Varningslampa xj 750 1982

Raketgris

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2021
Hoj
1982 Yamaha XJ750, 1978 Suzuki GS750
Jag har lite trassel med varning för broms och sidostöd på min xj750 1982. De varnar konstant. Jag har kollat det självklara, bromsvätska och kontakten för stödvarnaren. Går det på ett enkelt sätt att koppla förbi dem eller vet någon vad det kan vara? Allt annat i elväg funkar, de andra varningarna, neutrallampa, lysen, bränslemätare osv. Man ser spår av att någon har varit och pillrat lite överallt så det kanske kan vara nåt enkelt tänkte jag... Hojen är färdigbesiktad så det spelar egentligen ingen roll, men lite stör det mig att de inte slocknar. Var sitter ens givaren till bromsvarnaren?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vad är det för lampa? Jag hade en XJ 400 -83, nu en XJ 900 -85. Jag har (om jag kommer ihåg rätt, kan inte kolla nu) lampor för helljus (blå), neutral (grön) och oljetryck (röd)

Var sitter den lampan du pratar om?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Noppe det kallas för hastighet reduserare med inbyggd friktionsförändring mellan vått o torrt, föregångaren till abs, det går inte att låsa hjulet.
Ha, så var det på den XJ400 jag hade när jag köpte den. Men med lite fix så blev det typ 100 ggr bättre.
 

Raketgris

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2021
Hoj
1982 Yamaha XJ750, 1978 Suzuki GS750
Vad är det för lampa? Jag hade en XJ 400 -83, nu en XJ 900 -85. Jag har (om jag kommer ihåg rätt, kan inte kolla nu) lampor för helljus (blå), neutral (grön) och oljetryck (röd)

Var sitter den lampan du pratar om?
Rätt, det är ingen lampa. Det är en display mitt mellan hastighetsmätare och varvräknare.
1a5e01616cd3d502f1032c6069df379e.jpg


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det där är väl en huvudbromscylinder? Till nån annan hoj dessutom, verkar det som. I bromsvätskebehållaren finns inget utöver bromsvätska.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag valde denna, den enda XJ750 -82 de hade i sin lista.
Och eftersom din varning enl texten på instrumentet betyder för låg bromvätskenivå så kan det ju bara vara i huvudcylindern på styret antar jag.
 

Raketgris

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2021
Hoj
1982 Yamaha XJ750, 1978 Suzuki GS750
Ok, alltså ingen som begriper sig på hur man kopplar ur varningarna, eller ens var givaren sitter? Whatever, det får väl fortsätta varna då.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ok, alltså ingen som begriper sig på hur man kopplar ur varningarna, eller ens var givaren sitter? Whatever, det får väl fortsätta varna då.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Att koppla bort varningar känns spontant som en dum idé, dom finns ju där av en anledning. Försök hellre hitta orsaken till att dom larmar, antingen är givaren ledsen och behöver bytas, eller så är det faktiskt något som strular. Det blir ju lite vargen kommer annars. Och du vill verkligen inte kunna köra iväg med stödet nere, och du vill verkligen att bromsarna funkar.

Och nej, teoretiskt kan det ju verka som att stödet fäller in sig snyggt och prydligt så fort det skrapar i lite, men det är bara när man flyttar hojen för hand. I en kurva så greppar det rejält i backen och du kommer att landa i terrängen, i bästa fall.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ok, alltså ingen som begriper sig på hur man kopplar ur varningarna, eller ens var givaren sitter? Whatever, det får väl fortsätta varna då.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
OK, alltså, Eftersom de båda varningarna ligger bredvid varandra i instrumentet kan du ju ha ett överledningsproblem i instrumentet. En 82a har ju ingen smart elektronik utan din text är ju i praktiken glödlampor.
Så om din stödgivare är felkopplad eller trasig så kan det ju ge följdfel, eller tvärt om.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det där är väl en huvudbromscylinder? Till nån annan hoj dessutom, verkar det som. I bromsvätskebehållaren finns inget utöver bromsvätska.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Har du inte original bromsvätskebehållare så saknar du givaren och därmed får du varningen. Leta upp ett elschema.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Raketgris

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2021
Hoj
1982 Yamaha XJ750, 1978 Suzuki GS750
Har du inte original bromsvätskebehållare så saknar du givaren och därmed får du varningen. Leta upp ett elschema.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis. Jag tänkte också att det är nåt som är bytt. Elschema är jag inte hjälpt av, därför var min ursprungliga fråga om någon visste om det går att koppla förbi så den slocknar lite enkelt. Jag hade hoppats på att nån kunde peka på en kabel och säga "ta den, koppla ur och sätt den där istället". Så långt sträcker sig mina elkunskaper. Och till er som babblar om säkerhet och sånt, typ "ta reda på vad som är fel istället" osv blabla. Det var INTE frågan så behåll svaret.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är kontakten lös och lampan lyser så kan du bygla i kontakten med nån tunn koppartråd eller liknande så bör lampan sluta lysa.
Sitter kontakten ihop med givaren och det lyser så lossa kontakten.........
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Elschema är jag inte hjälpt av, därför var min ursprungliga fråga om någon visste om det går att koppla förbi så den slocknar lite enkelt.

Det enkla svaret (som jag vet att du inte vill ha för det är jobbigt men även fruktansvärt skrämmande) är elschema och multimeter ;) Då kan mäter man sig fram till vad som är fel och kan åtgärda det utan att gissa på måfå.

Det finns i alla fall dom som löst mycket värre elproblem än detta utan nån större kunskap på vare sig elscheman eller hur en multimeter funkar med hjälp av medlemmar på sporthoj.

Sök fram ett elschema till hojen och posta det här så kan du nog få hjälp plus att du kommer att lära dig en hel del om el.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top