Varning, vid försäljning av fordon.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Tänkvärt vid försäljning av fordon.

Tänkte bara jag skulle dela med mig av min tabbe som jag tydligen gjorde när jag sålde hojjen.

Jag sålde min Yamaha R1:a den 2:e Juni detta året och den 5:e Juni kommer en faktura på att skatten ska betalas för tidsperioden Juli 2010 till Juni 2011. Tänkte direkt att detta är fel så jag ringde transportstyrelsen och förklarade.

Hon i andra änden förklarade trevligt att reglerna är så att den personen som äger fordonet vid första dagen på den månaden som skatten ska betalas, (inte den månaden som skatten utgår ifrån) är skyldig att betala skatten. Så jag måste alltså betala skatten för ett år som jag inte äger fordonet bara för att jag ägde den två dagar in på den månaden som fakturan skickas ut.

Jag hade kollat innan försäljningen för vilken period som skatten var betald och tänkte då självklart att det är lugnt i.o.m. att den var betalad till sista Juni 2010, men jag glömde det finstilta. Tur att det inte var en bil som man hade sålt, då hade det varit helt andra perngar

Ville bara skriva detta så kanske någon annan kommer ihåg detta ved en eventuell försäljning.

Svenska regelsystemet kan man fanimej kasta i papperskorgen.

Last edited:
Men om man minuten efter att köparen hämtat hojen ställer av den.. hur går det då?

Men om man minuten efter att köparen hämtat hojen ställer av den.. hur går det då?

Kvittar. Du var ändå ägare vid ingången till betalningspliktig månad, och ska således betala skatten.

Sen kan du ju inte ställa av den för att du äger ju inte den längre.

Nej, som sagt så är det inga stora pengar det handlar om, bara saken är irriterande. Tycker logiken i regelverket är mycket konstig faktiskt. Men hade det varit en bil man sålde så hade det varit helt andra pengar, så det var lite därför jag gjorde denna tråden.

Säljer man med dålig marginal så det svider i snåltarmen så ställer man förmodligen även av bilen i samband med ägarbyte (en hel ruta att kryssa i) och så var detta inget större bekymmer. Förmodligen vanligare förekommande vid försäljning av bil ja.

Sist jag handla bil vilken är förhållandevis tung insåg bilfirman att de glömt ställa av den när vi skrev papprerna = skatten var betald ett halvår framåt, ganska säker på att jag såg en tår i säljarens ögonvrå... hehe sweetness of misery :tummenupp

Har avverkat en del bilar de sista åren och också missat detta ngn gång men jag har å andra sidan haft det åt andra hållet ett par gånger och fått ett år fritt...

"Gungor och karuseller" du vet, det jämnar ut sig med åren...

Vi måste skriva insändare och protestera mot dessa orätvissa regler som slår mot de svagaste i samhället !

Vi måste skriva insändare och protestera mot dessa orätvissa regler som slår mot de svagaste i samhället !

Det eller starta en facebook-grupp!

Ikväll ska jag knyta näven extra hårt i fickan... :mad:

(jisses, allt detta för 200 spänn, när jag precis köpte hus så gjorde jag och säljaren upp om att dela upp årets fastighetsskatt/avgift efter hur många månader som spenderades i kåken, men då är åtminstone summan en 20 gånger större)

Skrev INTE denna tråd för att jag blir 200 spänn fattigare utan för att råda folk att kolla detta innan så man inte åker på skatten när man har sålt fordonet.

Det svider betydligt mer om det var en bil som hade sålts, det är syftet med tråden och inte att jag blev 200 spänn fattigare.

Så ni som tydligen inte förstår detta, läs inläggen i tråden, istället för att skriva massa tramsiga inlägg.

Det eller starta en facebook-grupp!

Ikväll ska jag knyta näven extra hårt i fickan... :mad:

(jisses, allt detta för 200 spänn, när jag precis köpte hus så gjorde jag och säljaren upp om att dela upp årets fastighetsskatt/avgift efter hur många månader som spenderades i kåken, men då är åtminstone summan en 20 gånger större)

Läs tråden.

Vi måste komma på nåt sätt att sken-äga hojarna!! så vi slipper skatten! Precis som folk gör med försäkringen!

Förstår du syftet med tråden?

Last edited:
O nu fick jag rapport om att det plockas kantareller i dalarna... det går ju åt helvete med allting... (måste ju vara ngt nytt rekord)

du behöver ju inte betala skatten .
enda som händer är att nya ägaren får böter för att han framför oskattat fordon
om han blir stoppad.
(:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden