Varningslampa för låg bränslenivå

Kan det vara en "termistor" eller vad det heter som ändrar sig av temp? Har sådan i tanken på min Suzuki. Den jordar när den inte har bensin runt sig men man behöver ha samma effekt på vad man vill använda som org lampan i instrumentet.

Har kollat lite på elschemat för det äldre systemet...
Där verkar inte varningslampan för låg nivå tändas av ECU'n.
Det ser ut som att lampan matas med +12 v, sedan jordas den genom att sensorn i tanken sluter kretsen på nåt sätt.
Iaf så tolkar jag det så när jag tittar på elschemat (se bilden)
Varningslampan för bränslenivån är den längst upp till vänster...
(Alla varningslampan har en gemensam + 12 v matning)

View attachment 433638

Kan det vara en "termistor" eller vad det heter som ändrar sig av temp? Har sådan i tanken på min Suzuki. Den jordar när den inte har bensin runt sig men man behöver ha samma effekt på vad man vill använda som org lampan i instrumentet.

Japp, så är det. Leder inte igenom när bensinen kyler men när nivån sjunker blir den varm och motståndet sjunker så lampan tänds.

Jag har 5, fem, sådana med trasigt motstånd. Kostar närmare en tusing ny när det "bara" är motståndet som behöver bytas. Har letat men inte hittat något som passar.:mad:

http://www.ametherm.com/thermistor/what-is-an-ntc-thermistor

NTC Thermistors are non-linear resistors, which alter their resistance characteristics with temperature. The resistance of NTC will decrease as the temperature increases. The manner in which the resistance decreases is related to a constant known in the electronics industry as beta, or b. Beta is measured in °K.

Thermistors are inexpensive, easily-obtainable temperature sensors. They are easy to use and adaptable. Circuits with thermistors can have reasonable outout voltages - not the millivolt outputs thermocouples have. Because of these qualities, thermistors are widely used for simple temperature measurements. They're not used for high temperatures, but in the temperature ranges where they work they are widely used." Bucknell University

Originalmotståndet tål inte vibrationer så det lilla grafitgrå tändstickstjocka motståndet går av och kan därmed aldrig tända lampan...

Japp, så är det. Leder inte igenom när bensinen kyler men när nivån sjunker blir den varm och motståndet sjunker så lampan tänds.

Jag har 5, fem, sådana med trasigt motstånd. Kostar närmare en tusing ny när det "bara" är motståndet som behöver bytas. Har letat men inte hittat något som passar.:mad:

http://www.ametherm.com/thermistor/what-is-an-ntc-thermistor

NTC Thermistors are non-linear resistors, which alter their resistance characteristics with temperature. The resistance of NTC will decrease as the temperature increases. The manner in which the resistance decreases is related to a constant known in the electronics industry as beta, or b. Beta is measured in °K.

Thermistors are inexpensive, easily-obtainable temperature sensors. They are easy to use and adaptable. Circuits with thermistors can have reasonable outout voltages - not the millivolt outputs thermocouples have. Because of these qualities, thermistors are widely used for simple temperature measurements. They're not used for high temperatures, but in the temperature ranges where they work they are widely used." Bucknell University

Originalmotståndet tål inte vibrationer så det lilla grafitgrå tändstickstjocka motståndet går av och kan därmed aldrig tända lampan...

Ok. Det förenklar det hela en del...
Såg att sensorn som reservdel till min tank kostar strax under 1400... :brinnerup

Varningslampan är på 3 watt original.
För att göra det hela lite mindre enkelt så tänkte jag att en LED skulle få agera varningslampa.
Det borde gå att beräkna för ett motstånd som man kopplar parallellt med LEDen för att matcha originallampans 3 watts-förbrukning.
Bara för att... (jag är lite vrång av mig och har en bestämd vilja)

Ok. Det förenklar det hela en del...
Såg att sensorn som reservdel till min tank kostar strax under 1400... :brinnerup

Varningslampan är på 3 watt original.
För att göra det hela lite mindre enkelt så tänkte jag att en LED skulle få agera varningslampa.
Det borde gå att beräkna för ett motstånd som man kopplar parallellt med LEDen för att matcha originallampans 3 watts-förbrukning.
Bara för att... (jag är lite vrång av mig och har en bestämd vilja)

Hitta rätt motstånd är en spännande uppgift eftersom motståndet i wolframtråden i en glödlampa stiger ungefär 10 ggr från kall lampa / låg spänning till varm lampa / normal spänning. Detta innebär att strömmen genom lampan "är nästan konstant" från 1 volt till 14 Volt. Glödlampan fungerar som en "konstantströmgenerator".

För en 3W lampa gissar jag på att strömmen ligger i området 0,15A till 0,2 A från 1 Volt till 14 Volt
Och att lampan lyser tydligt redan vid 6 Volt spänning över lampan.

Hitta rätt motstånd är en spännande uppgift eftersom motståndet i wolframtråden i en glödlampa stiger ungefär 10 ggr från kall lampa / låg spänning till varm lampa / normal spänning. Detta innebär att strömmen genom lampan "är nästan konstant" från 1 volt till 14 Volt. Glödlampan fungerar som en "konstantströmgenerator".

