Vart köpa "roterbar distansbricka"?

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Har letat runt ett tag nu utan resultat. Kanske litet smått opassande här, men ändå.

E på jakt efter en vanlig liten jekla bricka, men där vardera sidor går att rotera i förhållande till varandra. Någon som har koll på vart något liknande hittas? :)

du menar en distans med nållager emellan ?

Ja något i den stilen antar jag... Ska kika lite mer åt kullagersortient och dyl. då. :tummenupp

För förtydligande skall det alltså vara en mycket tunn bricka, den behöver inte rotera som det dyraste kullager utan endast kunna röra sig någorlunda till skillnad från en helt traditionell "plåtbit". :confused:

Last edited:
Det finns ju på flertalet motorer ett sådant lager bakom kopplingskorgen.
Men det beror ju på vilken storlek du vill ha.

Axiallager är nog ordet som söks.
69-18092006-685597L.gif

Last edited:
Clas i sjön har 2 olika storlekar om vi pratar enkla varianter. beror ju på vad dom skall använas till ju..

Kan härdade och slipade shimsbrickor va något ? Finns i mycket täta tjocklekssteg.

Kan härdade och slipade shimsbrickor va något ? Finns i mycket täta tjocklekssteg.

Är inte helt 100 på hur de ser ut, länk vore utmärkt! :gnissla

Användningsområde: Mina fotpinnar sitter inte original, utan på vänstra sidan så sitter det en bult som går genom fotpinnen och "växelspaken", vilket innebär att om jag drar åt pinnen ordentligt så går det knappt växla. Därför vill jag i första hand ha nåt form av lager el. dyl som distans på båda sidor om växlarn istället för att behöva byta hela pinnupphängningen. :D

Användningsområde: Mina fotpinnar sitter inte original, utan på vänstra sidan så sitter det en bult som går genom fotpinnen och "växelspaken", vilket innebär att om jag drar åt pinnen ordentligt så går det knappt växla. Därför vill jag i första hand ha nåt form av lager el. dyl som distans på båda sidor om växlarn istället för att behöva byta hela pinnupphängningen. :D

Eller lagra växelpedalen på en hylsa ?

En härdad shimsbricka ser ut som en vanlig planbricka men är härdad och finns i många olika tjocklekar. Brukar kunna köpas från välsorterade maskinförnödenhetsfirmor.

Men om det är som du säger att man inte kan dra åt för då går det inte att växla då är det inte ett axiallager du behöver utan ett radiallager (hylsa) som skall vara bredare än det som skall kunna röra sig efter åtdragning.

Som sportbike föreslår. Kolla på ditt broms och kopplings grepp, dom brukar ha en sådan hylsa i mässing.

En härdad shimsbricka ser ut som en vanlig planbricka men är härdad och finns i många olika tjocklekar. Brukar kunna köpas från välsorterade maskinförnödenhetsfirmor.

Men om det är som du säger att man inte kan dra åt för då går det inte att växla då är det inte ett axiallager du behöver utan ett radiallager (hylsa) som skall vara bredare än det som skall kunna röra sig efter åtdragning.

Som sportbike föreslår. Kolla på ditt broms och kopplings grepp, dom brukar ha en sådan hylsa i mässing.

jag tror jag förstår hur du tänker nu.. jag hade tänkt sätta ett sådant lager på var sida om växeln så att jag fortfarande kan skruva åt, men den kan röra sig fritt.. vad du menar är att hylsan skall sticka ut och sidorna på hylsan tryckas ihop utav fotpinnen? :confused:

jag tror jag förstår hur du tänker nu.. jag hade tänkt sätta ett sådant lager på var sida om växeln så att jag fortfarande kan skruva åt, men den kan röra sig fritt.. vad du menar är att hylsan skall sticka ut och sidorna på hylsan tryckas ihop utav fotpinnen? :confused:

Du måste ha en distans som gör att du inte drar moment mot brickan/lagret/shimset eller bussningen. Växelföraren måste löpa fritt runt vad du än väljer att lagra med.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show