Vi har eldat med ved hela min uppväxt, men har haft varierande tillgång till ved, så vi har eldat allt mellan ren och fin björkved till gammal engångspall.
Nackdelen med att elda "skrot" är att det ofta är spik och skit i det, samt att man vet aldrig vilken skit virket är impregnerat med.
Ett tag fick vi genom kontakter hämta spill knobb från ett snickeri gratis, dom eldade bara sågspån själva nämligen.
Det var fan guld värt, ordentligt torrt och bara ett fåtal bitar som behövde delas.
Ett annat tag köpte vi buntar från ett möbelsnickeri, alla plankor som hade en barkrand på kasserades och buntades, då kunde man köpa en bunt för fikapengar, några snabba snitt med 40cm avstånd rakt genom bunten med motorsågen och vedhuset var fyllt på en eftermiddag.
Grannen kom hem med sisådär 80 kubikmeter skitved som dom hade sorterat ut ur massavedslassen, vi fick det gratis mot att han fick hämta en kubik färdigkluvet till kaminen sen.
Det fick han

Jag kärrade hem och staplade åt honom.
Hur dåliga tider det än har varit så nog har vi lyckats få tag på ved billigt eller gratis, men med varierande arbetsinsats.
Jag jobbade med ved varje sommar från det att jag var stor nog att starta klyven och kapen.
När jag var nio år fick jag en liten Stihl som varvade som en bålgeting som jag fick gå och kvista med.
Min lärare från skolan cyklade förbi och såg mig springa på stammarna och kvista med motorsågen, hon tyckte att min pappa var oansvarig

Jag hade ju skyddsglasögon.