Varningsklockor -Gixxer 1100 -91 köp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Min gammelgixxer vill ha sällskap i garaget och det är bara samma sort som gäller. Å så sprang jag på denna på Blocket..... http://www.blocket.se/vi/7483900.htm?ca=11_s

Ser skitfin ut, helt original, trots MASSOR av mil på mätaren. Inget som skrämmer mig per se men det är något som larmar i bakhuvudet...

Nuv. ägaren påstår (och försvarar priset 33k) med att motorn är totalrenoverad av förra ägaren (har inte fått tag på vederbörande ännu). Dock finns inte ett enda papper på detta. På frågan om även lådan är renoverad blir svaret: "ingen aning...men den funkar perfekt". Däremot har han lyft på toppen och "det såg bra ut"

I min bok är en motorrenovering utan papper både jävligt skumt och inte värt ett skit. Samtigt brukar ett välvårdat yttre tyda på att motorn även fått sitt. Till detta kommer det uppenbara faktum att killen inte ens orkat stava Suzuki rätt i annonsen och så körde han oförsäkrat förra säsongen :va "jag körde så lite"....

Är jag paranoid eller får någon annan varningsklockor?

Last edited:
fazerfun skrev:
Min gammelgixxer vill ha sällskap i garaget och det är bara samma sort som gäller. Å så sprang jag på denna på Blocket..... http://www.blocket.se/vi/7483900.htm?ca=11_s

Ser skitfin ut, helt original, trots MASSOR av mil på mätaren. Inget som skrämmer mig per se men det är något som larmar i bakhuvudet...

Nuv. ägaren påstår (och försvarar priset 33k) med att motorn är totalrenoverad av förra ägaren (har inte fått tag på vederbörande ännu). Dock finns inte ett enda papper på detta. På frågan om även lådan är renoverad blir svaret: "ingen aning...men den funkar perfekt". Däremot har han lyft på toppen och "det såg bra ut"

I min bok är en motorrenovering utan papper både jävligt skumt och inte värt ett skit. Samtigt brukar ett välvårdat yttre tyda på att motorn även fått sitt. Till detta kommer det uppenbara faktum att killen inte ens orkat stava Suzuki rätt i annonsen och så körde han oförsäkrat förra säsongen :va "jag körde så lite"....

He he, med åldern så har man ju lärt sig att om något inte "känns" bra så är det oftast inte det heller.

Ditt intuition försöker ju tala om för dig att säljaren är oärlig.

"Ny servad. Stålomspunna slangar. nya broms belägg fram."

Men om den är ny och servad samt har nya broms? Dessutom finns det belägg fram.

Slarvig och skum annons i mina ögon. :hihi

kan ju vara att nuvarande ägare inte kan ett skit om hojar.
vem vet ! det kanske finns papper på en motorrenovering också, bara det att förra ägaren har dessa :hihi

Mitt tips är nog att kolla med förra ägaren först.

Bonnie skrev:
"Ny servad. Stålomspunna slangar. nya broms belägg fram."

Men om den är ny och servad samt har nya broms? Dessutom finns det belägg fram.

Slarvig och skum annons i mina ögon. :hihi

:) att killen särskriver ökar inte hans trovärdighet menar du....??? Du har en poäng... :hihi

fazerfun skrev:

Detta är j-vligt långsökt. Men kommer förra ägaren från Ronnebytrakten och har hojen gått + - 7000 mil ? Och nuvarande ägare har ägt den sen förra vintern?

andersbrink skrev:
Känner du att du inte har kunskap eller erfarenhet nog att bedöma, köp ingen hoj alls tills du får med dig någon som kan bedöma hojens skick.

Det är nog mer ägarens trovärdighet jag bedömer här....det i sin tur kan ge en hint om hojen är värd att köpa -och till vilket pris. Modellen har jag rätt bra koll på. Inte som dig guru Brink men man måste ju börja någonstans.... :Bugar :Bugar

Badger skrev:
Detta är j-vligt långsökt. Men kommer förra ägaren från Ronnebytrakten och har hojen gått + - 7000 mil ? Och nuvarande ägare har ägt den sen förra vintern?

