Vart köper man svänghjulsdragare?

Oftast brukar det vara märkesspefika verktyg, jag använde en 20-352 från Biltema på min R6 -01.
20-352_l.jpg

Satte en bult i centrum på magnethjulet som mothåll och skruvade långar M6-bultar i magnethjulet som avdragaren drog i.

Har du fått loss svänghjulsbulten?

Oftast brukar det vara märkesspefika verktyg, jag använde en 20-352 från Biltema på min R6 -01.
20-352_l.jpg

Satte en bult i centrum på magnethjulet som mothåll och skruvade långar M6-bultar i magnethjulet som avdragaren drog i.

Har du fått loss svänghjulsbulten?

Okaj, nä jag har inte gjort någonting ännu. Får ta det till helgen men ja måste ha rätt grejer till det bara :)

har bytt svänghjul på en av hondorna tidigare, men då lånade jag ett verktyg av honda :)

Svänghjulet satt inte så hårt på Jamman, tror det bara var 50Nm eller ngt. Då funkade det med att torka av magnethjulet och använda en sån här (från Biltema såklart)
Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-320_l.jpg

På Aprilian satt det med 150Nm och loctite, då hade det aldrig gått.

Svänghjulet satt inte så hårt på Jamman, tror det bara var 50Nm eller ngt. Då funkade det med att torka av magnethjulet och använda en sån här (från Biltema såklart)
Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-320_l.jpg

På Aprilian satt det med 150Nm och loctite, då hade det aldrig gått.

edit,
Måste finnas något finare fulmeck för att få loss svänghjulet :mad:

Last edited:
Är det konisk axel på dom där ?

oavsett så använd centrumavdragare,annars kan det bli tråkigt.

Det är fel ställe att snåla på.

Är det konisk axel på dom där ?

oavsett så använd centrumavdragare,annars kan det bli tråkigt.

Det är fel ställe att snåla på.

Är på samma sida som du i boken, om att det är fel ställe att snåla på. Har gjort det en gång förr, med rätt verktyg. - Inga bekymmer.

Nu har jag inte samma kontakter hos någon suzukihandlare som jag har på honda. Bara o låna o se glad ut :)

Fan.

Har inte du kontakter du kan utnyttja för en dag :)

Sånhär jävel behöver jag
0275.jpg

Rotor remover 33mm
GSX-R600
GSX-R1000
GSX-R750
RGV250
Applicable to several models, see service manual for specific application

Last edited:
Är på samma sida som du i boken, om att det är fel ställe att snåla på. Har gjort det en gång förr, med rätt verktyg. - Inga bekymmer.

Nu har jag inte samma kontakter hos någon suzukihandlare som jag har på honda. Bara o låna o se glad ut :)

Fan.

Har inte du kontakter du kan utnyttja för en dag :)

Sånhär jävel behöver jag
0275.jpg

Rotor remover 33mm
GSX-R600
GSX-R1000
GSX-R750
RGV250
Applicable to several models, see service manual for specific application

kan du inte åka till en suzukiverkstad och be riktigt snällt? lr slå en pling så se om de ens verkar möjligt. värt ett försök tycker jag:tummenupp

Sånhär jävel behöver jag
0275.jpg

Rotor remover 33mm
GSX-R600
GSX-R1000
GSX-R750
RGV250
Applicable to several models, see service manual for specific application[/QUOTE]

Den ser ju inte så komplicerad ut, invändig gänga i tjocka delen och sen en bult igenom typ. Eller e det något konstigt på baksidan som man inte ser kanske?
Om inte så borde det ju vara en lätt match att tillverka om man har en svarv o fräs underförutsättning att gängor o det där är kända.
Du har ingen kompis som kan slänga ihop en efter jobbet?

Den ser ju inte så komplicerad ut, invändig gänga i tjocka delen och sen en bult igenom typ. Eller e det något konstigt på baksidan som man inte ser kanske?
Om inte så borde det ju vara en lätt match att tillverka om man har en svarv o fräs underförutsättning att gängor o det där är kända.
Du har ingen kompis som kan slänga ihop en efter jobbet?

Det hade gått o fixa med 2 muttrar, rörbit & en bult. Tyvärr har jag inga känningar som kan lösa detta :(

Det hade gått o fixa med 2 muttrar, rörbit & en bult. Tyvärr har jag inga känningar som kan lösa detta :(

Va e det för gänga i den stora biten? ÄDIT: Gängor
E det en genomgående bult man ser som sitter i mitten på den sidan man ser?

Va e det för gänga i den stora biten? ÄDIT: Gängor
E det en genomgående bult man ser som sitter i mitten på den sidan man ser?

Har tyvärr inte svänghjulet till hands (är på jobbet) men gängorna är 33x?
Bulten är genomgående :)

edit, lägger upp en bild som visar hur det ska se ut :)

Bifogat

• Svänghjul.jpg
    Svänghjul.jpg
    130.5 KB · Visningar: 257
Last edited:
Kolla vad det är för gänga inkl stigning så ska jag se om vi har ett sånt snitt på firman. Har du lite flyt så har jag det o i så fall ska jag be nån av verkstadskillarna o göra en sån åt dig. Men återkom med gängan och lite mått på grejen i övrigt (längd på biten, längd på gängan osv) så ska jag se vad jag kan åstakomma eventuellt.

Kolla vad det är för gänga inkl stigning så ska jag se om vi har ett sånt snitt på firman. Har du lite flyt så har jag det o i så fall ska jag be nån av verkstadskillarna o göra en sån åt dig. Men återkom med gängan och lite mått på grejen i övrigt (längd på biten, längd på gängan osv) så ska jag se vad jag kan åstakomma eventuellt.

Schysst! Ska kolla upp det imorgon, givetvis får du en belöning :D

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...