Vart är återväxten?

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Molkom
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
När jag var barn kunde jag varje dag sitta på mina föräldrars veranda och njuta av allehanda hojar som braka förbi på landsvägen. Sporthojar, nakna muskelhojar och nån enstaka chopper.
Gick man bort till macken stod det som regel en eller två hojar, främst sporthojar. Nu för tiden ser man istort sett bara customs och choppers. Främst japan-glidare men även H-D. Nån enstaka gång ser man nån sporthoj. Därav min fråga: Vart är alla sporthojar o muskelhojar? Jag bor i ett litet samhälle utanför Karlstad och rimlgtvis borde försäkringen vara relativt billig här. Men det är bara de övervintrade knuttarna från 80-talet som åker och de kör numera glidare. Det är en tråkig utveckling att sporthojarna försvunnit. Måste man bo i storstäderna för att vara ung och ha en rolig cykel? Konstigt! Jag vill gärna se att ungdomarna på landsbygden upptäcker mc:n igen och inte bara åker omkring i sänkta gamla diesel-mercor men det är väl bara önsketänkande... Ett problem tycker jag att det är iallafall. Vi är(vad jag vet) bara TVÅ stycken som åker sporthoj här, jag och en kille med Ducati. Vi är båda i slutet på 30 års åldern...:(
 
Senaste 2-åren så har det blivit mycket mer hojar här på hemmaplan. Från att se ett par per år så är dom överallt :).
Riktigt kul att det blir mer och mer folk här hemma som upptäcker hojarna.
 
Jävligt dåligt med hojfolk i Karlstad faktist, åkte förbi Nobelplan för några timmar sen och såg i vanlig ordning sänkta dieselmercor, mattsvarta chevor, decibeltrimmade volvos och några japanska plastraketer, men inte en enda hoj.
 
Jag tycker det har blivit mer motorcyklar. När jag var liten så såg jag nästan bara glidare som var ute och åkte på vägarna. Nu tycker jag att jag ser (och hör) plastraketer lite överallt. Underbart !
 
Senaste 2-åren så har det blivit mycket mer hojar här på hemmaplan. Från att se ett par per år så är dom överallt :).
Riktigt kul att det blir mer och mer folk här hemma som upptäcker hojarna.
Tycker att det har blivit ganska många fler hojar i stan också sedan jag tog A1-kortet -99.


Puddingar i sänkta dieselmercor!!!1? Ge mig!! Var!?
Ja måste flytta :4skrika
Ut på landsbygden med dig. Där finns det många småpojkar som kör sänkta dieselmercor med tonade rutor och lackade i snorgrönt eller någon annan smakfull färg.
 
Karlstad, Jörgen.. E det värt o flytta dit för en gammal dieselmersa:D

Lätt!

Ut på landsbygden med dig. Där finns det många småpojkar som kör sänkta dieselmercor med tonade rutor och lackade i snorgrönt eller någon annan smakfull färg.

Ett sunt ställningstagande mot livstilboende, förmåns-audi, bankägda tillgångar och ett liv utan själ. Petroleumgrön heter det, dvs råoljegrön.

[YOUTUBE-ID]czV3fwZ73gc[/YOUTUBE-ID]


Själv tycker jag att hojlivet polariserats, Endera är det äldre slipsgubbar på flong nya HD-kloner. Eller 20-åringar i 15000-kronorspuckeställ på flong nya 600-1000cc sporthojar. Allt på lån förstås. Dvs ont om balla hojar, som ägarna köpt för egna skattade pengar och som det lagts lite TLC på.


Men det är väl som med bilägandet i städerna. Handlare och banker har lyckats även här. Bara låna och sedan få den inbytt mot ny tråkhoj/-bil efter 2-3 år max. Sällan man ser riktiga bikers på egenbyggda choppers längre osv.

Samma på sjön, fast bankägd Nimbus isf Audi
 
Last edited:
När det bara duger med det värsta, bästa,dyraste, och allt som är äldre än några år är bara skit enl många här:rolleyes: så är det väl inte så konstigt att det blir problem med återväxte:gnisslan
 
Överhuvudtaget tycker jag att man sett lite hojar i år. Nån enstaka custom och nån enstaka sporthoj. :va

Annars brukar det vara rätt mycket folk i farten på tvåhjulingar här uppe.
 
Själv tycker jag att hojlivet polariserats, Endera är det äldre slipsgubbar på flong nya HD-kloner. Eller 20-åringar i 15000-kronorspuckeställ på flong nya 600-1000cc sporthojar. Allt på lån förstås. Dvs ont om balla hojar, som ägarna köpt för egna skattade pengar och som det lagts lite TLC på.

Men det är väl som med bilägandet i städerna. Handlare och banker har lyckats även här. Bara låna och sedan få den inbytt mot ny tråkhoj/-bil efter 2-3 år max. Sällan man ser riktiga bikers på egenbyggda choppers längre osv.
Hela hojkulturen känns idag lånebaserad. Ska man köpa en ny hoj så får man inte frågan hur man vill betala, utan hur man vill lägga upp lånet. Butikernas hojsäljare är lika mycket kreditbolagens lånehajar som de är försäljare av motorcyklar.

Och vad spelar priset för roll egentligen när när tiotusen kronor hit eller dit bara gör en hundring i skillnad på månadskostnaden?

