Kan det vara en "termistor" eller vad det heter som ändrar sig av temp? Har sådan i tanken på min Suzuki. Den jordar när den inte har bensin runt sig men man behöver ha samma effekt på vad man vill använda som org lampan i instrumentet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har kollat lite på elschemat för det äldre systemet...
Där verkar inte varningslampan för låg nivå tändas av ECU'n.
Det ser ut som att lampan matas med +12 v, sedan jordas den genom att sensorn i tanken sluter kretsen på nåt sätt.
Iaf så tolkar jag det så när jag tittar på elschemat (se bilden)
Varningslampan för bränslenivån är den längst upp till vänster...
(Alla varningslampan har en gemensam + 12 v matning)
View attachment 433638
Kan det vara en "termistor" eller vad det heter som ändrar sig av temp? Har sådan i tanken på min Suzuki. Den jordar när den inte har bensin runt sig men man behöver ha samma effekt på vad man vill använda som org lampan i instrumentet.
Japp, så är det. Leder inte igenom när bensinen kyler men när nivån sjunker blir den varm och motståndet sjunker så lampan tänds.
Jag har 5, fem, sådana med trasigt motstånd. Kostar närmare en tusing ny när det "bara" är motståndet som behöver bytas. Har letat men inte hittat något som passar.
http://www.ametherm.com/thermistor/what-is-an-ntc-thermistor
NTC Thermistors are non-linear resistors, which alter their resistance characteristics with temperature. The resistance of NTC will decrease as the temperature increases. The manner in which the resistance decreases is related to a constant known in the electronics industry as beta, or b. Beta is measured in °K.
Thermistors are inexpensive, easily-obtainable temperature sensors. They are easy to use and adaptable. Circuits with thermistors can have reasonable outout voltages - not the millivolt outputs thermocouples have. Because of these qualities, thermistors are widely used for simple temperature measurements. They're not used for high temperatures, but in the temperature ranges where they work they are widely used." Bucknell University
Originalmotståndet tål inte vibrationer så det lilla grafitgrå tändstickstjocka motståndet går av och kan därmed aldrig tända lampan...
Ok. Det förenklar det hela en del...
Såg att sensorn som reservdel till min tank kostar strax under 1400...
Varningslampan är på 3 watt original.
För att göra det hela lite mindre enkelt så tänkte jag att en LED skulle få agera varningslampa.
Det borde gå att beräkna för ett motstånd som man kopplar parallellt med LEDen för att matcha originallampans 3 watts-förbrukning.
Bara för att... (jag är lite vrång av mig och har en bestämd vilja)
Hitta rätt motstånd är en spännande uppgift eftersom motståndet i wolframtråden i en glödlampa stiger ungefär 10 ggr från kall lampa / låg spänning till varm lampa / normal spänning. Detta innebär att strömmen genom lampan "är nästan konstant" från 1 volt till 14 Volt. Glödlampan fungerar som en "konstantströmgenerator".
För en 3W lampa gissar jag på att strömmen ligger i området 0,15A till 0,2 A från 1 Volt till 14 Volt
Och att lampan lyser tydligt redan vid 6 Volt spänning över lampan.
Det borde inte vara svårt att räkna ut vilket motstånd som skulle kunna ersätta men betydligt kunnigare än mig har inte lyckats få fram något.
Hur räknar jag? Det som behövs är ett motstånd som inte leder igenom när det kyls av bensin men gör det när det blir varm utan bensin.
https://www.elfa.se/sv/komponenter/...-temperatur/ntc-motstand-kapslade/c/cat-22020
Lampan är 3W http://www.worldoftriumph.com/trium...p?block_01=&block_02=301458-0-2&block_03=3374
Original ser ut som en grå tändsticka i en cirkus 15 mm lång "ölburk" med hål uppe och nere så vätskan kan röra sig. En sladd in och ut genom höljet. Kanske fungerar höljet som kylfläns eller bara som skydd för det väldigt sköra motståndet.
Klarar något år eller två innan det går sönder och 2 - 3 tusen mil är lite dålig livslängd...![]()
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |