Varningsflagg näst sista varvet under ett race???

RR:Benny skrev:
2642764 Visst, men det förutsätter att det finns en skylt som visar korrekt varv.

Givetvis. Men ett sådant problem har ju inte med om man väljer skylt eller flagga att göra. Dom kan ju likväl flagga dig på fel varv eller hur? Flaggan har ju klara begränsningar jämnfört med skylt för varje varv. Att det fungerar är ju något vi som förare får kräva av arrangören.

Barrett skrev:
2642757 Det har jag svårt att tro. Kan man läsa på en depåtavla så kan man väl tyda en siffra på en skylt likväl så bra.
Du får tro vad du vill, jag ville bara poängtera att det skiljer lite i fart mellan sporterna vilket borde betyda att den snabbare av dem kräver tydligare skyltar/skyltning.

Håller med, och varför inte ha både skylt & flagga?
Det ena utesluter väl inte den andra?

sandstream skrev:
2642780 Du får tro vad du vill, jag ville bara poängtera att det skiljer lite i fart mellan sporterna vilket borde betyda att den snabbare av dem kräver tydligare skyltar/skyltning.

RR:Benny skrev:
2642823 Håller med, och varför inte ha både skylt & flagga?
Det ena utesluter väl inte den andra?

Helt rätt. Även fast jag personligen (som förare) tycker flaggan kan vara lite överflödig om man har skylt så har den ju fördelen att alla som inte ser skylten, t.ex. stor del av publiken då oxå vet lite mer vad som händer.

Gustav O skrev:
2639744 Giovanni Bussei missade en racevinst pga det eftersom han trodde han gått i mål när han såg flaggan då han hoppat in för Ducati Austin i SBK.
Å tänk vad vitflaggen kunde haft för betydelse för Mika Kallios VM-chanser förra året.....

Peno skrev:
2646197 Å tänk vad vitflaggen kunde haft för betydelse för Mika Kallios VM-chanser förra året.....
Det tror jag inte, Gabor hade nog hävdat att han inte såg den heller.

sandstream skrev:
2646341 Det tror jag inte, Gabor hade nog hävdat att han inte såg den heller.
Förvisso, och med vitflagg hade vi nog heller inte fått uppleva de blandade känslorna från team- ledning/personal. Vem minns inte med ett lätt skadeglatt leende hur hälften dansade vild krigsdans i 2,3 sekunder kring den hälft som bestod av fågelholkar?

Peno skrev:
2646440 Förvisso, och med vitflagg hade vi nog heller inte fått uppleva de blandade känslorna från team- ledning/personal. Vem minns inte med ett lätt skadeglatt leende hur hälften dansade vild krigsdans i 2,3 sekunder kring den hälft som bestod av fågelholkar?
Det var vekligen en lustig syn och precis som jag trodde fick Gabor ingen styrning för KTM 2006.

Vit flagga betyder att det är långsamtgående fordon inom sektionen och inget annat. Det kan alltså vara ambulans, baninspektion, skamkärra eller långsamtgående mc på väg mot depå.

Vit i kombination med gul betyder räddningsfordon som är parkerat i anslutning eller på banan.

Michelle No2 skrev:
2639572 I USA använder man sig av en vit flagga när förarna går ut på sista varvet.
Det är inte bara i X-games utan i de flesta motorsporter där.
Ett bra system tycker jag!

De visar även halva racet genom att visa två korsade, icke utrullade, flaggor. Åtminstone här uppe i New Hampshire.

//Henrik

Peno skrev:
2646197 Å tänk vad vitflaggen kunde haft för betydelse för Mika Kallios VM-chanser förra året.....
Visst vann Luthi med just fem poäng men tror någon att han blivit nia i Valencia om Kallio vunnit i Qatar? Luthi kvalade precis bakom Kallio och curisade runt hela racet så Gaborbashingen är överdriven för Luthi hade vunnit ändå.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back