Vart/hur fixar man bulor på en tank?

Cribbe

såld r1:a:-)
Gick med
30 Jan 2004
Hoj
R1 07 MED MYCKET KOLFIBER
Hej..
Har en väldigt fin och mjuk bula, lacken har ej spruckit.
Fungerar det att blåsa ut bulan?, och om det fungerar vart gör man det?
MVH Cribbe

Cribbe skrev:
Hej..
MVH Cribbe
fyller med ärtor och lite vatten?
Vet inte ratio dock!
Prova?

philsson skrev:
sveller dom så pass? :confused:

Fyll ett glas med ärtor, fyll på vatten.

Många ärtor hamnar utanför när dom sväller.

Jag skulle tro att det funkar med en bensintank. :)

Fast sen när dom sitter packade i tanken kanske det inte e så kul, men det hör ju inte till saken. :hihi :tungan

Använd en lagom stor sugkopp å dra ut den med tryckluft:-D

Jag funderade på om det gick att fylla en tank med vatten och ställa ut den sedan... Det borde ju funka iaf, och sedan när bucklorna är fixade är det bara att ta in den så den in spricker eller så?

Fast jag vet inte, har aldrig testat det.

Har svetsat fast brickor i bucklorna och ryckt ut dem med "klump-avdragare" (heter det så?) Vart en del hål och så som fick svetsats igen iofs.

Ta med tanken till en bilplåtslagare och fråga om de kan hjälpa dig på rasten mot lite fika pengar.

Peccus skrev:
Jag funderade på om det gick att fylla en tank med vatten och ställa ut den sedan... Det borde ju funka iaf, och sedan när bucklorna är fixade är det bara att ta in den så den in spricker eller så?

Fast jag vet inte, har aldrig testat det.

Har svetsat fast brickor i bucklorna och ryckt ut dem med "klump-avdragare" (heter det så?) Vart en del hål och så som fick svetsats igen iofs.
Du menar så att den fryser? Det låter som en väldigt dum idé tycker jag.

Jag har oxå en störande buckla.
Tipps om billiga lackare/tankriktare i Jönköpingstrakten tas gärna emot.
(Och nej den går inte att dra ut eller tryckas ut innefrån, men den är liten)

Edit: http://www.automiracle.se/tekniken.htm
Det är en dent firma. klockrent, sålänge dom kommer åt och sålänge inte bucklan är skarp. Hjälper inte mig med andra ord :(

Last edited:
philsson skrev:
sveller dom så pass? :confused:

vedertaget trick hos oss som pysslar lite, stoppa ner ett lakan först och fyll fullt med vatten så den trycks in överallt.

ur med vattnet, in med ärtor, lagom med vatten så det blir fullt.Tanklock på !! lite stökigt ,,men det funkar ganska bra.

Räkna dock med att bulan inte kommer att återgå till exakt läge, plåten är redan sträct....blir spackel och ny lack om du vill ha perfekt resultat.

Cribbe skrev:
Hej..
MVH Cribbe
Ha kvar lite bensin i botten på tanken, stå sedan på avstånd och försök pricka tanklocket med brinnande tändstickor. Lyckas du träffa så lär din buckla vara ett minne blott :tummenupp

speedfreak no1 skrev:
Ha kvar lite bensin i botten på tanken, stå sedan på avstånd och försök pricka tanklocket med brinnande tändstickor. Lyckas du träffa så lär din buckla vara ett minne blott :tummenupp

:lol

Mindre fräckt om tanken skulle bli rund av smällen. :lol :rolleyes:

speedfreak no1 skrev:

Så även tanken :hihi

Zoidberg skrev:
Herr Bosse bildoktor hade ju ett trix med smältlim & svetstång som han vurmade för, ...funkar kanske !?

Jo han häller ju också potatismjöl på fläktremmen har jag för mig när den börjar låta. :hihi

Han har mycket konstigt för sig den där. :3freak

speedfreak no1 skrev:

Tanken lär också vara ett minne blott....... :3freak

Använd kolsyresnö (brandsläckare) väldigt lokalt på bulan som då krymps ut. Jag själv har använt lustgas (samma effekt) och det funkar väldigt bra på små snygga bulor som inte har några veck.

Zoidberg skrev:
Herr Bosse bildoktor hade ju ett trix med smältlim & svetstång som han vurmade för, ...funkar kanske !?

Jag såg det där tricket i nån MC-tidning också för några år sedan. Då fixade dom just en tank med en "lätt" buckla och resultatet blev bra. Skadar inte lacken heller. Dom fixade även en värre buckla, men då använde dom en stump tennspackel som dom smälte fast. Men då klarade sig ju inte lacken. Funkar säkert, har aldrig provat själv.

Last edited:
Jag har samma problem..... funderar på att lacka om hela tanken istället... men då finns det risk att färgen inte matchar resten av hojen (hel blå hoj)

Automiracle vill ha 12-1600 för att TESTA och se om det hjälper...
:huvet

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing