Vars sitter varvtalsgivaren på min Fabia?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag har fått en ny skoj felkod, P0321 35-10 vilket google mfl säger är vevaxellägesgivaren/varvtalsgivaren, så det är väl bara att ge närmsta bildelsmånglare en niohundring och se bitter ut. Men, vars sitter eländet? Jag har 2-litersmotorn, AZL, och den är tillräckligt ovanlig för att Haynes inte ens nämner att den finns i sin bok :huvet Om jag inte missminner mig så är det gamla Audi-motorn som även finns i en del Golf och Vento, dock inte helt 100. Så, är det någon här som har bra koll på vars eländet sitter? Just nu är bilen något jobbig att köra eftersom den slutar dra stup i kvarten, och snart blir jag väl stående med den, och det känns som att det kvittar :rolleyes:

Den sitter på blockets framkant, du ser den mitt emellan batteriet och insugningsröret för fyrans cylle.
Kan tyvärr inte kopiera bilden, men du får väl slå en pling om du inte ser den.
Eller komma förbi så ska jag peka.
Typ ovanför svänghjulet, snett nedanför oljepåfyllningslocket.

Last edited:
Såhär skall den tydligen se ut iaf...

!BeJupBg!2k~$%28KGrHqIH-E!ErfPg8M,1BK8GSOPWwg~~_1_7699_1.JPG

Var den sitter har jag inte en aning om tyvärr.

Var den sitter har jag inte en aning om tyvärr.
Tackar, men som sagt, fel givare :)

Det där är tändlägesgivaren, inte vevaxellägessensor.
Men jag har ingen info på var den där sitter.

"Alla borde köra Skoda" :rolleyes:
Den håller ju även koll på kammen/kammarna så nånstans i toppregionen ska den ju sitta, men som sagt, enligt bilen så mår iaf den där bra :)

Ja, jag tycker att alla borde köra Skoda, då skulle det finnas mycket mer kunskap i världen för oss hobbymeckar ;) Och då hade kanske tom Haynes gjort en bok till den, med min motor också :huvet

Sådär, nu har jag hunnit ut mellan skurarna och hittat sensorn :tummenupp Jag kan som OT meddela att jag precis kommer in under bilen utan att behöva lyfta upp den, inte att rekommendera för en klaustrofobiske dock :rolleyes:

Men, jag fick loss kontakten och mätte, den ska ge 853Ohm, jag fick ut 812, och man får ju sällan lägre motstånd när man sitter och fipplar med lösa pinnar. :rolleyes: Dessutom är ju felet hyggligt latent, så det blir nog att byta den där rackarn imorrn.

Givarn är numer bytt, och jag har uppfunnit 12 nya svordomar :mad: Men bilen går som en klocka igen, grym skillnad i respons när den inte går på nödmappen längre! Den verkar dessutom starta lättare, så helt förgäves va inte slitet!

646:- kr ville Mekonomen ha för en "noname"-givare, med exakt samma garantier mm som "orginal" Bosch som dom ville ha 890:- för. VAG ville ha ca 1300, antagligen samma Bosch som Mekonomen har. Det lönar sig att kolla runt :fakta

Givarn är numer bytt, och jag har uppfunnit 12 nya svordomar :mad: Men bilen går som en klocka igen, grym skillnad i respons när den inte går på nödmappen längre! Den verkar dessutom starta lättare, så helt förgäves va inte slitet!

646:- kr ville Mekonomen ha för en "noname"-givare, med exakt samma garantier mm som "orginal" Bosch som dom ville ha 890:- för. VAG ville ha ca 1300, antagligen samma Bosch som Mekonomen har. Det lönar sig att kolla runt :fakta

Att det är samma är det nog närmast garanti på.
I princip alla delar i motorelektroniken på Audi, VW, Seat och Skoda är Bosch. Jag kan i alla fall inte påminna mig att jag hittat minsta lilla elektronikpryl i bilen som haft Audiringarna på sig som inte också haft Bosch stämplat på sig.

Det är både lite lustigt och lite störande att dom ska ta så mycket extra betalt för att dom stämplar dit några bilmärken på delarna.

Det värsta exemplet jag hittade i det fallet var när jag skulle byta kupéluftfilter. Det fanns ett på OK som var tillverkat av Mann och kostade 200 pix. Sedan fanns det Audi Original som också var tillverkat av Mann men kostade närmare 500 pix. Mer än dubbelt så dyrt för att dom stämplat dit ringarna.

Att det är samma är det nog närmast garanti på.
I princip alla delar i motorelektroniken på Audi, VW, Seat och Skoda är Bosch. Jag kan i alla fall inte påminna mig att jag hittat minsta lilla elektronikpryl i bilen som haft Audiringarna på sig som inte också haft Bosch stämplat på sig.

Det är både lite lustigt och lite störande att dom ska ta så mycket extra betalt för att dom stämplar dit några bilmärken på delarna.

Det värsta exemplet jag hittade i det fallet var när jag skulle byta kupéluftfilter. Det fanns ett på OK som var tillverkat av Mann och kostade 200 pix. Sedan fanns det Audi Original som också var tillverkat av Mann men kostade närmare 500 pix. Mer än dubbelt så dyrt för att dom stämplat dit ringarna.
Det är ju samma sak med hojdelar. Kolla bara på en sån sak som hjullager. Antingen kan man köpa SKF-lager från kullagernisse i industriområdet, eller så kan man betala tre gånger så mycket för SKF-lager som ligger i en liten papplåda med hojmärkets logga på.

Det är ju samma sak med hojdelar. Kolla bara på en sån sak som hjullager. Antingen kan man köpa SKF-lager från kullagernisse i industriområdet, eller så kan man betala tre gånger så mycket för SKF-lager som ligger i en liten papplåda med hojmärkets logga på.

Ja. Lurendrejeri är vad det är. Men dom kan väl göra så för att det finns så många som inte orkar engagera sig i att leta reda på sama grejor från någon annan leverantör för halva priset.

Ja. Lurendrejeri är vad det är. Men dom kan väl göra så för att det finns så många som inte orkar engagera sig i att leta reda på sama grejor från någon annan leverantör för halva priset.
Nåja, dom influeras nog av pöbeln som "vet" att "orginal" alltid är mycket bättre också :huvet Jag köper aldrig att SKF/NGK/Mann/Bosch skulle sälja dom bästa grejerna under annat namn, och ha sämre kvalitét på sina egna grejer!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park