Lite OT kanske, men besläktat iaf: Varianten verkar lite racebetonad, men kanske för att t.ex. kolla kolv- o ringslitage på vassa 4taktsenduron. Ska ju bytas rätt ofta annars.
En mer dynamisk variant att kolla just kolvringarnas tätning är att kolla hur mycket motorn pumpar ur via vevhusventilationen, det är iaf där läckaget förbi ringarna hamnar. (Leakdown test kollar endast i toppläget, men tar med ventilläckage oxå.)
Anslut ett T-rör till ventilationen. Sätt ett U-rör m vatten på ena sidan och en rätt stor strypning på andra sidan av T:et. Justera strypningen för 'lagom' trycksskillnad (10-15 cm ?) med motorn i 'bra' skick. Om trycket senare har stigit så betyder det att ringarna tätar sämre. (Stånkor kräver nog nån strypning (a la klämma ihop slangen lite) mot U-röret för att lugna ner vattnet.)
Aldrig nåt jag provat, men låter sunt o kräver inga dyra mätare. Kollar man med lite varv på motorn så blir det rätt nära normal drift sas.
Ang. leakdown o tumregler/kalibrering så inser jag förstås att gör man det på många motorer så får man bra känsla för vad som är för mycket läckage. Men tror knappast man kan speca det i avläst % rakt-upp-och-ner utan att ta hänsyn till cyl.volymen. Låter konstigt om man accepterar lika mycket läckage f en 150 cc cyl som f en 1000 cc.
/u