Vart i kröken finns pluggen? Och hur tar jag bort den?

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Tjena jag håller på att leta pluggar på min Yamaha DT 125cc RE och jag har tagit av kröken nu för att se om det finns en plugg där. Men som vanligt så har jag aldrig tur så pluggen fanns inte i mynningen iaf, vart finns den då och hur gör jag för att ta bort den?

Måste man kapa kröken med vinkelslip eller nått för att kunna hitta den?:confused:

Bifogat

• DSC02466 (Small).JPG
    DSC02466 (Small).JPG
    113.7 KB · Visningar: 221
  • DSC02467 (Small).JPG
    DSC02467 (Small).JPG
    86.2 KB · Visningar: 306
soppa in fingret och känn om du hittar nån skarv. jag misstänker att det kan vara den innersta ringen. men jag har nada aning.

Eller?..........efter att ha studerat bilderna på http://www.dtr125.net/tuning97to99.htm så kan man nästan se en liten likhet på bilderna.

Har jag hittat pluggen (den runda saken som är runt om hålet) , nån som vet?:D

soppa in fingret och känn om du hittar nån skarv. jag misstänker att det kan vara den innersta ringen. men jag har nada aning.

Okej jag ska prova de!:)

Last edited:
Om den är nyare än 00 så sitter pluggen mitt i kröken altså måste du såga upp den. Läs mer om det på sidan du länkade på 00-03 och 04- och framåt delen av DT trimmning...

Last edited:
eller så sågar han upp skiten som jag gjorde på min rs.

Tror inte den ringen som du täntke på är strypningen, kan vara men skulle inte ge mycket.

Jag har en teori, den "silvriga" ringen fungerar som tätning så att inte avgaserna läcker ut medans den smala ringen innanför fungerar som strypning.
den är rätt klurig eftersom den ser ut att vara större än vad den igentligen är.
Jag behöver en DREMEL för att kunna ta bort den, vad är en Dremel?
Och hur mycket måste jag gå upp i munnstycke?:confused:

Här är en bild på hur strypningen ska se ut.

Bifogat

• pipeside.jpg
    pipeside.jpg
    21.4 KB · Visningar: 99
Dremel%20DT395.jpg

Tror det är en sån här Dremel han menar :)

och gör som t4pp3r föreslog. Om du känner att det smalnar av inne i röret så är det bara att testa och kapa av innerröret, den silvriga ska nog vara kvar.. annars låter det nog som fAn!

Om plugen ser ut sådär så skulle du kunna testa att ta typ en ståltråd och göra en krok och köra ner i hålet och se om den hakar i kanten på pluggen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT