Vart köpa 720-liters akvarium ?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Jag har blivit lite sugen på att genomföra min gamla idé om att ha ett akvarium med svenskt tema hemma så därför behöver jag ha tag i ett hyfsat bra 720-liters akvarium inkl ställning, pump, lysramp osv

Några idéer vart jag kan få tag i ett till ett hyfsat pris ? Har kollat på Blocket, djurportalen och GulaTidningen redan.

Akvariet ska helst ha måtten 200*60*60 (standardmått) då det ska passa på ett speciellt ställe hemma.

Tyvärr blir det lite för dyrt att köpa helt nya grejer

Låt tillverka ett eller gör det själv.
Ett akvarium med trästomme och bara frontruta funkar och har gjorts förr(sök på google, nån svensk sida finns).
Annars är det bara att hålla utkik på alla annons-sidor.

Mr B skrev:
Jag har blivit lite sugen på att genomföra min gamla idé om att ha ett akvarium med svenskt tema hemma så därför behöver jag ha tag i ett hyfsat bra 720-liters akvarium inkl ställning, pump, lysramp osv

Några idéer vart jag kan få tag i ett till ett hyfsat pris ? Har kollat på Blocket, djurportalen och GulaTidningen redan.

Akvariet ska helst ha måtten 200*60*60 (standardmått) då det ska passa på ett speciellt ställe hemma.

Jag sålde mitt för 3000 kr, komplett för ca 1 månad sen.

www.annonsdirekt.se

tjenare!!

har själv några akarium men har inte vågat prova med svenska fiskar i....

kolla på www.zoopet.se där finns det mycket artiklar och arbetsbeskrivningar på medlemars projekt...

plus att de har ett jävligt bra forum!! :Rockbanan

Vi köpte vårat 720l akvarium i djuraffären, dom tog hem från zoopet, gick på 10.000:- med en specialanpassad ljusramp som täcker hela akvariumet, skit snyggt. I den rampen får det plats 4st lysrör på 150cm, blir rätt bra ljus i akvariumet, och något sjukt snyggt. Vill du så kanske jag kan hinna fixa någon bild när jag är hem på lunchen.

EDIT: Jag tror det var zoopet, men ska kolla på det.

EDIT 2: http://www.fridhemsakvarier.se/ Där fanns det att köpa 720l akvrium, stod inget pris dock. Dom hade också ett 1125l!!! Sådant skulle man ju haft istället, 250x75x60cm, kanske lite overkill :3freak

Last edited:
Mr B skrev:

http://www.ciklid.se/kop_och_salj_visa.asp?NR=22092

Som på beställning, står i tumba

Han gjorde det ju inte själv ju, han hade väl bara i vatten och fisk innan limmet härdat.
Men om man inte är jagad av en arg gigolo och får hora ihop till ett nytt akvarium så ska det nog gå att bygga ett.

Att bygga ett eget blir tyvärr ganska dyrt också plus att jag som glad amatör, inom akvarier, kanske inte bygger vidare snygga grejer. ;)

Jag skulle gärna haft ett större akvarium men utrymmet där jag tänkt placera det är begränsat till 220cm så 200cm*60*60 är nog tyvärr max. Möjligtvis skulle man kunna ha ett högre om man nu springer på ett sådant.

Twosaint, tack för tipset ! Ska nog ringa om jag inte köper det jag ska kika på idag ... har hittat ett som verkar passa som handsken för mina ändamål. :)

Mr B skrev:
Att bygga ett eget blir tyvärr ganska dyrt också plus att jag som glad amatör, inom akvarier, kanske inte bygger vidare snygga grejer. ;)

Jag skulle gärna haft ett större akvarium men utrymmet där jag tänkt placera det är begränsat till 220cm så 200cm*60*60 är nog tyvärr max. Möjligtvis skulle man kunna ha ett högre om man nu springer på ett sådant.

Twosaint, tack för tipset ! Ska nog ringa om jag inte köper det jag ska kika på idag ... har hittat ett som verkar passa som handsken för mina ändamål. :)

Det är nog inte så smart att bygga ett själv, jag skulle då inte vilja ha ett hemmabyggt akvarium som rymmer nästan en kubik... Det blir vääääldigt blött om ett sådant går sönder...

Bifoga gärna bilder i denna tråd, eller starta en ny när du är klar. :)

Mr B skrev:

Du vet väl att ett 720L kar med måtten 200*60*60 väger 108 kg när det är tomt? Det är inte helt lätt att få in i ett hörne. :näsblod

Sen skall du ju se till att det står helt plant, kan bli lite lyftande upp och ner innan du fått det plant...

Thundercat skrev:
Du vet väl att ett 720L kar med måtten 200*60*60 väger 108 kg när det är tomt? Det är inte helt lätt att få in i ett hörne. :näsblod

Sen skall du ju se till att det står helt plant, kan bli lite lyftande upp och ner innan du fått det plant...

Jepp, har klart för mig att det är tungt men det löser sig nog hoppas jag. Går nog att vrida in det med hjälp av bänken också. Hoppas jag ... :)

Har lagt bud på ett nu så förhoppningsvis har jag det till helgen så man kan börja fixa lite. Ska bli rikigt skoj tycker jag & Nikita ! :banana

Mr B skrev:
Jepp, har klart för mig att det är tungt men det löser sig nog hoppas jag. Går nog att vrida in det med hjälp av bänken också. Hoppas jag ... :)

Har lagt bud på ett nu så förhoppningsvis har jag det till helgen så man kan börja fixa lite. Ska bli rikigt skoj tycker jag & Nikita ! :banana

Du vet väl att du är tvungen att lägga upp bilder sen... ;)

Vad blir det för några fiskar då?

Hehe, fiskar ja ... det var ju det också ... ;)

Får se vad man får tag i men jag antar att jag kan få tag i abborre, mört, sarv, björkna, kräftor & någon mussla relativt lätt. Blir värre med att få tag i en gädda, sutare eller ruda i lämplig storlek. Men det visar sig vad jag får tag i. Annars får man ta nya tag i vår när det är lite lättare.

Bilder ? Ja om det blir snyggt kanske jag lägger upp någon bild. Hehe

Mr B skrev:
Hehe, fiskar ja ... det var ju det också ... ;)

Får se vad man får tag i men jag antar att jag kan få tag i abborre, mört, sarv, björkna, kräftor & någon mussla relativt lätt. Blir värre med att få tag i en gädda, sutare eller ruda i lämplig storlek. Men det visar sig vad jag får tag i. Annars får man ta nya tag i vår när det är lite lättare.

Bilder ? Ja om det blir snyggt kanske jag lägger upp någon bild. Hehe

Hoppas du har koll på vad du gör med dom fiskarna bara.. Om jag inte lärt mig fel så behöver flera av dom en "kall" period på året.. Va inne på att skaffa aborre å fick till svar att dom troligtvis inte skulle överleva ett år...

Men vad vet jag...

/Johan

Nilles skrev:
Hoppas du har koll på vad du gör med dom fiskarna bara.. Om jag inte lärt mig fel så behöver flera av dom en "kall" period på året.. Va inne på att skaffa aborre å fick till svar att dom troligtvis inte skulle överleva ett år...

Men vad vet jag...

/Johan

Jag har läst både bu och bä om det där med kallperiod. En del arter vill ha det för att kunna leka, en del kan må dåligt av allt för varmt på vintern, en del klarar sig bra i rumstemp året runt. Ska hålla noggrann koll på firrarna såklart och om det behövs så drar jag en slinga utomhus för att få in kallt vatten i akvariet. I de forum jag läst så ska abborre funka i rumstemp året runt men det visar sig hur dom beter sig.

Iceman, har varit och kikat på ett beggat akvarium idag så det är förmodligen löst. Men tack ändå.

*/ ?>
Back