Vet ej status på förre ägaren, ska självfallet kolla upp med honom hur det ligger till med den påstådda renoveringen av motorn. Men det är riktigt att nuv ägaren har haft den i drygt ett år

fazerfun skrev:
Vet ej status på förre ägaren, ska självfallet kolla upp med honom hur det ligger till med den påstådda renoveringen av motorn. Men det är riktigt att nuv ägaren har haft den i drygt ett år

Som jag skrev ovan, det är långsökt, men beskrivningen angående hojen och specning av hojen stämmer överens med en en Gixxer jag således var intresserad av förra vintern (men blev snuvad av en snubbe som var snabbare än jag)

Om det skulle visa sig stämma så hade förra ägaren ägt den 5-6 år. Ej renoverad.

Badger skrev:
Som jag skrev ovan, det är långsökt, men beskrivningen angående hojen och specning av hojen stämmer överens med en en Gixxer jag således var intresserad av förra vintern (men blev snuvad av en snubbe som var snabbare än jag)

Om det skulle visa sig stämma så hade förra ägaren ägt den 5-6 år. Ej renoverad.

Ok, tack för infon :tummenupp . Känner du igen hojen från bilden på Blocket?
Har lite svårt att förstå att man inte är mer rädd om papper som bevisar en renovering men vissa har ju ingen koll... :va

fazerfun skrev:
Ok, tack för infon :tummenupp . Känner du igen hojen från bilden på Blocket?
Har lite svårt att förstå att man inte är mer rädd om papper som bevisar en renovering men vissa har ju ingen koll... :va

Ja, mm samt att den är orginal, vilket är lite ovanligt för en oljekyld Gixxer :lol

(Det kan vara samma, vet ju ej förren du kollar vidare om historiken. Men sammanträffandet var träffande.)

Trevlig helg,

Last edited:
Badger skrev:
Ja, mm samt att den är orginal, vilket är lite ovanligt för en oljekyld Gixxer :lol

(Det kan vara samma, vet ju ej förren du kollar vidare om historiken. Men sammanträffandet var träffande.)

Trevlig helg,

Visst är det det...det är bla därför jag är sugen men det finns ju gränser....

Jag kollar och återkommer

Den där är väldigt lik en hoj som en bekant till mig sålde för ca 1-2 år sedan om jag inte minns fel. Om du kollar reg.nr. och den har varit i sandviken så kan jag berätta ett o annat.

Köpte en likadan, samma årsmodell, och samma färg, nu i oktober.
(Fast utan dom vita fälgarna, örrk)

Vill/kan inte råda dig, men fan va jag älskar min.
Snyggaste årsmodellen & färgsättningen på en gixxer (och överhuvudtaget). :Bugar

"Szuki 1100 Gsx R 91" tyder ju på att det inte är en svenskalärare iallafall. :D

Edit: Förresten, hur mycket är "MASSOR av mil", i detta fall då ?

Last edited:
Om motorn är totalrenoverad så borde det synas på packningarna. Kolla om packningen till kopplingskåpan ser ny och grön ut. Se även om det går att kolla fler packningar utan att riva bort allt för mycket. Men får man inga papper på grejerna så är det ingenting värt. Annars tycker jag den ser ganska bra ut på bilden.

Den är köpt av ipdata här på SH. Jag skrev annonsen när jag var trött. Den kommer från Gävleborgs trakten. Jojje köpte den hösten 05. Jag är dyslektiker men snäll :banana

Tobbe O skrev:
Den är köpt av ipdata här på SH. Jag skrev annonsen när jag var trött. Den kommer från Gävleborgs trakten. Jojje köpte den hösten 05. Jag är dyslektiker men snäll :banana

Finns ingen med det nick som är reggad här ialla fall!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D