Vart hitta skivbroms i Stockholm? (AKUT!)

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Även postad i meckforumet... Men det börjar bli en smula akut. Jag vill hinna åka lite i helgen.

Vart hittar man en bakre skivbromsen till en Husqvarna WR 250 från 2006 i Stockholms området? Jag vill personligen åka och titta på den. För nu har jag fått fel bromsskiva 3 (!) gånger.

Först får jag fel skivbroms av både 24MX och min lokala moppemeckare. Båda hämtar sina grejer från garage 24. Tydligen så har goldfren förpackat fel på fabrik, inte en skruv stämde överens med min hoj.

Sen testade jag att beställa från Knåda sport. Ja skruvhålen passar men bromsskivan är för stor. Den jag fick är 24 cm, min är 22 cm.

Är det inte enklast att ringa till Knåda och be dom skicka rätt skiva istället?

Har du provat med Halvards Motor?

Dom ville inte svara i telefon trots upprepade försök. Semester kanske?

Är det inte enklast att ringa till Knåda och be dom skicka rätt skiva istället?

Problemet är att enligt katalogerna som jag har så ska alla Husqvarnas hojar ha 24cm skivbroms från och med 2005 och framåt. Min är en 2006 men har en 22cm skivbroms.

Så någonstans har de blivit fel :confused:

Ska de få plats en 24cm skivbroms på min hoj så måste man göra om hela okplaceringen på svingen. Så jag tvivlar på att någon tidigare ägare har byt ut bromsok/nav/sving.

Nu har de blivit fel så många gånger så jag vill titta själv på bromsskivan jag ska köpa. Och jag måste ha den till söndag. Annars får jag stanna hemma och putsa på hojen.

Last edited:
Problemet är att enligt katalogerna som jag har så ska alla Husqvarnas hojar ha 24cm skivbroms från och med 2005 och framåt. Min är en 2006 men har en 22cm skivbroms.

Så någonstans har de blivit fel :confused:
Den större skivan sitter nog på alla modeller utom just 250/300WR som fortfarande har kedjan på "fel" sida och använder det större oket som även sitter på äldre Husaberg och KTM LC4 bla.

Japp å det gick inte bra.

Ska ringa runt i morgon och kolla.

De verkar som 24MX har en "butik" i sina lagerlokaler. Om inte annat så åker jag dit på fredag efter jobbet och kollar om dom har en bromsskiva som passar.

Det stämmer bra det. Vart förvånad att det var en riktig butik, hade förväntat mig ett sunkigt lager. Dom har ett riktigt fett lager så dom borde kunna rota fram en skiva åt dig.

Den större skivan sitter nog på alla modeller utom just 250/300WR som fortfarande har kedjan på "fel" sida och använder det större oket som även sitter på äldre Husaberg och KTM LC4 bla.

Bra teori :tummenupp Kan mycket väl stämma.

Då verkar de som WR 250/300 släppar efter i utvecklingen på alla fronter hos Husqvarna just pga att de har kedjan på "fel" sida. Alla hojar har fåt den nya ramen utom just WR 250/300.

Av samma anledning kanske? Kedjan på "fel" sida?

Ska ringa runt i dag och se om man kan få en bromsskiva skickad till mig eller om man måst åka till MX24:s lager. Bara jag har den hos mig i morgon så är jag nöjd.

De löste sig. Knåda sport skickade en ny skiva i går och jag var och hämtade den i dag på "posten"

På söndag blir de enduoåka på eneby :yoparty

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...