Vart köpa lager?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tjena.

jag behöver byta lite lager i mina motardfälgar innan dom kan sättas på. har lite frågor...

1) det är bara ett lager i framfälgen som e riktigt pajj, det andra funkar men jag antar att man bör byta båda?

2) är det även viktigt att byta bak eller är det bara "lika bra"? det handlar om den ekomomiska biten. är det inte allt för dyrt byter jag såklart bak med.

3) Nu till den viktigaste frågan. Vart köper man lättast lager i göteborg? vet ni om skf har nåt lr om dom har nån åf som har massa lager inne så man bara kan gå dit och langa fram en påse med lager och gå därifrån med en påse nya fräsha lager? Var isf? Har kollat på skfs hemsida och lyckades hitta följande:

Momentum Industrial Maintenance Supply AB
Adress: von Utfallsgatan 16B
400 60 Göteborg
Telefonnummer: 031-340 99 00
Faxnummer: 031-340 00 20

måtten på lagrena är (inv x utv x bredd) 20 x 37 x 9 och 20 x 47 x 14.

Kan det vara något? Kanske borde ringa innan jag frågar nu när jag tänker efter men nu har jag skrivit tråden så jag kan lika gärna posta oxå...

4) kan även passa på att fråga vad dessa lager kan kosta när jag ändå är i farten?

Tack för svar.. // Linus

Tjena.

jag behöver byta lite lager i mina motardfälgar innan dom kan sättas på. har lite frågor...

1) det är bara ett lager i framfälgen som e riktigt pajj, det andra funkar men jag antar att man bör byta båda?

2) är det även viktigt att byta bak eller är det bara "lika bra"? det handlar om den ekomomiska biten. är det inte allt för dyrt byter jag såklart bak med.

3) Nu till den viktigaste frågan. Vart köper man lättast lager i göteborg? vet ni om skf har nåt lr om dom har nån åf som har massa lager inne så man bara kan gå dit och langa fram en påse med lager och gå därifrån med en påse nya fräsha lager? Var isf? Har kollat på skfs hemsida och lyckades hitta följande:

Momentum Industrial Maintenance Supply AB
Adress: von Utfallsgatan 16B
400 60 Göteborg
Telefonnummer: 031-340 99 00
Faxnummer: 031-340 00 20

måtten på lagrena är (inv x utv x bredd) 20 x 37 x 9 och 20 x 47 x 14.

Kan det vara något? Kanske borde ringa innan jag frågar nu när jag tänker efter men nu har jag skrivit tråden så jag kan lika gärna posta oxå...

4) kan även passa på att fråga vad dessa lager kan kosta när jag ändå är i farten?

Tack för svar.. // Linus

1) Ja förslagsvis så bör man byta båda samtidigt när man ändå är igång.

2)Troligtvis kommer inte lagrena bak inte vara med så länge till heller, eller så kanske dem är det, men förslagsvis byt också dem.

3) Momentum är suveräna, väldigt duktiga med det dem jobbar som. Det står möjligtvis inte någon annan betcäkning på lagret ? Kan också vara någon med bokstäver i, kolla annars handboken för din hoj. Är du snäll så kanske vi kan gå inte på momentum nästa vecka så kan jag beställa lagrena med SKF rabatt. kan ju även kolla i datasystemet på skf om vi har några sånna på hyllan =) men tveksamt att det är svenska lager som sitter i. troligtvist tillverkade i tyskland, singapore, eller nått annat.

är det ett skf lager i från början eller ?

1) Ja förslagsvis så bör man byta båda samtidigt när man ändå är igång.

2)Troligtvis kommer inte lagrena bak inte vara med så länge till heller, eller så kanske dem är det, men förslagsvis byt också dem.

3) Momentum är suveräna, väldigt duktiga med det dem jobbar som. Det står möjligtvis inte någon annan betcäkning på lagret ? Kan också vara någon med bokstäver i, kolla annars handboken för din hoj. Är du snäll så kanske vi kan gå inte på momentum nästa vecka så kan jag beställa lagrena med SKF rabatt. kan ju även kolla i datasystemet på skf om vi har några sånna på hyllan =) men tveksamt att det är svenska lager som sitter i. troligtvist tillverkade i tyskland, singapore, eller nått annat.

är det ett skf lager i från början eller ?

åh fi fan detta låter kanon jue.

problemet är bara att det inte är orginalfälgarna och jag vettefan var dom kommer ifrån från början:P

anledningen till att bara ett lager gett upp är att min idiot till kompis som ägde dom innan mej körde utan backbox (lr va man ska kalla skyddet för lagret för). men det är nog lika bra att byta allihop.

Det är inga SKFlager i nu. det är inga exakta mått heller... men det står följande på lagrena:
Vänster fram: NACHI 6204NSE (~20 x 46 x 14)
Höger fram: NACHI japan 6904NSE (~20 x 36 x 9) + packbox med samma yttermått och 30 mm inner.
Vänster bak: NACHI 6005NSE x 2 (sitter 2 lager av nån anledning)(~26 x 46 x 12)
Höger bak: samma som vänster bak fast bara ett.

Alltså:
6204NSE x 1
6904NSE x 1
6005NSE x 3

Vore grymt shyst om du kunde hjälpa mej:)

Edit: står japan på ett av lagrena så jag antar att de e japansk shit...

Hmmm....NOMO kullagerfabrik... Ligger inte den i Gbg ? Köpte lager därifrån till en bmw-växellåda för många år sen. Kostade 80 kr inkl frakt istället för 1025 kr + moms som bmw-åteförsäljaren skulle ha...:rolleyes:

Hmmm....NOMO kullagerfabrik... Ligger inte den i Gbg ? Köpte lager därifrån till en bmw-växellåda för många år sen. Kostade 80 kr inkl frakt istället för 1025 kr + moms som bmw-åteförsäljaren skulle ha...:rolleyes:

kanske det:va

värt att kolla upp iaf.

tack för hjälpen:tummenupp

Edit: dom har något i göteborg iaf. men vettefan om de e nåt där dom säljer lager. hemsidan va inte den bästa. får väl ringa och kolla nån dag.

Last edited:

Alltså:
6204NSE x 1
6904NSE x 1
6005NSE x 3

Det är ju billiga standardlager allihop, bara att handla finns garanterat på lager.

På SKF språk skall du ha 2RS varianten med gummipackningar på båda sidor. 6204 och 6005 är en väldigt vanlig lagerdimension och kostar max 80kr/st. 6904 är framhjulager KTM och kostar kring hundringen.

Last edited:
Det är ju billiga standardlager allihop, bara att handla finns garanterat på lager.

På SKF språk skall du ha 2RS varianten med gummipackningar på båda sidor. 6204 och 6005 är en väldigt vanlig lagerdimension och kostar max 80kr/st. 6904 är framhjulager KTM och kostar kring hundringen.

tack för kanoninfo:buga

vart är det nu dom har det på lager då? typ hos en mcåf lr skall jag åka till momentum lr vart finns dom?

tack för kanoninfo:buga

vart är det nu dom har det på lager då? typ hos en mcåf lr skall jag åka till momentum lr vart finns dom?

Momentum är troligen billigare annars har närmsta crosshandlare troligen dem på hyllan. Vill du beställa online så har danmobility dem.

Jag dristar mig att kapa tråden, och fråga om någon vet vad en 530 kedja har för standardbeteckning på ISO/SIS/industrispråk? Momentum för ju som bekant även rullkedjor (Renold) men jag har svårt att hitta rätt i databladen... :)

Jag dristar mig att kapa tråden, och fråga om någon vet vad en 530 kedja har för standardbeteckning på ISO/SIS/industrispråk? Momentum för ju som bekant även rullkedjor (Renold) men jag har svårt att hitta rätt i databladen... :)

Ingen aning men min erfarenhet av industrikedjor är att de må vara billiga men i gengäld får de bytas vääldigt ofta då de inte pallar med rycken i en Mc applikation. Priset blev väl något lägre totalt sett men då skall man hålla på och spänna och byta i tid och otid.

