin. Mycket som inte stämde här. Ta gärna fler bilder från lite olika håll om du har möjlighet.

:)

Det är så att denna bild är ifrån en zx9r -98 för det var bara den jag hade bild på för tillfället
Men på min hoj och säker även din så går det in 2 rör ett mellan gasare 1o2 sen ett mellan 3o4.
Det du ser på bilden går ju går ju ihop o blir ett.

Mr.Borg skrev:
2185508 ... Har nu kört hojen med denna som den är och då varvar den inte mera än 8000 och vid dessa varv börja blöddra som om den blir sur.

...

Tar då och pluggar dessa och kanoners vad den varvar fint mot varvstopp på 1,2,3 sen är det färdigt orkar inte på 4an på med choke och den varvar då även ut på 4an o 5an. ...
Jag törs nästan hoppa upp och klappa mig i arschlet på att det där är ett rör som ska kopplas till luftburken. Syftet är då att trycksätta fuggarna (flottörhusen) med det tryck som råder i luftburken. Dina symtom stämmer också med de symtom som skulle uppträda om min teori är korrekt.

Kolla om det finns en motsvarande anslutning och/eller slang på luftburken. Och så vill vi gärna veta resultatet.

Det är där det stora problemet kommer in.......
Luftburken .... Har ingen sådan som är orginal har en egentillverkad sådan just för att denna hoj är inte riktigt som den såg ut 89 om byggd med nyare tank inga slangar samt kåpor från cbr 600 fs-01-03.

Kan det då vara så att jag för förmycket tryck i flottörhuset? När jag inte pluggar dom.
Ska kanske testa att strypa röret men inte till 100%.

Trattarna?

om det är två rör är det inte då till trattarrna, minns inte riktigt men har för mig att det gick slangar från trattarna in mellan gasarna?, (zx9-97) är väl inte helt säker på om det är lika på din
Mvh
P

Bifogat

• convert.png
    convert.png
    26.3 KB · Visningar: 105
  • convert2.png
    convert2.png
    29.9 KB · Visningar: 94
Last edited:
Robban_C skrev:
2185571 Jag törs nästan hoppa upp och klappa mig i arschlet på att det där är ett rör som ska kopplas till luftburken. Syftet är då att trycksätta fuggarna (flottörhusen) med det tryck som råder i luftburken. Dina symtom stämmer också med de symtom som skulle uppträda om min teori är korrekt.

Kolla om det finns en motsvarande anslutning och/eller slang på luftburken. Och så vill vi gärna veta resultatet.

har en sån anslutning på min gs500e motor går bort till luftburken så kan säkert vara det även i denna motor ju..har tanken av så kan ta bild om så önskas

Zenit skrev:
2185601 har en sån anslutning på min gs500e motor går bort till luftburken så kan säkert vara det även i denna motor ju..har tanken av så kan ta bild om så önskas

Ta gärna en bild
Ska även ja få till bättre bilder på dom som sitter på men det får bli en annan dag

Mr.Borg skrev:
2185596 Det är där det stora problemet kommer in.......
Luftburken .... Har ingen sådan som är orginal har en egentillverkad sådan just för att denna hoj är inte riktigt som den såg ut 89 om byggd med nyare tank inga slangar samt kåpor från cbr 600 fs-01-03.

Kan det då vara så att jag för förmycket tryck i flottörhuset? När jag inte pluggar dom.
Ska kanske testa att strypa röret men inte till 100%.

nu kanske detta e en dum ide men men kan du inte skaffa en slang att ansluta borra ett lika stort hål i luftburken som slangen är och in med den där och så tättningsmedel som fäster den där och håller tätt. bör ju funka..min (om jag nu minns hur det ser ut) har ju en tap på luftbruken som slagen tycks på bara bör ju bli samma sak

Kan även jag nästan svära på att den ska till luftburken! Sätt en slang på den och led ut den nånstans så du kan plugga den lite med fingret när du kör motorn? Fast egentligen bör du väl blåsa i den, med tanke på trycket som råder i burken :confused:

Mr.Borg skrev:
2185611 Ta gärna en bild
Ska även ja få till bättre bilder på dom som sitter på men det får bli en annan dag

går ej till förgasarna (kast minne man har) de sitter ju direkt till luftburken om jag tänker rätt denna gången (:3freak ) men det kan ju ändå va nåt liknande du ska ha igentligen. :hihi

Last edited:
Zenit skrev:
2185630 går ej till förgasarna (kast minne man har) de sitter ju direkt till luftburken om jag tänker rätt denna gången (:3freak ) men det kan ju ändå va nåt liknande du ska ha igentligen. :hihi

Är det den smala som går ner emellan?, ta en titt på mitt tidigare inlägg... kanske kan hjälpa....
<EDIT1> Hur ska du ha det :va :tungan
<EDIT2> Ehh nu blandar jag ihop trådskaparen med andra, dags och sova... :3freak

Mvh
P

Last edited:
Men Zenit, den slangen går ju till topplocket/ventilhuset? :confused:

Mr.Borg: Har din hoj, eller har haft, bränslepump som pumpar med hjälp av undertryck? S.k Vakuummembran-pump, eller helt enkelt vakuumpump ( :hihi )

En sådan behöver ju ett undertryck där det "suger", för att mata fram bränsle via bränsleslangen, och undertrycksslangen kopplas oftast på insugen, eller direkt framför trottlarna. Reagerade särskilt på det också när du sa att hojen går bättre, men inte helt bra av att man pluggar den där anslutningen? Att du sen måste choka för att få den att gå fullt ut låter även som om den dricker upp den sås som finns i flottörhusen utan att det hinner fylla på mer?

