vart hitta info om hur man centrerar nav i ekerfälg?

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Som rubriken säger. Vart hittar jag en sida om hur man centrerar ett nav i en ekerfälg efter att alla ekrar varit avlägsnade?

UrbanTiger skrev:
I vilken led :va
Axiellt eller radiellt

Jag har blivit ombedd att översätta ett dukoment som förklarar hur man gör men min ordlista går bet på några viktiga teckniska detaljer. axiellt eller radiellt framgår inte

Det är ett hantverk inget man läser sig till.
Ekrarna sitter i kors (2 eller 3) drar mot samma sida axiellt(vä-hö) men påverkar åxa fälgen transversellt (rundhet).

Learning by doing :tummenupp

Fälgarna sitter på en BMW R 1200 GS och att lära sig genom att göra är en bra idé om det inte vore för att det kostar kunden 650 kr/timme.
Killen som behöver en svensk instruktion har bytt ekrar på fler fälgar än han kan räkna till men GS fälgen har enligt honom en konstruktion som inte är av det vanligare slaget

Enkelt förklarat utan krångliga ord (eftersom jag inte kan dem).

Börja så här:

Börja med att sätt dit alla ekrar och skruva in ekernippeln lika långt på varje eker så har man ett bra utgångsläge. Skruva sedan alla nipplar ett kvarts varv hela vägen runt. Gör detta flera gånger ända tills de är lagom spända.

Om det behöver riktas, gör så här:

Om man tänker sig att fälgen är vind åt höger så ska man släppa lite på ekrarna på höger sida och spänna lika många ekrar på vänster sida över det vinda området. Pröva med ett kvarts varv åt gången. Det är viktigt att man spänner lika många ekrar som man släpper på annars blir hjulet ovalt i uppåt och nedåt led.

Är hjulet ovalt så att det är högre på ett ställe så ska man släppa lite på alla ekrar över "bulområdet" och spänna alla andra, även här ett kvarts varv åt gången är att rekomendera.

Är hela hjulet föskjutet tex åt vänster så ska man släppa på alla ekrar på vänster sida och spänna alla på höger sida.

Lycka till!

Massa info..

Mekus skrev:
Som rubriken säger. Vart hittar jag en sida om hur man centrerar ett nav i en ekerfälg efter att alla ekrar varit avlägsnade?
Det finns en cykelsida (ni vet sånt där man får jobba själv..) där en cykelentusiast skrivit mängder med info om hur man ekrar hjul. Självklart ska det göras i olika mönster ber på vad hjulet ska användas till...
Det är inga problem, första ggn tog det bara 4 timmar för honom...
Nu till det tråkiga , länken finns på en annan dator så jag kan inte hjälpa till men sök på cykel och ekrar gå det nog att hitta något bra.

Kör en googel på "sheldon brown". Cykelguru med sida om allt möjligt, bland annat ekring.
/660

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...