vart får ni eran billiga torra björkved ifrån?

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Hejsan allesammans!

tänkte höra med er som eldar vart ni beställer björkved ifrån?.. förutom då man tar på landet och tar med sig hem..

hittat billigast på blocket, staplad torr björkved 1.2m3 för 1400:- ink fri hemleverans inom stockholms området., vilket blir 35kr/säcken.

mvh sjukihuve

images

+

2055.gif

+

VEDKLYV-BALA-P812,2011520124319-1.jpg

Kostar: Diesel och bensin. :tummenupp

Eller du kanske menar "tändstickor" som är kortare än metern? :rolleyes:

Min kostar blod svett och tårar.

Jag hade nog inte eldat ved för uppvärmning om jag hade behövt betala. 1000kr kubiken, för den pengen värmer man nog lika mycket med en värmepump.

Det är sjukt vad bra de tar för björkved på bensinmackar och ICA maxi affärer och dylikt. På sommarstället har vi ved så att det räcker i årtionden framåt kapat och klart. Man kanske skulle fylla ett flak och ta med ner och sälja i små säckar? Borde bli en rätt rejäl slant.

kosta från 350-600 härikring beroende på ved.
håller med guw, jag köper för 300 kubiken men skulle inte betala mer än 500 ing.
räkna ut att kakelugnen krävde viss mycket av dessa värmeklossar/briketter som typ k-rauta säljer.för att få ut samma värmegrad med dessa som med ved skulle de kosta mig som ved för 600-700kr kubiken.
kanske värt o kika på.

Varför begränsa sig vid björk?
Blandved går bra att elda. Sen hitta till vettig peng nu är svårt, leta på blocket på tidig vår.

Hmm.. Man kanske skulle säga åt far att sälja lite eldningsved. :D
Behöver ju inte vara finvirket heller direkt, och alla maskiner har han ju. Hehe.

Mina pensionerade föräldrar tar reda på vindfällor och gallringsvirke, farsan fäller och kör hem med fyrhjuling, morsan kapar/klyver och staplar..

När jag är där och hämtar färdigtorkad ved brukar jag försöka kapa/klyva/stapla lika mycket som jag tar därifrån, men visst är det en otrolig förmån att kunna hämta hos dom så slipper jag en del arbete.

Ek då? Det blir det riktigt varmt och gott av :) Spillbitar från köksbygge eller nåt...

Last edited:
Jag betalade 4500 för 10 kubik stjälpt mått kluvet och hemkört. Man kanske skulle stoppa det i säckar och sälja det i stockholm...

Vi har eldat med ved hela min uppväxt, men har haft varierande tillgång till ved, så vi har eldat allt mellan ren och fin björkved till gammal engångspall.

Nackdelen med att elda "skrot" är att det ofta är spik och skit i det, samt att man vet aldrig vilken skit virket är impregnerat med.

Ett tag fick vi genom kontakter hämta spill knobb från ett snickeri gratis, dom eldade bara sågspån själva nämligen.

Det var fan guld värt, ordentligt torrt och bara ett fåtal bitar som behövde delas.

Ett annat tag köpte vi buntar från ett möbelsnickeri, alla plankor som hade en barkrand på kasserades och buntades, då kunde man köpa en bunt för fikapengar, några snabba snitt med 40cm avstånd rakt genom bunten med motorsågen och vedhuset var fyllt på en eftermiddag.

Grannen kom hem med sisådär 80 kubikmeter skitved som dom hade sorterat ut ur massavedslassen, vi fick det gratis mot att han fick hämta en kubik färdigkluvet till kaminen sen.
Det fick han :D Jag kärrade hem och staplade åt honom.

Hur dåliga tider det än har varit så nog har vi lyckats få tag på ved billigt eller gratis, men med varierande arbetsinsats.

Jag jobbade med ved varje sommar från det att jag var stor nog att starta klyven och kapen.
När jag var nio år fick jag en liten Stihl som varvade som en bålgeting som jag fick gå och kvista med.
Min lärare från skolan cyklade förbi och såg mig springa på stammarna och kvista med motorsågen, hon tyckte att min pappa var oansvarig :va
Jag hade ju skyddsglasögon.

Jag brukar elda matrester, gamla datorer och all möjlig skit jag kommer över. Blir varmt av det också.

Vi har eldat med ved hela min uppväxt, men har haft varierande tillgång till ved, så vi har eldat allt mellan ren och fin björkved till gammal engångspall....
Plus en massa text.

Jag har nästan samma bakrund som dej. Uppvuxen med ved, elda och att man arbetar med veden på våren/sommaren.
Har plats för en 10-12kubik hemma och har minst det samma uppe hos föräldrarna.
Många här omkring undrar jämt att är det inte jobbigt mm, varför inte köpa färdig ved? Är man uppvuxen med att man jobbar med ved så är det inte jobbigt. Är man uppvuxen med att man eldar så kan man inte vara utan det.

Jag har nästan samma bakrund som dej. Uppvuxen med ved, elda och att man arbetar med veden på våren/sommaren.
Har plats för en 10-12kubik hemma och har minst det samma uppe hos föräldrarna.
Många här omkring undrar jämt att är det inte jobbigt mm, varför inte köpa färdig ved? Är man uppvuxen med att man jobbar med ved så är det inte jobbigt. Är man uppvuxen med att man eldar så kan man inte vara utan det.

Visst är det en skön känsla som infinner sig när man gjort bort veden o den e travad o under tak man känner sig rik på nå sätt! Har egen skog så hugger, kapar o klyver ca 30 m2 per år men nu när det varit kallt några vintrar så ha ja gjort lite mer varje år så nu har ja en vinter gratis:)

Visst är det en skön känsla som infinner sig när man gjort bort veden o den e travad o under tak man känner sig rik på nå sätt! Har egen skog så hugger, kapar o klyver ca 30 m2 per år men nu när det varit kallt några vintrar så ha ja gjort lite mer varje år så nu har ja en vinter gratis:)
Jag tror det var någon dokumentär jag såg för några år sedan där det var med en gubbe som sa att man alltid skulle ha ved för minst tre vintrar i vedboden.

Jag tror det var någon dokumentär jag såg för några år sedan där det var med en gubbe som sa att man alltid skulle ha ved för minst tre vintrar i vedboden.

Man brukar kunna se på vedstapeln hur gamla personerna är i huset. Ju större hög desto äldre personer. :fakta

Jag tror jag såg den med han hadde ju ved överallt! O de ligger ju nått i det han säger tänk om man blir sjuk eller på annat vis inte skulle klara o göra ved ett år då skulle de ju va fint med några års buffert.

Man brukar kunna se på vedstapeln hur gamla personerna är i huset. Ju större hög desto äldre personer.

Fan börjar man bli för gammal!?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back