Ganska så talande för det är väl att jag just var inne på harley.se och tänkte finna några exempel eftersom de tidigare haft både priser och förmånliga "månadskostnader". Men där fanns det inga priser på hojarna. Det fanns bara en flik för "finansiering". Som för tillfället dessutom var ur funktion.

För övrigt så hade de inga effektuppgifter på sina hojar heller.
 
Lätt!

Samma på sjön, fast bankägd Nimbus isf Audi

Väl cyniskt tycker jag Jörgen.

Om det inte funnits dessa möjligheter hade det varit mycket färre medlemmar på detta forum. Att det finns möjlighet att låna/finansiera till sin mc är i mina ögon bara något positivt. Om man nu vill ha en ny sport hoj så skall man väl som 25 åring slippa att spara 180 000 i kontanter efter alla andra kostnader. Det skulle nog ta mig 3 år att spara ihop det så att jag skulle kunna köpa en hoj rent.

Om du inte bara vill se 40+ slipsnissar med mc så är finansiering ett måste.

Låna till mc är inte samma sak som att låna till bostad och därmed inte alls lika viktigt att reglera.
 
Jag tror Jörgen tänker på inställningen att det bara är nytt som duger idag, istället för att få ut mesta möjliga inom ramarna för vad man "egentligen" (läs:obelånat) har råd med.
 
Har man inte svarvat sina egna kolFvar så är man ingen riktig bajker. :fakta :hihi Har det slagit dig Jyrgen att många kanske gillar att köra istället för att skruva? :crash Därför blir det nytt och funktionellt.

Jag provade det där med att skruva mer än åka på ett projekt, lackade ur, tog hojkort, så något gott kom ur det eländet iaf, börjar ogärna om med skruvandet igen.
 
Här nere på västkusten tycker jag bara att vi blir fler och fler bikers. I alla fall här där jag bor. För 3-4 år sen var det mest äldre glidar-folk, nu ser man hojar ur alla segment och alla åldrar hela tiden :tummenupp
 
Jag tror Jörgen tänker på inställningen att det bara är nytt som duger idag, istället för att få ut mesta möjliga inom ramarna för vad man "egentligen" (läs:obelånat) har råd med.

Jag förstod vad som menades och respekterar dessutom Jörgens auktoritet som überpatriak av alla oldschool bikers:)

Men vad man egentligen har råd med är inget argument. De som har lån har ju bevisligen råd att ta lån... du skulle aldrig snacka om att folk bor i hus som dom egentligen inte har råd med om dom har 700 000 i bolån på en 2 miljonersvilla. Jag tror dessutom att den kärlek som Jörgen eftersöker finns i just formen av mcställs/mode eftermarknadsdelar/bling osv även om denna är lika hands on som Jörgens vevstakar i unobtainium.:D

Jag ville bara framhäva att man behöver inte ha kunskapen eller pengarna om man verkligen gillar att åka hoj, som vi alla gör.

( och så ber jag om ursäkt till Jörgen för att jag skriver om honom. Jag skulle ogilla om folk skrev om mig utan att jag var direkt inblandad... så förlåt Jörgen, det finns ju redan trådar där folk diskuterar om dig )
 
Samma sak har jag märkt på långstyrningar, efter landsvägen möter man bara Intruders och offroad-bumsar med gigantiska toppboxar.

När man kommer innanför 70-skyltarna vid större samhällen kan man kanske med lite tur möta någon ny literhoj där pilotens skinnställ inte verkar ha en endaste fluga fastsmetad.:gnissla

Under senaste 200-milsturen neröver Skaraborg mötte jag kanske 10 hojar totalt varav 0 st sporthojar. Kan iofs bero på att jag åkte i slutet av April...
 
Skruvandet är en del av hojkulturen i min värld. Alla människor är dock olika..
Håller dock med om att återväxten är skitdålig, även i storstäderna. På hojfiken sitter man och sörplar svart energi med polare som är dubbla min egen ålder. Absolut inget fel på det, men det är trist att se att så få i sin egen ålder kör hoj, än färre som vågar sätta vinkelslipen i hojjen.
 
Utan kredit lånen skulle nog större delen av svenska affärer och kedjor slås ut. SIBA, IKEA med fler skulle se sin omsättning minska en hel del.

Även folk med pengar idag lånar hellre än betalar kontant. Det är nämligen billigare och de kan investera sitt eget kapital istället. Så länge de kan betala sina räntor och amorteringar är det inga större problem. Mycket tyder på att folk lever över sina tillgångar fattiga som rika. Man belånar sina tillgångar för att köpa kapitalvaror. Det är rätt stor skillnad på hus och lägenhetspriser i storstäderna jämfört med landsbyggden. Där kanske en del av förklaringen ligger i att folk där kör med äldre bilpark och motorcykelpark. De har inte samma möjligheter att belåna sina hus.

Höjs räntorna kommer det bli folk i storstäderna som lider. Hävstångseffekten blir därmed negativ. Tyvärr kommer väl politikerna runt om i världen att låta inflationen ta hand om problemet delvis. Det kommer att gynna folk med hög belåning. På det sättet påminner det om 80- talet. Har vi egentligen lärt oss något alls de senaste 30 åren?

När det gäller återväxt på landsbygden. Beror inte bortfallet på att det ser lite annorlunda ut idag. Ungdomar flyttar till storstadsregionerna och kvar finns äldre och de lite yngre. Kanske är det inte lika illa som det ser ut? Ren spekulation från min sida.
 
Back
Top