För en 3W lampa gissar jag på att strömmen ligger i området 0,15A till 0,2 A från 1 Volt till 14 Volt
Och att lampan lyser tydligt redan vid 6 Volt spänning över lampan.

Det borde inte vara svårt att räkna ut vilket motstånd som skulle kunna ersätta men betydligt kunnigare än mig har inte lyckats få fram något.:(

Hur räknar jag? Det som behövs är ett motstånd som inte leder igenom när det kyls av bensin men gör det när det blir varm utan bensin.

https://www.elfa.se/sv/komponenter/...-temperatur/ntc-motstand-kapslade/c/cat-22020

Lampan är 3W http://www.worldoftriumph.com/trium...p?block_01=&block_02=301458-0-2&block_03=3374

Last edited:
Det borde inte vara svårt att räkna ut vilket motstånd som skulle kunna ersätta men betydligt kunnigare än mig har inte lyckats få fram något.:(

Hur räknar jag? Det som behövs är ett motstånd som inte leder igenom när det kyls av bensin men gör det när det blir varm utan bensin.

https://www.elfa.se/sv/komponenter/...-temperatur/ntc-motstand-kapslade/c/cat-22020

Lampan är 3W http://www.worldoftriumph.com/trium...p?block_01=&block_02=301458-0-2&block_03=3374

Antag att 3W lampan börjar lysa vid 7 Volt spänning vid låg bensinnivå och strömmen är ungefär samma som vid 14Volt d.v.s. ca 0,2 A.
Vid 7 Volt är motståndet i lampan 7/0,2= 35 Ohm, d.v.s. det KALLA NTC motståndet i bensinen bör vara större än 35 Ohm.

Lampan ska inte lysa med mycket bensin i tanken. Även när det är varmt ute.
Sätter jag gränsen för temperatur i tanken till +35C.
Motståndet vid +35C ska alltså vara större än 35 Ohm.
Rätt motstånd blir då NTC med 68 Ohm vid +25C, 47.23Ohm vid +35C.
(Från sida 7 i Vishays broschyr, länk nedan.)

Sätter jag gränsen för temperatur i tanken till +30C.
Motståndet vid +30C med mycket bensin i tanken ska alltså vara större än 35 Ohm.
Rätt motstånd blir då NTC med 47 Ohm vid +25C, 39,06Ohm vid +30C.

Men det här är ju teori utan praktik. Så jag hade tagit hem 33, 47, 68, 100 och 150 Ohm att testa med.
Och ingen garanti att det fungerar.
Genom att original är mycket, litet som en tändsticka så kommer temperaturen snabbt att stiga vid låg bensinnivå. Och motståndet sjunka snabbt. Kanske därför original är så litet.
Tål de här motstånden bensin?
Kapsla, ja det blir lite som att sätta en kylfläns på motståndet. För ytan på kapseln blir större än motståndets yta. Och vad skall kapseln fyllas med? Som leder värme bra och tål temperaturer upp mot 125 grader.

https://www.elfa.se/sv/komponenter/...ratur/ntc-motstand-skivformade/c/cat-DC-58401

https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds/ntcle100e-series_eng_tds.pdf

Last edited:
För att undvika vibrationer på motståndet kan man ju ansluta via mjuka korta "kablar" och en liten flytkropp på benen till motståndet vid en lämplig höjd.

Original ser ut som en grå tändsticka i en cirkus 15 mm lång "ölburk" med hål uppe och nere så vätskan kan röra sig. En sladd in och ut genom höljet. Kanske fungerar höljet som kylfläns eller bara som skydd för det väldigt sköra motståndet.
Klarar något år eller två innan det går sönder och 2 - 3 tusen mil är lite dålig livslängd... :(

Original ser ut som en grå tändsticka i en cirkus 15 mm lång "ölburk" med hål uppe och nere så vätskan kan röra sig. En sladd in och ut genom höljet. Kanske fungerar höljet som kylfläns eller bara som skydd för det väldigt sköra motståndet.
Klarar något år eller två innan det går sönder och 2 - 3 tusen mil är lite dålig livslängd... :(

Vätskan kan röra sig inuti 15mm ölburken med hål uppe och nere.
Då funkar ölburken bara som skydd. Tycker jag.
Framför allt för att slippa förorena bensinpumpen / bensinfiltret med resterna av NTC-motståndet då motståndet gått sönder.
Bra lösning !

De där beräkningarna i # 26 bortsåg helt från den temperaturökning motståndet får pga strömmen genom motståndet. Även när NTC-motståndet är nere i bensin.
Så jag hade så här på eftermiddagen valt ta hem
47, 68, 100, 150 och 220 Ohm att testa med.
Och en sådan här lampa kan ju vara bra att ha.
https://www.elfa.se/sv/gloedlampa-e...r_Buyable=1&page=21&origPageSize=50&simi=97.5
När du börjar testa fram motstånd.
Jag hade börjat med vatten runt motståndet.
Bensin, har jag inte gärna inomhus.
Såg INTE hur ångorna spred sig från den lilla skålen Dy ca 5cm för förvärmning på ett bensinkök. Så när jag kom med tändstickan flammade 1m2 bordsyta upp.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti