Vart kan man importera hojar ifrån?

Hej.
Jag exporterade min hoj till Finland för några veckor sedan.
Skickade med båda delarna av regbeviset, både gul och blå, kändes lite kymigt, men det skulle underlätta för tullen, och Transportstyrelsen rekommenderade det när jag pratade med dom.
Men behåll regplåten sa dom.
Finnen skickade sedan en kopia på tullens handling, vilket väl är den #2 du avser Anders?
Efter en dryg vecka så frågade Transportstyrelsen efter regplåten, som jag då skickade in, och då fick jag ett besked om att jag inte längre var ägare efter ca en vecka.
Ganska snabb process, men nu var det i och för sig Finland, men ville dela erfarenheten i alla fall.
/Tobias
 
Hej.
Jag exporterade min hoj till Finland för några veckor sedan.
Skickade med båda delarna av regbeviset, både gul och blå, kändes lite kymigt, men det skulle underlätta för tullen, och Transportstyrelsen rekommenderade det när jag pratade med dom.
Men behåll regplåten sa dom.
Finnen skickade sedan en kopia på tullens handling, vilket väl är den #2 du avser Anders?
Efter en dryg vecka så frågade Transportstyrelsen efter regplåten, som jag då skickade in, och då fick jag ett besked om att jag inte längre var ägare efter ca en vecka.
Ganska snabb process, men nu var det i och för sig Finland, men ville dela erfarenheten i alla fall.
/Tobias

så har jag också gjort flera gångar, det enda luriga ligger i att köparen verkligen skickar tillbaka tullpapper.
jag lämnar aldrig med skylten, då kan köparen inte köra o göra roliga grejor i mitt namn.
om inte får man skrota fordonet, finns en ruta för det också. skrotat utan papper...tror jag det heter, orsak typ kraschad utan försäkring, ombyggt till banhoj. då står man inte som ägare längre iallafall
 
så har jag också gjort flera gångar, det enda luriga ligger i att köparen verkligen skickar tillbaka tullpapper.
jag lämnar aldrig med skylten, då kan köparen inte köra o göra roliga grejor i mitt namn.
om inte får man skrota fordonet, finns en ruta för det också. skrotat utan papper...tror jag det heter, orsak typ kraschad utan försäkring, ombyggt till banhoj. då står man inte som ägare längre iallafall

Japp, Transportstyrelsen tipsade om det.
Om han inte skickar in papperna så kan du beställa nya, eftersom du fortfarande är ägare.
Och som orsak sa dom att det bara är att skriva som det är, att den är exporterad och nya ägaren inte skickat in papper.
Enda nackdelen med det är att den blir skrotad i Sverige, och inte kan komma tillbaka hit.
Och det är lurigt med skylten, för ska han köra den hem så behöver han den egentligen.
Men helst vill man ju behålla den.
 
Pratade med Andy på Banhoj.com och de erbjuder en väldigt enkel dörr-till-dörr transport till överkomligt pris. Att importera från Storbritannien var inte så knepigt så det avskräcker, fördel också att de flesta cyklar står hos handlare som är vana vid processen. Får förhoppningsvis hem en trevlig cykel nu i höst så man kan skruva under vintern.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top