Vart det 34% höjning av trafikförsäkringen

sandstream

Guest
Dom höjer för att minska inkomstskatten.. vem tror du tjänar på det, låg- eller höginkomsttagarna?
Vem tror du betalar in mest skatt, höginkomsttagaren eller låginkomsttagaren?
Men du... Vad sägs om all trafikrelaterad skatt vi redan betalar?
Vi har väl aldrig haft öronmärkta skatter i Sverige?
Skatt och moms dras in till en kassa som sedan används för att betala statens kostnader.

Fick själv en rätt bra skattesänkning per månad och har bara trafikförsäkring att betala på en bil i år, så hittills har Alliansen varit positiv ur ett ekonomiskt perspektiv för min del :)
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Vem tror du betalar in mest skatt, höginkomsttagaren eller låginkomsttagaren?
Vi har väl aldrig haft öronmärkta skatter i Sverige?
Skatt och moms dras in till en kassa som sedan används för att betala statens kostnader.

Fick själv en rätt bra skattesänkning per månad och har bara trafikförsäkring att betala på en bil i år, så hittills har Alliansen varit positiv ur ett ekonomiskt perspektiv för min del :)


och för min del som fattig lagerarbetare ledde detta fantastiska förslag till att jag köpte bil istället:näsblod
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
Ni får ursäkta att jag är jävligt korkad här, men skulle inte moderaterna sänka skatterna?

Sänkt tomtskatt på Djursholm ska finansieras av gemene mans bilinnehav?

ja, men det är det nya arbetarpartiet? alla som tjänar en jävla massa får lite mer över
 

matcol

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
Kawa ZZR 1100 -91:a
man blir ju så trött på resonemanget....skatt på trafikförsäkringen för att trafikanterna skall stå för kalaset när man smäller i princip (sjukvård m.m.)

När ska idrottarna betala sina skador....? (framför allt toppidrottare som bosätter sig i Monaco eller dylikt å kommer hem när kariären är slut å kroppen likaså...)

Det finns många andra saker....men trafikanter ska man suga pengar av...moms, skatt på försäkring, koloxidskatt, bränsleskatt ja fan vet allt....

Alternativet att inte ha försäkrat är ju inte att rekomendera heller om man inte vill göra personlig kk när man har orsakat en olycka....

Tack för ordet.

//Matte//
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Ja det här är väl bara början på eländet kan man tänka. Om några år till kanske den nya skatten måste beskattas ytterligare, och så klart extra moms på det med! :rolleyes:
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
ja, men det är det nya arbetarpartiet? alla som tjänar en jävla massa får lite mer över

Så är det tyvärr.
Mer till dom som redan tjänar mycket.

man blir ju så trött på resonemanget....skatt på trafikförsäkringen för att trafikanterna skall stå för kalaset när man smäller i princip (sjukvård m.m.)

När ska idrottarna betala sina skador....? (framför allt toppidrottare som bosätter sig i Monaco eller dylikt å kommer hem när kariären är slut å kroppen likaså...)

Det finns många andra saker....men trafikanter ska man suga pengar av...moms, skatt på försäkring, koloxidskatt, bränsleskatt ja fan vet allt....

Alternativet att inte ha försäkrat är ju inte att rekomendera heller om man inte vill göra personlig kk när man har orsakat en olycka....

Tack för ordet.


//Matte//


Jag håller inte med om Moderternas politik MEN att säga att idrottare osv ska betala sina skador tycker jag är fel.
Tror du inte att samhället samtidigt tjänar pengar på att folk motionerar?
Att folk motionerar leder till bättre hälsa och mindre sjukskrivningar.

Jag tror tyvärr att sådana här förslag på höjningar hit och dit skapar just ett sånt missnöje och pajkastning mellan de olika hobbys/sporter man utövar.

Nu springer jag OT igen...fel tråd kanske!


Vi får fortsätta kämpa för det vi hojåkare brinner för!
 
Last edited:

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Hört talas om marginalskatt? Googla lite på pomperipossa, så kanske du förstår....



Nu hade du otur när du tänkte.


Ja jag har hört om marginalskatten eftersom jag alltid ligger på 52-58%... får 58% i skatt på alla engångsbelopp...


Nej, jag tänker på vad där står som taxerad efter avdrag, inte vad det står i lönekuvertet.. eller jag tänker fel?



Men ett sätt att täcka upp en premiehöjning är att gå ur svenska kyrkan vilket ger mig en skattesänkning på ~3200:- om året..
 
Last edited:

sandstream

Guest
Procentuellt? Låginkomsttagaren naturligtvis.
Är som tidigare talare inte helt med på hur du räknar för i min värld beskattas vi enligt tabeller och låginkomsttagaren har lägre procentuell skatt än höginkomsttagaren.
Oavsett hur man räknar kommer ändå höginkomsttagaren att bidra med mer pengar men det bortser folk ofta ifrån när de spyr galla över höginkomsttagarna (som egentligen inte är så många men de vill folk inte heller förstå för då har de ju ingen att slänga skit på).
Jag blir fan lack när folk snackar skit.
Kan du utveckla så att man förstår vad du vill säga?
Alternativet att inte ha försäkrat är ju inte att rekomendera heller om man inte vill göra personlig kk när man har orsakat en olycka....
Läs på lite här: http://www.tff.se/ :tummenupp
 

Tobbe600rr

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600rr, Husqvarna 510 SMR
Jadu.. säga va man vill om detta ämne.. själv kommer jag alldrig sluta åka. men jag tycker det är grymt synd att folk ska behöva sluta med sånt man tycker om pga nya regeringen.

Och hur man än räknar så är det ju så att dom som förlorar på detta är dom som skulle behöva pengarna bäst. den lilla sänkningen som blir för låginkomsttagarna räcker ju absolut inte till alla höjningar som kommer bli.

kanske dags att göra som Fransmännen och blokera vägar å inte bara stå å acceptera all skit. :yoparty

Rainfeldt:arsele
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Tycker det är sjukt om det går igenom...
Jag driver eget företag och när jag tar ut min lön måste jag naturligtvis betala sociala avgifter. Vad som ingår i denna "avgift" är ju som vidakänt t.ex sjukvården. Detta betyder att man redan betalar för sjukvård. Ska jag sedan betala min trafikförsäkring för att täcka sjukvårdsvistelsen (regeringen säger ju att alla trafikgrupper skall vara självförsörjande). Då vill fan i mig jag ha en reducering av mina sociala avgifter.

Jag betalar inte mindre sociala avgifter än en kille som hoppar fallskärm, tämjer lejon eller är stuntman. Varför ska jag som mcförare betala mer i slutändan, varför just motorforden? Eller kommer det införas någon form av ny regel eller lag som gör att det blir skatt på att åka slalom?

Som jag ser det kan det aldrig gå igenom, då måste hela systemet göras och det skulle bli intressant.
 

sandstream

Guest
Tycker det är sjukt om det går igenom...
Jag driver eget företag och när jag tar ut min lön måste jag naturligtvis betala sociala avgifter. Vad som ingår i denna "avgift" är ju som vidakänt t.ex sjukvården. Detta betyder att man redan betalar för sjukvård. Ska jag sedan betala min trafikförsäkring för att täcka sjukvårdsvistelsen (regeringen säger ju att alla trafikgrupper skall vara självförsörjande). Då vill fan i mig jag ha en reducering av mina sociala avgifter.
Det är väl precis det många vänder sig emot, dvs att man väljer ut en grupp i samhället som plötsligt ska stå för sina sjukvårdskostnader i samband med en specifik aktivitet.

Om jag inte minns fel finns det ungefär 4 miljoner fordon i Sverige så det är ju en tacksam grupp att beskatta, det blir ju en del kulor i slutänden.
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Är som tidigare talare inte helt med på hur du räknar för i min värld beskattas vi enligt tabeller och låginkomsttagaren har lägre procentuell skatt än höginkomsttagaren.
Oavsett hur man räknar kommer ändå höginkomsttagaren att bidra med mer pengar men det bortser folk ofta ifrån när de spyr galla över höginkomsttagarna (som egentligen inte är så många men de vill folk inte heller förstå för då har de ju ingen att slänga skit på).
Kan du utveckla så att man förstår vad du vill säga?

Om du delar skatten man skall betala med taxerad inkomst så får man ett förhållande, det talar om den procentuella reela verkligheten vad man faktiskt betalat i skatt, jag kan tänka fel men den återger vad människor verkligen betalar i skatt, procentuellt då & är du riktigt säker på att det enbart är höginkomsttagare som ligger i topp där?
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Mitt lönebesked kom idag och jag noterar en skattesänkning på 2800kr/mån eller 33600kr/år! :yoparty Tack Reinfeldt! :pannkyss

Det räcker till en hyffsad begg-hoj varje år! :tummenupp

För mig med!! Men moderatpolitik har alltid stött de starka i samhället, te.x. de som har ett jobb att gå till.

Jag bävar för den dag jag själv kanske behöver hjälp, vid ev. arbetslöshet, då kommer man nog inte hurra lika starkt:skrämd Eller vad tror du?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top