Har du falltryck som nuvarande bränslesystem på hojen? Du sa att du hade bytt tank, nämligen... berätta vad du har för nuvarande soppamatning till förgasarna...

Pegasus skrev:
2185644 Är det den smala som går ner emellan?, ta en titt på mitt tidigare inlägg... kanske kan hjälpa....
<EDIT1> Hur ska du ha det :va :tungan
<EDIT2> Ehh nu blandar jag ihop trådskaparen med andra, dags och sova... :3freak

Mvh
P

vet inte jag heller helt vilsen blev jag nu på vad på min som kan va som hans..men men får sova o se om de hjälper.. :tungan hjälper bilden e de bra annars ja den kan ju ligga där :hihi

Mr.Borg skrev:
2185562 Det är så att denna bild är ifrån en zx9r -98 för det var bara den jag hade bild på för tillfället
Men på min hoj och säker även din så går det in 2 rör ett mellan gasare 1o2 sen ett mellan 3o4.
Det du ser på bilden går ju går ju ihop o blir ett.

Jaha, OK. Om jag minns rätt går det ut ett par dräneringsslangar mellan fuggarna, men nåt annat tror jag inte det finns. På originalluftbruken finns för övrigt inga anslutningar för slangar, utom för den som kommer från vevhusventilationen.

1. Det verkar som (andra redan sagt) att röret går till flotörhusventilationen.
På gamla R1an var det ingen trycksatt luftburk och därför gick anslutningarna bara ut vid motorn.

2. Har du trycksatt luftburk? I så fall måste du ansluta in i luftburken.
Är det inte det så får vi fundera på vad det egentligen är för fel :tummenupp

Mr.Borg skrev:
2185508 Hej o hå
Nu måste jag ha hjälp. Gäller zxr-750-89
Som ni ser på bilden så undrar jag vart detta svarta rör ska någonstans?
Och vad är det till för? Vad har den för funktion?
Har nu kört hojen med denna som den är och då varvar den inte mera än 8000 och vid dessa varv börja blöddra som om den blir sur.
Tar då och pluggar dessa och kanoners vad den varvar fint mot varvstopp på 1,2,3 sen är det färdigt orkar inte på 4an på med choke och den varvar då även ut på 4an o 5an.
Vad är det då som detta rör går till? Vad ska jag göra? Plugga o bestycka upp eller ge fan o pluggade och bestycka ner?
Tacksam för seriös hjälp .

Låter nästan som när jag hade strul som f-n med hojen förra sommaren(en Rf 900)..jag hade mixat ihop 2 luftslangar, om det var en vakum och någon annan tjohejs, min betedde sig liknande du beskriver, men när rätt gummislang satt rätt så gick den bra!

Det är inte en gummislang som släppt som skall sitta där då? :va

sporTlovEr skrev:
2185738 Låter nästan som när jag hade strul som f-n med hojen förra sommaren(en Rf 900)..jag hade mixat ihop 2 luftslangar, om det var en vakum och någon annan tjohejs, min betedde sig liknande du beskriver, men när rätt gummislang satt rätt så gick den bra!

Det är inte en gummislang som släppt som skall sitta där då? :va

Jo det går slangar där ifrån men dom går ingenstans bara fram en bit övermotorn.
Sen Pegasus medskick på sprängskissen där ser ni 32152 det är den som jag visar på kortet.
Och tack senit för bilden jag visar med denna bild vilken slang jag menar. Ta en titt vart den går på din hoj.

Mr Edholm skrev:
2185664 Men Zenit, den slangen går ju till topplocket/ventilhuset? :confused:

Mr.Borg: Har din hoj, eller har haft, bränslepump som pumpar med hjälp av undertryck? S.k Vakuummembran-pump, eller helt enkelt vakuumpump ( :hihi )

En sådan behöver ju ett undertryck där det "suger", för att mata fram bränsle via bränsleslangen, och undertrycksslangen kopplas oftast på insugen, eller direkt framför trottlarna. Reagerade särskilt på det också när du sa att hojen går bättre, men inte helt bra av att man pluggar den där anslutningen? Att du sen måste choka för att få den att gå fullt ut låter även som om den dricker upp den sås som finns i flottörhusen utan att det hinner fylla på mer?

Har du falltryck som nuvarande bränslesystem på hojen? Du sa att du hade bytt tank, nämligen... berätta vad du har för nuvarande soppamatning till förgasarna...

Min pump är elektrisk och den pumpar som bara den.

Bifogat

• dscn35988mt.jpg
    dscn35988mt.jpg
    82 KB · Visningar: 70
Mr.Borg skrev:
2186044 Jo det går slangar där ifrån men dom går ingenstans bara fram en bit övermotorn.
Sen Pegasus medskick på sprängskissen där ser ni 32152 det är den som jag visar på kortet.
Och tack senit för bilden jag visar med denna bild vilken slang jag menar. Ta en titt vart den går på din hoj.

Min pump är elektrisk och den pumpar som bara den.

ska kolla när jag kommer hem från skolan vart den du peka på går tänkte inte klart först utan tänkte på den som går fram till topplocket/ventilhuset men den du peka på ser ju ut som nåt sånt..kollas sen iaf

Ozzian skrev:
2185722 1. Det verkar som (andra redan sagt) att röret går till flotörhusventilationen.
På gamla R1an var det ingen trycksatt luftburk och därför gick anslutningarna bara ut vid motorn.

2. Har du trycksatt luftburk? I så fall måste du ansluta in i luftburken.
Är det inte det så får vi fundera på vad det egentligen är för fel :tummenupp

Luftburken är inte trycksatt så då ska dom vara som när den blöddrar som attan vid 8000 varv. Tog även en koll på polarns yzf 1000 där går slangarna också bara rakt fram och är inte pluggade däremot satt nåt filter eller något på slangarna.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back