Vart hitta fjädrar till ktm 525 för 65kg?

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Hoj
Ktm 525exc 06-
hej.

vars hittar man fjädrar till både bak och framdämpare som är gjorda för förare på 65-70kg?

tack i förhand!

Årsmodell? SX eller EXC? Vad har du i häng med originalfjädrarna?

Det där med att säga att du skall ha fjäderkonstant Y för vikt X är inte hela sanningen, mät häng och provkör.

:)ok tack för alla svar

Jag borde väga runt 70 med all utrustning på, då funkar det kanske med orginal fjädrarna. Sitter andra fjädrar på nu(80+). Men står det på fjädrarna vilka intervaller dom har? kan ju hända att dom andra fjädrarna som följde med vid köpet är nått annat än orginal.

Ok, ska testa i helgen att ställa in hänget! har aldrig gjort det förr, tar det lång tid? har ju boken med instruktioner...

Hojen är en ktm 525exc 06...

Last edited:

Jag borde väga runt 70 med all utrustning på, då funkar det kanske med orginal fjädrarna. Sitter andra fjädrar på nu(80+). Men står det på fjädrarna vilka intervaller dom har? kan ju hända att dom andra fjädrarna som följde med vid köpet är nått annat än orginal.

Ok, ska testa i helgen att ställa in hänget! har aldrig gjort det förr, tar det lång tid? har ju boken med instruktioner...

På bakfjädern står där tex 80/260 vilket betyder 80N/mm och 260mm lång.

Framfjädrarna är etsade med ex 44 vilket betyder 4,4N/mm.

Att mäta hänget är gjort på 5min. Börja med att mäta och justera inget....

Ladda ner reservdels manualen och kolla upp art nr på fjädrarna för olika vikt.

ladda ner reservdels manualen och kolla upp art nr på fjädrarna för olika vikt.

Fram:
91410011s spring 3,6n/mm set
91410012s spring 3,8n/mm set d=4,9mm
91410013s spring 4,0n/mm set d=5,0mm
91410014s spring 4,2n/mm set d=5,0mm
91410015s spring 4,4n/mm set d=5,1mm
91410016s spring 4,6n/mm set
91410017s spring 4,8n/mm set

Bak finns oändligt många så där gör man bäst i att läsa av koden enl ovan. Finns både linjära och progressiva fjädrar att välja på men på de nyare bakdämparna är det linjära och bör så vara.

snabbkollde lite idag.

Tror att crossen fjädrar högst 20mm när jag sitter på den så det borde ju vara helt åt skogen.

Har läst manualen lite men hänger inte med helt. Om den inte "sätter sig tillräckligt ska jag spänna åt fjädern mer då eller ska jag släppa upp den?

Kollade på fjädern som följde med, den är vit men utan stämplar, kan de vara orginal tro? isåfall kanske jag ska sätta dit den eftersom den är för 70-80kg?

snabbkollde lite idag.

Tror att crossen fjädrar högst 20mm när jag sitter på den så det borde ju vara helt åt skogen.

Har läst manualen lite men hänger inte med helt. Om den inte "sätter sig tillräckligt ska jag spänna åt fjädern mer då eller ska jag släppa upp den?

Kollade på fjädern som följde med, den är vit men utan stämplar, kan de vara orginal tro? isåfall kanske jag ska sätta dit den eftersom den är för 70-80kg?

Lyft i bakskärmen tills dämparen är helt utsträkt= 0 läge. Fjädra ihop och låt cykeln återfjädra, detta borde ligga 30-40mm under 0. Sätt dig nu på cykeln och belasta som när du kör. Detta borde ligga 105-115mm nedanför 0.

Måttet när du sitter på cykeln regleras huvudsakligen av fjäderhårdhet. Måttet när cykeln står på backen regleras av förspänningen av fjädern.

ok, mätte nu, jag ligger runt 62mm under noll när jag sitter på den.

Så jag antar att det är för mycket för att justera? Är väl lämpligare att stoppa dit orginalfjädern då och testa istället?

nått tips på hur jag byter fjäder lättast?

hur byter jag fjädrar fram? har ju orginal framfjädrar också...

ok, mätte nu, jag ligger runt 62mm under noll när jag sitter på den.

Så jag antar att det är för mycket för att justera? Är väl lämpligare att stoppa dit orginalfjädern då och testa istället?

nått tips på hur jag byter fjäder lättast?

hur byter jag fjädrar fram? har ju orginal framfjädrar också...

Det är definitivt för styva fjädrar.....

Plocka ur stötdämparen och släpp upp förspänningsmuttern max. Sen kan du bända ur bottenskivan med en skruvmejsel.

Fram byter du genom att plocka ur gaffelbenen och skruva av toppmuttern, därefter plockar du av toppmuttern som sitter kontrad mot dämparstången vilken du håller med en 22mm nyckel. Sedan faller fjädrarna ur och du kan stoppa i de nya.

ok tack för svaret! :tummenupp

förstår hur jag ska göra för att byta bakfjädern´.

Men fram förstår jag inte riktigt, skulle vart bra om man kunde hitta nån sprängskiss eller liknande så man ser lite mer överskådligt hur man gör.. :va

ok tack för svaret! :tummenupp

förstår hur jag ska göra för att byta bakfjädern´.

Men fram förstår jag inte riktigt, skulle vart bra om man kunde hitta nån sprängskiss eller liknande så man ser lite mer överskådligt hur man gör.. :va

Manualen finns för hemladdning om du googlar lite....

Behöver man byta olja i framdämparna när man byter fjädrarna? alltså rinner oljan ur?

jo nog vet jag det.

Men. Kan jag byta fjädrarna i helgen och byta olja vid senare tillfälle? Har ingen olja hemma nämligen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park