Vart går momsen ?

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Jag funderade lite på vart mina pengar tar vägen.
Vart de där 32 % jag betalar på min bruttolön försvann kunde jag se på ett ganska överskådligt sett på jobbavitt.com
Momsen på allt jag köper då? Mervädesskatt, vad menas med detta fina namn?

Jag vill veta vart mina pengar tar vägen och känna att jag kastar dom i ett stort svart hål bara :(

Sjukvård, vägar, polis, invandrare och diverse bidrag!

Pytsas alltså momsen ut på samma saker som den vanliga skatten på 32% ?
så räkna att jag konsumerar upp hela min lön så betalar jag alltså 57% i skatt (ett snittvärde, större för mig som är storkonsument på Statoil). Varför inte dra 57% i från början och slopa momsen ?

Casca skrev:
Jag funderade lite på vart mina pengar tar vägen.
Vart de där 32 % jag betalar på min bruttolön försvann kunde jag se på ett ganska överskådligt sett på jobbavitt.com
Momsen på allt jag köper då? Mervädesskatt, vad menas med detta fina namn?

Jag vill veta vart mina pengar tar vägen och känna att jag kastar dom i ett stort svart hål bara :(

JA! :confused:

Jag skulle vilja se en ärlig redogörelse för hur många kr av varje 100:ing man degar in som kommer oss medborgare till gagn? O då räknas inte div. ministrars feta löner in för det är endast tärande det dom gör.
Jag citerar M.Winbergs eget uttalande om kvotering i privatsektorn: -Man måste vara försiktig med kvotering ute på företagen då det krävs (?) en viss kompetens för ett visst jobb...

:kocko underförstått så kan man vara en mikrocefal jubelidiot och bli politiker eller?
Jag är beredd att säga att sveriges stadskassa är den största kapitalförstöraren i europa! :hihi
tack för ordet
Flemming :hihi

Vilka är med på att starta en revolution?? :fyllisar

Momsen stod 2002 för 198,3 Miljarder av Statens totalt 730,4 Miljarder kronor i intäkter.

Den är inte öronmärkt för något speciellt utan läggs ihop med andra inkomster och fördelas enligt tabell

http://www.regeringen.se/omregeringskansliet/arsbok2002/statistik2002/statsbudget.htm

Största posterna är sjukförsäkringen (112 Miljarder) och bidrag till kommunerna (102 Miljarder) då kommunalskatten inte räcker.

Rikets styrning kostar 7,3 Miljarder årligen. Att få in all skatt kostar 8 Miljarder.

Rättssystemet kostar 24 Miljarder och försvaret 44 Miljarder.

Vägskatten är en sak som drar in mycket mer pengar än vad som sen går tillbaka till vägarnas underhåll och skötsel.

Casca skrev:
Pytsas alltså momsen ut på samma saker som den vanliga skatten på 32% ?
så räkna att jag konsumerar upp hela min lön så betalar jag alltså 57% i skatt (ett snittvärde, större för mig som är storkonsument på Statoil). Varför inte dra 57% i från början och slopa momsen ?

De där 32% är kommunalskatt som går direkt till den kommun där du är folkbokförd. Om du tjänar över ca 300 000 kr per år betalar du även statlig inkomstskatt på överskjutande belopp. Den skatten fördelas lika som momspengarna.

Tycker du att det är svårt att förstå varför det är olika skattesatser på bensin, tobak, sprit jämfört med mat, tidningar, böcker får du nog börja tänka lite...

flemming skrev:

Jag skulle vilja se en ärlig redogörelse för hur många kr av varje 100:ing man degar in som kommer oss medborgare till gagn? O då räknas inte div. ministrars feta löner in för det är endast tärande det dom gör.
Jag citerar M.Winbergs eget uttalande om kvotering i privatsektorn: -Man måste vara försiktig med kvotering ute på företagen då det krävs (?) en viss kompetens för ett visst jobb...

:kocko underförstått så kan man vara en mikrocefal jubelidiot och bli politiker eller?
Jag är beredd att säga att sveriges stadskassa är den största kapitalförstöraren i europa! :hihi
tack för ordet

Sverige har ingen statskassa, vi har en nettoskuld på över 1500 Miljarder.

flemming skrev:

tack för ordet

Frågan är väl kolon :
Om ,man måste vara en stolle för att bli politker eller?
Blir man en stolle av att vara en politiker :confused:

Kreuger skrev:
De där 32% är kommunalskatt som går direkt till den kommun där du är folkbokförd. Om du tjänar över ca 300 000 kr per år betalar du även statlig inkomstskatt på överskjutande belopp. Den skatten fördelas lika som momspengarna.

Tycker du att det är svårt att förstå varför det är olika skattesatser på bensin, tobak, sprit jämfört med mat, tidningar, böcker får du nog börja tänka lite...
Nej jag tycker inte det var speciellt svårt att förstå, men jag kunde inte hitta vart pengarna tog vägen när jag kollade runt på olika sidor.

Jag gillar verkligen det här, handlar jag för mina pengar åker jag på moms, är jag duktig och sparar dem så åker jag på förmägenhetsskatt efter ett tag.
Underbart om de kunde motiverat varför de olika skatterna finns. Utöver detta så åker arbetsgivaren på ännu mera arbetsgivaravgifter.. Känns inte bra att veta att av mina 132000kr i handen så har det redan betalats 113000kr i avgifter, till detta kommer 25% på i stort sett allt jag handlar.. Och om jag tycker det är risigt, hur känner sig inte höginkomsttagare då

t-rex skrev:
Oj.
Du gick i skolan va?
Var det dyrt?

Tro det eller ej, jag gjorde faktiskt det..
Jag förstår vart man har gjort av pengarna, jag fick t.o.m. lära mig förstå stapeldiagram i skolan så jag kan se vart pengarna har blivit av.

Moms är skatt på konsumptionsvaror. Köper du dem inte betalar du inte heller den skatten. Smart är det!!
Man måste ju inte köpa cigaretter, bilar, tidningar bla.. Jag tycker faktiskt att det är fler fördelar än nackdelar med att betala skatt. Gratis skola (även Univeritet/högskola), i princip gratis vård omsorg mm..

Jag har visserligen inget svar på exakt vart alla skattepengar går men jag känner iaf att jag får valuta för dem. Sverigen är så mkt bättre, helare, friskare o renare på det stora hela än de flesta andra länder jag varit i så nog ser man vart pengarna går.

För det här får jag väl virtuellt stryk på forumet men jag måste säga att jag visserligen inte tycker det är direkt kul att betala skatt men jag skulle utan vidare kunna tänka mig att betala ett par procent mer i skatt då det på längre sikt skulle leda till ännu bättre levnadsförhållanden för alla. Göran Persson gör ju iofs vad han kan för att motverka det trenden, allt för att impa på sina polare i Bryssel.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman