Vart få tag i 20 w gaffelolja?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hällde i 15 w olja i gaffeln på bygget, men tycker returen är bra svampig iaf.

Så min fråga lyder:

Vart i denna värld kan man hitta gaffelolja segare än 15w?

Eller något annat motsvarande i nån annan viskositetsskala eller så som kan funka?

I gaffeln kan jag ju labba lite för det är ju lätt att byta.

Stötarna däremot vill jag nog göra rätt på första, det är ju rätt mycket mer jobb att byta olja, lufta o.sv.

I Öhlinarna bak hällde vi i nån 10 w stöt. olja. Dom vart också rätt......returlösa.

Så funderar på 20 w även där.

Help me please!

Bygget? CB900?

På -80talet var det inte så vanligt med gaffelolja. Då rekomenderades det till och med från Yamaha att använda motorolja i framgaffeln. Då finns det ju lite mer att välja på, och billligare. 10W-30 har jag för mig man rekomenderade till FJ1100.
Prova en 15W-40 räcker inte det så får du ta till med 20W-50 raggarbilsolja.

Dock är ju en gamal gaffel inte som en modern.

Mats

Här kanske?

Bifogat

• PVD-ISO-Viscosity-Data.jpg
    PVD-ISO-Viscosity-Data.jpg
    150.5 KB · Visningar: 373
Det är till bygget om jag inte sa det!

En Cb 900 -81 med 37 mm gaffel och dubbla Öhlins dämpare bak!

Statoil verkar ju ha hydraloljor i 22 w. Kan ju funka.

Frågan är ju då, hur funkar det? Har dom samma egenskaper gällande slitage o.sv som en gaffelolja.

Och vad skiljer en gaffelolja från en hydralolja och en tunn motorolja?

Last edited:
Det är till bygget om jag inte sa det!

En Cb 900 -81 med 37 mm gaffel och dubbla Öhlins dämpare bak!

Frågan är ju då, hur funkar det? Har dom samma egenskaper gällande slitage o.sv som en gaffelolja.

Och vad skiljer en gaffelolja från en hydralolja och en tunn motorolja?

Inte mycket - om du frågar mig, sålänge du inte jämför motorolja med hydraulolja, för det är inte ens olja f.ö)
Frågar du en "stötdämparexpert" så kommer de linda in sig i djupsinniga kvasivetenskapliga förklaringar som de inte kan ta sig ur, och hävda med en dåres envishet att det "minsann är heeeeelt omöjligt att ersätta den ena med den andra" osv osv
Frågar du mig är det helt möjligt att välja i princip vilken vätska som helst, som:

- har önskad viskositet
- inte får gaffeln att rosta inuti
- är snäll mot tätningarna
- helst innehåller antiskumtillsatser

(vilket gör att vi ofta hamnar på just "gaffeloljor" eller transmissionsoljor, och i vissa fall motorsmörjoljor vilka alla uppfyller dessa krav)

Ska du ha SAE 20 är mitt förslag att du tar vanlig ATF-olja
De ligger i allmänhet kring 18-22 i viskositet.
D.v.s 85-100 CSt (centistoke).

Last edited:
Bygget? CB900?

På -80talet var det inte så vanligt med gaffelolja. Då rekomenderades det till och med från Yamaha att använda motorolja i framgaffeln. Då finns det ju lite mer att välja på, och billligare. 10W-30 har jag för mig man rekomenderade till FJ1100.
Prova en 15W-40 räcker inte det så får du ta till med 20W-50 raggarbilsolja.

Dock är ju en gamal gaffel inte som en modern.

Mats

Exakt :tummenupp

Gamla gafflar (pre 1995 typ) är ju bonnasmide, och ventilsystem osv är ju enkla och grova, och man får prova olika vikositeter för att uppnå det man önskar då dessa oftast saknar justermöjligheter i alla dess former.

Moderna gafflar med justerbara parametrar för komp och retur är alla, närmast undantagslöst, konstruerade för gaffelolja SAE 5.
Undantagen har SAE 10.
På dessa gafflar byter man inte viskositet utan justeras till önskade egenskaper med de justerbara ventilerna.

Dock ska sägas att originalventilerna oftast har alldeles för litet verkansområde (för att fabriken vill undvika att klåpare skruvar bort sig helt kan man tänka) men eftermarknadskit med både ventil/shimspaket inuti gaffeln samt justerventiler med full range för komp och retur finns att köpa.

Last edited:
Tack för svar alla!

Har fått kontakt med en kille på forumet nu som sitter på lite Bel-ray 20 w olja. Ska prova det så får vi se om det blir någon skillnad.

Är fortfarande lite fundersam på Öhlinarna. Vet ni med er om det finns någon duktig på gamla gamla piggybacks?

Det sitter ett tre-kantigt schims överst i stacken som jag kan ha monterat fel. Väldigt långsökt, men det är det enda jag kan tänka mig. Annars skulle dämparna vara app-kass redan från fabriken och det har jag ju svårt att se?

Hemma nu? Nu är bottendel, cylinder och allt monterat, väntar på en topp bara...

Gillar du negerbollar förresten, har en laddning hemma om det passar herrn i smaken?

*Tjat mode off* ;) :krama

Exakt :tummenupp

Gamla gafflar (pre 1995 typ) är ju bonnasmide, och ventilsystem osv är ju enkla och grova, och man får prova olika vikositeter för att uppnå det man önskar då dessa oftast saknar justermöjligheter i alla dess former.

Moderna gafflar med justerbara parametrar för komp och retur är alla, närmast undantagslöst, konstruerade för gaffelolja SAE 5.
Undantagen har SAE 10.
På dessa gafflar byter man inte viskositet utan justeras till önskade egenskaper med de justerbara ventilerna.

Dock ska sägas att originalventilerna oftast har alldeles för litet verkansområde (för att fabriken vill undvika att klåpare skruvar bort sig helt kan man tänka) men eftermarknadskit med både ventil/shimspaket inuti gaffeln samt justerventiler med full range för komp och retur finns att köpa.

Jajaaa tjatkråka! Jag SKA bytaaaaa ditt djeffla ventilsäte!
Och ja - jag är hemma nu! :D

Negerbollar rockar, så det är en anledning till en fika bara det!
Men - du måste äta lika många som jag!
Promise?

Jag hade en Huskvarna 430 cr -84 för många år sen. Sista modellen med dubbla dämpare..... Det satt 2 st Öhlinare som var helt o totalt slut. Lämnade in dom till Sabelström på Kalmar Crosscenter o fick tillbaka dom i toppskick för 1500 kr har jag för mig. Det är ju iofs 10 år sen nu , så priset har kanske ändrats....men Sabelström is still going strong...:)

Jag hade en Huskvarna 430 cr -84 för många år sen. Sista modellen med dubbla dämpare..... Det satt 2 st Öhlinare som var helt o totalt slut. Lämnade in dom till Sabelström på Kalmar Crosscenter o fick tillbaka dom i toppskick för 1500 kr har jag för mig. Det är ju iofs 10 år sen nu , så priset har kanske ändrats....men Sabelström is still going strong...:)

Aha!

Själva renoveringen, luftning o.sv har jag en bekant / kontakt som hjälper mig med för självkostnadspris i stort sett.

Grejen är ju den att han meckat i princip bara med Modern fjädring t.ex Öhlins TTX o.sv så han var lite osäker på schimsningen på dom här gamla järnen...

Ska lägga upp lite bilder sen framöver så får alla tycka till vad vi gjort för fel!

Men ska du verkligen ha 20W??? När jag körde R6-02 så köpte jag en Wilber-dämpare bak och när jag ville ha en annan fjäder till den, var det en firma WEMI som fixade detta. Han åtog sig även att kolla över gaffeln som kom tillbaka seg som attan i alla riktningar. På frågan "Ska det vara så segt?" så sa han att "Det är enligt Wilbers rekommendationer; 20W i gaffeln" och dum som jag vár körde jag med det och det gick i backen efter 4 långsamma varv på Torpet. Gaffeln fjädrade ju knappt ut igen efter att ha varit hoptryckt!!! Så 20W låter väldigt tjockt tycker jag!

Men ska du verkligen ha 20W??? När jag körde R6-02 så köpte jag en Wilber-dämpare bak och när jag ville ha en annan fjäder till den, var det en firma WEMI som fixade detta. Han åtog sig även att kolla över gaffeln som kom tillbaka seg som attan i alla riktningar. På frågan "Ska det vara så segt?" så sa han att "Det är enligt Wilbers rekommendationer; 20W i gaffeln" och dum som jag vár körde jag med det och det gick i backen efter 4 långsamma varv på Torpet. Gaffeln fjädrade ju knappt ut igen efter att ha varit hoptryckt!!! Så 20W låter väldigt tjockt tycker jag!

Han har en framgaffel som är konstruerad på sent -70 tal. Ventiler och liknande finesser fanns inte då.

10 eller 15 olja är helt normalt på den tiden

Mats

Jodå, det är korrekt! Har 15 w i nu och den blev lite gungigare än vad jag hade velat....

Har fått tag i Bel ray 20 w olja nu iaf, så jag ska prova!

Stora frågan är ju bakdämpare hur jag ska gå tillväga. Återkommer med bilder när jag rivit!

Jodå, det är korrekt! Har 15 w i nu och den blev lite gungigare än vad jag hade velat....

Har fått tag i Bel ray 20 w olja nu iaf, så jag ska prova!

Stora frågan är ju bakdämpare hur jag ska gå tillväga. Återkommer med bilder när jag rivit!

Det är ju inte värre än att testa. På min sachs gaffeln har jag testat 10,15,20:) Fast så himla stor skillnad gör de ej. Förstärka shimsstacken gör betydligt mer.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back