Vart fan tog vätskan vägen?

Asså nu blir jag galen, var nyss ute och körde en sväng på 20 minuter inne stan, full patte med dyngvarm motor. pumpade som en galning i varje trafikljus samt under färd. stannar till då och då samt när jag parkerar hemma igen. vätskenivån är exakt densamma som när jag startade :3freak
tror ju knappast att det spelar roll men har även stått och pumpat med påfyllningslocket av.
Vad fan händer? :S

yes jag vet det ska vara mineralolja i systemet på denna hoj.
Sitter en nippel på huvudcylindern där det brukar sitta bubblor så det är otroligt lätt att lufta.
bytte all vätska förra sommaren utan problem genom att enbart fylla på ovanifrån.

Och nippeln nere vid motorn har du luftat också?
Eller?

Vätskenivån ska ju vara samma hela tiden, försvinner vätska så är det ju något fel?
Jag förstår inte problemet.

Har du monterat lös slavcylindern som jag sa tidigare?
Om inte? Varför har du inte gjort det?
 
Asså steg ett när man konstaterat lekage bör ju vara att leta reda på stället där det faktiskt läcker för att slippa skruva i onödan. Så det första ja gjorde var såklart att fylla på vätska och luftat innan jag pumpar för att lokalisera lekaget.
Behövs inte alls mycket luft i systemet för att det ska märkas på kopplingshandtaget,
trycker jag in handtaget 1 cm så börjar det slira på kopplingen. Kopplingen fungerar med andra ord perfekt och det finns garanterat inget luft i systemet. därav har jag inte luftat slavcylindern.

ser inte riktigt meningen med att plocka bort slavcylindern om jag inte kan konstatera att det finns ett lekage just där.

problemet är just "problemet" som fanns men inte längre existerar.
som jag skrev innan det läckte igår men inte idag. och hur fan kan det komma sig? :3freak

20 minuters körning med frenetiskt pumpande på kopplingen bör ju resultera i att vätskenivån bör sjunka
om där finns något lekage. eller vad säger ni?
 
Skruva i onödan, det tar 10 minuter och konstatera om det är slaven som läcker.

Vart kan oljan försvinna?
Det är ett handtag en slang och en klump på motorn.

Jag såg heller inget läkage vid min slav men när jag tog bort den så var det olja bakom.

Om 20minuter ska tömma din behållare så skulle din koppling inte fungera.
Då skulle det läcka rätt igenom.

Ta bort slaven och kolla bakom.
 
Kan det vara en dålig packning i slavcylindern som läckt då hojen stått som sen har motionerats igång så den tätar igen?

Fick bara den idén då det kunde hända med primern på gamla snöskotrar som kunde läcka som ett såll då skotern stått över sommaren och man knappt kunde pumpa bränslet för at på nån dag helat sig själv och sen fungerat i hela säsongen och ibland flera år utan problem.
 
Skruva i onödan, det tar 10 minuter och konstatera om det är slaven som läcker.

Vart kan oljan försvinna?
Det är ett handtag en slang och en klump på motorn.

Jag såg heller inget läkage vid min slav men när jag tog bort den så var det olja bakom.

Om 20minuter ska tömma din behållare så skulle din koppling inte fungera.
Då skulle det läcka rätt igenom.

Ta bort slaven och kolla bakom.

vart kan oljan försvinna? jag har full koll på vart det kan tänkas läcka, och ja även bakom slaven in vidare i motorn.
skulle det läcka bakom slaven så skulle nivån sjunka då vätskan tar sig vidare in i motorn eller ut ur motorn på annat ställe än runt omkring slaven.
skulle eventuell hålighet bakom slaven fyllas med vätska och inte har möjlighet att ta sig vidare så skulle slaven sluta jobba som den ska dvs kopplingshandtaget skulle bli helt stumt.
tar sig vätskan vidare bakom slaven så sjunker nivån i behållaren på styret.
sjunker inte nivån i behållaren så exsisterar det inget läckage så enkelt är det ju. så varför plocka bort slaven om jag har en konstant och exakt vätskenivå efter 20 minuters körning med maniskt pumpande på kopplingen?

åter igen jag frågar inte er vart det kan tänkas läcka, utan hur i helvete hela vätskebehållaren är tom när jag kommer hem ifrån jobbet men läcker inte en enda jävla droppe efter påfyllning och luftning.

ett läckage är ett läckage, börjar det läcka så fortsättar det så vida ktm inte har uppfunnit självlagande hydraulsystem.

börjar fan fundera på om någon lustigkurre har tömt behållaren på vätska....
 
Jag skulle se allt på de här sättet...

Är problemet kvar.... Näe, problemet löst... Orsak... Vet inte... Ut å kör..

Återkommer problemet, ta tag i de då...
 
Jag hade detta problem med min relativt nyköpta (några få veckor) KTM 660 SMC. Fick slavcylindern bytt hos Stan's moto shop i Partille men det hjälpte ej, efter det tog jag hojen till Bike Trollhättan men de ville inte reparera motorn efter att utan framgång felsökt den. Boris här på forumet lagade hojen åt mig och vad jag kan förstå var det axeln rakt bakom slavcylindern som glappat, vilket orsakade läckaget. Tyvärr var det inte bara att byta de två lagren som håller axeln, ganska många delar var pannkaka av andra anledningar.

Edit: minns dåligt men tror jag fyllde på hela huvudcylindern åtminstone en gång i halvtimmen. Ohållbart och får inte ignoreras.
 
Last edited:
jo jag tänker nog fortsätta köra tills det läcker igen så får vi se.
 
Jag hade detta problem med min relativt nyköpta (några få veckor) KTM 660 SMC. Fick slavcylindern bytt hos Stan's moto shop i Partille men det hjälpte ej, efter det tog jag hojen till Bike Trollhättan men de ville inte reparera motorn efter att utan framgång felsökt den. Boris här på forumet lagade hojen åt mig och vad jag kan förstå var det axeln rakt bakom slavcylindern som glappat, vilket orsakade läckaget. Tyvärr var det inte bara att byta de två lagren som håller axeln, ganska många delar var pannkaka av andra anledningar.

Edit: minns dåligt men tror jag fyllde på hela huvudcylindern åtminstone en gång i halvtimmen. Ohållbart och får inte ignoreras.

haha nu blev jag lite svettig tills jag läste att du fick fylla på hela tiden
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top