vart 4.e skadad på sport-mc!!

Tråkig läsning.

Tyvärr är väl mycket av det som står där väl förknippat med de senaste dagarnas mest frekventa trådar.
 
Å nej, statistik. Hur ska vi tolken statistiken idag?

"Var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-mc"

dvs 4 av 5 kör kromslädar eller offroad?
 
Kan detta stämma:

"Enligt Försäkringsförbundets statistik dödades 49 personer i MC-olyckor år 2004, en kraftig ökning från 32 personer året innan. Av dem är det en förhållandevis mycket stor andel, 10 av de 49, som körde sport-mc. Av de cirka 2 000 personskador i samband med mc-olyckor som anmäldes till försäkringsbolagen i fjol gällde nästan 500 sport-mc-åkare. Av cirka 220 000 motorcyklar är knappt 12 000 sport-mc."

Alltså rent statistiskt sett under förra året: 12000 r hojjar, 10 personer av dessa omkom, dvs 1/1200 hojjar, alltså 0,12% av dom med r-hoj omkom?

Eller räknar jag helt fel :(
 
Känns inte så intressant då den e över ett halvår gammal plus att 2005 var ett mycket "bra" år i trafiken jämfört med 2004
 
Det är ju lätt att få statistiken åt sitt håll...
Hur många mil körs det på olika typer av motorcyklar?
Man kan nog inte sticka under stol med att farten dödar och det finns ju kapacitet att köra fort med skrevraketer...
 
Jag undrar om och i sådana fall hur länge det dröjer innan det blir en lagändring, som tvingar dem med nytaget körkort att vänta i fem år innan de får köra sporthoj?

Varför hänvisar dom enbart till 2004 års olycksstatestik, utan att nämna något om 2005 som ser betydligt ljusare ut?
 
trappa upp...

tja vad säger man.... jag har en skithoj som jag pinar på . hade jag haft sport hoj hade jag gjort lika dant...tyvärr... nytaget mc kort i inga direkta körvanor för mc o sporthojarna har ju fruktansvärda krafter så jag tycker nog en trappa för att tillslut få köra dom värsta hojjarna låter bra.
men tyvärr så är det ju vanligt att 20 åringar reggar mc på sin farsa....
Så problemet lär nog kvarstå även fast man kör efter denna ide.
Jag kör skithoj pga pengabrist o att jag vill leva ;)
 
Ripper skrev:
Det är ju lätt att få statistiken åt sitt håll...
Hur många mil körs det på olika typer av motorcyklar?
Man kan nog inte sticka under stol med att farten dödar och det finns ju kapacitet att köra fort med skrevraketer...
Med statistik behandlad på rätt sätt kan man bevisa vad som helst... :rolleyes:

Men kul att du tog upp antal mil. Skulle tro att dödligheten per mil är ganska hög på sporthojar/skrevraketer/klass7-hojar.... Touringjärn, större krombågar och äventyrshojar körs ju ofta mer än tusen mil per säsong.
Har för mig att snittet för de så kallade "sporthojarna" för nåt år sen låg under 500 mil :3freak
 
Jocke K skrev:
Jag undrar om och i sådana fall hur länge det dröjer innan det blir en lagändring, som tvingar dem med nytaget körkort att vänta i fem år innan de får köra sporthoj?
Tja, har vi otur mindre än ett år. Knappast mer än 5 i vilket fall :huvet
 
Jåke skrev:
Med statistik behandlad på rätt sätt kan man bevisa vad som helst... :rolleyes:

Men kul att du tog upp antal mil. Skulle tro att dödligheten per mil är ganska hög på sporthojar/skrevraketer/klass7-hojar.... Touringjärn, större krombågar och äventyrshojar körs ju ofta mer än tusen mil per säsong.
Har för mig att snittet för de så kallade "sporthojarna" för nåt år sen låg under 500 mil :3freak


Enligt svensk bilprovning så kör den genomsnittliga svenska motorcyklisten ca 550 mil/år. Min så kallade sporthoj rullar 1500 mil/år.
 
Jåke skrev:
Med hjälp statistik behandlad på rätt sätt kan man bevisa vad som helst... :rolleyes:

Men kul att du tog upp antal mil. Skulle tro att dödligheten per mil är ganska hög på sporthojar/skrevraketer/klass7-hojar.... Touringjärn, större krombågar och äventyrshojar körs ju ofta mer än tusen mil per säsong.
Har för mig att snittet för de så kallade "sporthojarna" för nåt år sen låg under 500 mil :3freak

Myndighetrna håller på med mycket dumt, men ibland har dom ett visst mått av belägg för vad dom säger. Hetsjakt eller inte så känner sig nog kategorin SH-förare alltid lite träffade...
Dödligheten för kategorin är hög men jag tror att det kan vara lika farligt att promenera i stan... Hur många andra oskyddade trafikanter skadas o dödas varje år?
 
2fast4hjo skrev:
Precis..det totala antalet döda (inkl motorcyklar) i trafiken har minskat men det pratas det inget om.


En sak att det har "råkat" bli förre dödade 2005 (det är ju mindre intressant), men en annan sak att hävda att det är en fallande/ökande trend genom åren.

Så som jag hitills förstått statistiken (från flera olika källor de sista åren) så pekar det mot att den genomgående trenden endå är fallande. Dvs det blir fler och fler som kör sporthoj, men färre och färre som dör.
 
Jag tror jag också ska prova mig på lite statistik, som mall blir det lösryckta data som tagits ur dess sammanhang precis som i länken ovan.


"Var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-mc"

Alltså är 4 utav 5 andra sorters hojar,

Kontenta: Det farligare att köra någon annan hoj en sporthoj!!

:rolleyes: :gnissla :rolleyes:
 
Jocke K skrev:
Varför hänvisar dom enbart till 2004 års olycksstatestik, utan att nämna något om 2005 som ser betydligt ljusare ut?
Ja, det kan man undra :rolleyes:

Eller åxå är det för att den inte är sammanställd än. Det brukar man ju påstå ganska långt fram på året.
 
stephenj skrev:
Jag tror jag också ska prova mig på lite statistik, som mall blir det lösryckta data som tagits ur dess sammanhang precis som i länken ovan.


"Var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-mc"

Alltså är 4 utav 5 andra sorters hojar,

Kontenta: Det farligare att köra någon annan hoj en sporthoj!!

:rolleyes: :gnissla :rolleyes:

Precis som jag sa i inlägg #3. :) Frågan är hur (och med avseende på vad) man ska tolka statistik. Jag tror säkert att man väldigt ofta kan bevisa en sak, och sedan motbevisa samma sak om man vinklar om samma statistik.
 
stephenj skrev:
Jag tror jag också ska prova mig på lite statistik, som mall blir det lösryckta data som tagits ur dess sammanhang precis som i länken ovan.


"Var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-mc"

Alltså är 4 utav 5 andra sorters hojar,

Kontenta: Det farligare att köra någon annan hoj en sporthoj!!

:rolleyes: :gnissla :rolleyes:
Visst är det så. Men var dras gränsen för en "sport-mc" :va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top