Vart nitar man kedjelås i sthlm?

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1:a -00
Jag monterade nytt drvpaket på hojen idag och upptäckte att kedjelåset var av nidad typ. Eftersom jag aldrig hade monterat ett sådant kedjelås förut så blev jag en aning fundersam över hur det suklle monteras. Det slutade med att jag bankade ihop det med hammare och mothåll. Efter att ha läst div trådar här på sporthoj så förstod jag att man egentligen skulle ha använt någon typ av pressverktyg. Vart kan man få tag i ett sånt vertyg eller är det billigare att bara åka in till en mc-verkstad och be dem göra det? Någon som kan tipsa om ett ställe där dom kan göra det direkt, utan att man behöver boka tid eller liknande.

/Micke

elfuego skrev:
2268930 Jag monterade nytt drvpaket på hojen idag och upptäckte att kedjelåset var av nidad typ. Eftersom jag aldrig hade monterat ett sådant kedjelås förut så blev jag en aning fundersam över hur det suklle monteras. Det slutade med att jag bankade ihop det med hammare och mothåll. Efter att ha läst div trådar här på sporthoj så förstod jag att man egentligen skulle ha använt någon typ av pressverktyg. Vart kan man få tag i ett sånt vertyg eller är det billigare att bara åka in till en mc-verkstad och be dem göra det? Någon som kan tipsa om ett ställe där dom kan göra det direkt, utan att man behöver boka tid eller liknande.

/Micke
Det har alla mcaffärer med verkstad tror nitsatsen ligger på ca 649 så om du inte ska göra det ofta blir det billigare på verkstad.
Det tar inte alls lång tid att göra.
Lycka till. :)

Var hittar man detta nitverktyg? Vad heter verktyget exakt så man vet vad man ska söka på?

Det jobbiga är ju att du måste ju nita kedjan på plats.. om du nitar den innan du satt dit den måste du ju montera ner hela svingen för att få dit den sen. :tomten

För några år sen så lånade jag (mot pant) ett sådant verktyg på MC-poolen i Sumpan. Gratis. Det var lite slitet men det funkade. De krävde inte ens att man köpte något för att få låna det.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back