Varningssystem för döda vinkeln på hojar

Inte för att vara kaxig men jag är skitdålig på att titta i sidospeglarna av den enkla anledningen att det så gott som aldrig är någon som kan tänkas köra om mig...

Fattar inte riktigt vad man ska med detta systemet till då man på hoj om något är extra uppmärksam. Hade det varit bakvänt så att systemet varnade andra att jag finns i döda vinkeln så pratar vi ett system som skulle rädda liv på riktigt....
 
Inte för att vara kaxig men jag är skitdålig på att titta i sidospeglarna av den enkla anledningen att det så gott som aldrig är någon som kan tänkas köra om mig...

Fattar inte riktigt vad man ska med detta systemet till då man på hoj om något är extra uppmärksam. Hade det varit bakvänt så att systemet varnade andra att jag finns i döda vinkeln så pratar vi ett system som skulle rädda liv på riktigt....

Skulle vara klart bättre me ett varningssystem till bilar att en hoj är i närområdet....

Läste för flera år sen om någon sportbil som saknade backspeglar.... Den skulle ju vara så snabb att de ändå ingen som kom ikapp... :D
 
Inte för att vara kaxig men jag är skitdålig på att titta i sidospeglarna av den enkla anledningen att det så gott som aldrig är någon som kan tänkas köra om mig...

Fattar inte riktigt vad man ska med detta systemet till då man på hoj om något är extra uppmärksam. Hade det varit bakvänt så att systemet varnade andra att jag finns i döda vinkeln så pratar vi ett system som skulle rädda liv på riktigt....

Det där kan bita en i röven ibland när man ligger och nöter motorväg i 180-200, och ska byta fil för att köra om någon som ligger och fiser i 130-140, och nästan får en jagga i arslet som ligger och marschar i 250. :gnissla Inte direkt så man förväntar sig att någon ska komma ikapp bakifrån då.
 
Det där kan bita en i röven ibland när man ligger och nöter motorväg i 180-200, och ska byta fil för att köra om någon som ligger och fiser i 130-140, och nästan får en jagga i arslet som ligger och marschar i 250. :gnissla Inte direkt så man förväntar sig att någon ska komma ikapp bakifrån då.

... och sen den jävla Lloyden tutandes för omkörning. :mad:
 
Last edited:
Det där kan bita en i röven ibland när man ligger och nöter motorväg i 180-200, och ska byta fil för att köra om någon som ligger och fiser i 130-140, och nästan får en jagga i arslet som ligger och marschar i 250. :gnissla Inte direkt så man förväntar sig att någon ska komma ikapp bakifrån då.

Jag råkade ut för just de för massor av år sen när två mc körde om en bil på var sin sida i olika filer å jag kom me bil i bra högre hastighet i ytterfil... Vart en undanmanöver ut på vägrenen för att slippa köra på ena mc:en... Han sket väl på sig, för dom hade ingen koll på va som var bakom...
 
En elegant lösning på ett icke existerande problem.

Även om jag hade nåt sånt där så skulle jag aldrig våga göra ett filbyte på MC utan att vrida på nacken och kolla vad jag har bakom mig.
 
Nej tack.
Jag vill inte ha mer elektroniskt bjäfs på mina hojar.
 
Det där kan bita en i röven ibland när man ligger och nöter motorväg i 180-200, och ska byta fil för att köra om någon som ligger och fiser i 130-140, och nästan får en jagga i arslet som ligger och marschar i 250. :gnissla Inte direkt så man förväntar sig att någon ska komma ikapp bakifrån då.

Det hände mig i våras, jag såg de energiska helljusblinken i vänster backspegel, och bromsade och svängde in till höger för att släppa förbi
polisen. :tummenupp
Och tänker, fy fan, för att vara tvungen att köra på det sättet i jobbet !

Och det är faktiskt andra gången.
Första gången missade jag att de låg bakom när jag äntligen kunde ge järnet och köra om en radda bilar. Och när jag är klar med omkörningen så kommer de och kör om mig. Tänkte (det var på hösten) jaha de plockar av mig på första avfarten men säsongen är ändå slut och jag har lappen igen i vår.
Men de bara blåste på till nått viktigt !
 
Last edited:
Det enkla systemet som jag tror är rätt vanligt på bussar och och lastbilar är dubbla backspeglar där en backspegel är lite mera utåtvinklad än den andra. Just för att upptäcka fordon i döda vinkeln.
Och det finns konvexa backspeglar att klistra på den vanliga backspegeln för att minska risken missa nått döda vinkeln.
När jag hade egen bil så satte jag på vänster framskärm så långt fram som möjligt en extra backspegel, utåtvriden just för koll på döda vinkeln.
Men normalt, speciellt vid motorvägskörning så vandrar blicken hela tiden mellan framåt och backspegel.
För faran kommer som jag ser det bakifrån.
Och på det sättet vet jag om vad jag har bakom mig.
Nästan alltid.
 
Njaaa... jag väntar på autopilot till hojen istället. Den tjöper jag direCkt, ställer på 1.09 runt Åsen och vägrar klassa upp till Rookie.
 
Njaaa... jag väntar på autopilot till hojen istället. Den tjöper jag direCkt, ställer på 1.09 runt Åsen och vägrar klassa upp till Rookie.
Vore ju perfekt, då kan man sitta bak å fram på hojen med en macka i handen och kolla på alla som inte kommer ifatt :tummenupp
 
Det enkla systemet som jag tror är rätt vanligt på bussar och och lastbilar är dubbla backspeglar där en backspegel är lite mera utåtvinklad än den andra. Just för att upptäcka fordon i döda vinkeln.
Och det finns konvexa backspeglar att klistra på den vanliga backspegeln för att minska risken missa nått döda vinkeln.
När jag hade egen bil så satte jag på vänster framskärm så långt fram som möjligt en extra backspegel, utåtvriden just för koll på döda vinkeln.
Men normalt, speciellt vid motorvägskörning så vandrar blicken hela tiden mellan framåt och backspegel.
För faran kommer som jag ser det bakifrån.
Och på det sättet vet jag om vad jag har bakom mig.
Nästan alltid.

När jag tog körkort för både bil å mc så var de inte lag på backspeglar... Då fick man lära sig att vända på huvudet... Då fanns de inga dödavinklar... Använder den metoden fortfarande även med backspeglar på både bil å mc....
 
Döda vinkeln på en hoj? inte för att vara sådan men jag behöver eg inte ens speglar på min hoj när jag ska svänga å dylikt. man har la en nacke? Kanske skulle man kunna ha nån varningslampa om nån kör om en men då hade jag ju hoppat till varje gång den hade lysts upp. näää fan. jag klarar mig utan.
 
När jag kollade lite närmare så fungerar det mellan 25km/h till 80km/h.
Är det hojens egna hastigheten så är väl utrustning mest avsedd för sk Kromslädar.
(Med eller utan krom!)
Fordon med föraren dinglande från Aphängar styret och med bena i gynekologstols ställning.
Kämpande för att inte blåsa av hojen.
Och då är väl ändamålet inte att undvika bli påkörd bakifrån vid omkörning utan veta om att nu är de ikapp, nu är det färdigkört :kulspruta
Eller ? :va
Eller möjligen 125cc och mindre hojar. :va
 
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top