Ingen aning men min erfarenhet av industrikedjor är att de må vara billiga men i gengäld får de bytas vääldigt ofta då de inte pallar med rycken i en Mc applikation. Priset blev väl något lägre totalt sett men då skall man hålla på och spänna och byta i tid och otid.
Jo, det har ju alltid varit en ganska spridd uppfattning. Men jag är nyfiken på i vilken utsträckning den bygger på erfarenhet respektive fördomar. :) För femton år sedan körde jag CB750F på industrikedja med ungefär samma livslängd som för en dedicerad(?) hojkedja. Jag föreställer mig att det finns industriapplikationer som är lika krävande som att driva en motorcykel, och att det finns ett stort spann av kvalitetsnivåer inom industrikedjor.

Last edited:
Jo, det har ju alltid varit en ganska spridd uppfattning. Men jag är nyfiken på i vilken utsträckning den bygger på erfarenhet respektive fördomar. :) För femton år sedan körde jag CB750F på industrikedja med ungefär samma livslängd som för en dedicerad(?) hojkedja. Jag föreställer mig att det finns industriapplikationer som är lika krävande som att driva en motorcykel, och att det finns ett stort spann av kvalitetsnivåer inom industrikedjor.

Jag har kört cross på industrikedjor, där kedjorna ändå byttes i mängder så spelade det ingen större roll om man fick byta lite oftare. Där borde ju finnas industrikedjor som klarar samma krav som en hojkedja även om jag tror det är vanligt att man inom industrin använder tjockare/tyngre kedjor istället för att förbättra utförandet.

Har du någon lista med specar på industrikedjor, man borde ju kunna jämföra maxbelastning och dyligt mellan dem.

Jag körde oxå på industrikedja för 10-15 år sen. Hade en gammal Honda-chopper o det fungerade ypperligt. Det var drevbroms på den hojen , så det där med att smörja kedjan var inget kul...

Hörde av en mekaniker på jobbet att belastningen inte skulle vara några som helst problem för den kedjan. Det nervösa kunde vara hastigheten ! En industrikedja är tydligen inte gjord för att arbeta i de hastigheterna som en för ändamålet avpassad mc-kedja är...

Hur som helst så hade aldrig jag några problem...

10A1 är ISO nummer för 530 Kedja. Beställ hem och testa.

Gjorde en liten jämförelse och en industrikedja i dim 530 som uppfyller DIN 8188 är specad till 22500N i brottstyrka. Motsvarande MC kedja hos Regina (deras normaldyra o-ring) är specad till 41000N.
22500N i brottgräns motsvaras av en 428 kedja vilket är något som rekommenderas till cross 80cc eller landsvägs 125. Slutsatsen är att jag nog inte hade kört med en industrikedja i min sporthoj utan möjligen i en offroadare eller något dyligt med lite mindre effekt.

Last edited:
der verkar som jag har den info jag behöver nu:) återstår bara att se hur det blir med fredaj och hans kanonerbjudande. hur mycket är SKFrabatten på? 30% lr?

Kanske ska ta det via pm ist?

10A1 är ISO nummer för 530 Kedja.
Tackar!:tummenupp

Gjorde en liten jämförelse och en industrikedja i dim 530 som uppfyller DIN 8188 är specad till 22500N i brottstyrka. Motsvarande MC kedja hos Regina (deras normaldyra o-ring) är specad till 41000N.
Onekligen en ordentlig skillnad, värt att fundera på. Fast jag tror egentligen att det viktigaste är hur det ser ut med nötningen, 22500 N är en hel del det också. Nåja, med ledning av ISO-numret kan jag åtminstone leta högspecade industrikedjor, och se vad man hittar. :tummenupp

Last edited:
10A1 är ISO nummer för 530 Kedja./QUOTE]
Tackar!:tummenupp

Onekligen en ordentlig skillnad, värt att fundera på. Fast jag tror egentligen att det viktigaste är hur det ser ut med nötningen, 22500 N är en hel del det också. Nåja, med ledning av ISO-numret kan jag åtminstone leta högspecade industrikedjor, och se vad man hittar. :tummenupp

Rapportera om du hittar några vettiga, kedjekontot är rätt anstängt...:gnissla

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...