Varning vid avställning/påställning och byte av f-bolag.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tänkte bara höja ett varningens finger för er som har avställningsbara försäkringar och ställer av och på hojen.

Jag har avställningsbar på R1:an.. förvisso så orkar jag inte hålla på att ställa av/på.. bättre att bara pröjsa och skita i allt.. men för att komma till poängen.

Tidigt i vår så ställde jag av/på beroende på om det låg snö på vägarna eller inte.. nu har jag fått en skön premie på 7 pistoler från IF.

Wtf? tänkte jag givetvis och tog kontakt med dem.. och jajamän, deras system hade "missat" den sista avställningen.. förklaringen var att "det kan bli sådär om man ställer av och på flera gånger samma vecka" :brinnerup

Så till er som ställt av och på mkt.. se till att kontrollera så att ni inte åkt på att betala avställd tid.

Ännu bättre är att mitt i den här perioden så bytte jag till folksam.
Då sa folksam att jag behöver inte säga upp försäkringen hos IF när jag tecknar hos dem, det sköts automatiskt. Tydligen så hade något glappat där oxå i om att IF tror att jag fortfarande är försäkrad hos dem. Ser fram emot en dag fylld av telefontjafs imorn! (började med det redan i Fredags).

Den enda fördelen med telefontjafset hittils är att jag fick en premie av folksam på 1700:-/månad,, en halvtimme senare fick jag en ny premie, även den av folksam på 1200:-/månad..

Hursom, nu har jag skrivit av mig.. men som sagt, håll koll på era siffror som kommer från era försäkringsbolag.

Inte mycket att säga egentligen om det där. Det är inte meningen att man ska ställa av och på flera gånger på en vecka. Vad jag förstått sitter det någon hos försäkringsbolaget och sliter sig i håret.

Har själv If från 2003 på min Ducce fram t om slutet på april månad i år. Hade aldrig några problem med motorcykelförsäkringen via dem. Gäller att vara tydlig. Visste jag t ex med mig att jag skulle ställa av inför ett månadsskifte meddelade jag bolaget det. På så vis slapp jag att de drog en extra månad på kontot som jag visserligen fick tillbaka.

När det gäller byte av försäkringsbolag. Bytte från IF till Folksam. Motorcykeln var avställd hos IF. Ringde Folksam och tecknade försäkring från och med ett visst datum jag på förhand bestämde och meddelade IF om saken. Åter igen skadar det aldrig att vara tydlig med sina avsikter. Bytet gick friktionsfritt.

Inte mycket att säga egentligen om det där. Det är inte meningen att man ska ställa av och på flera gånger på en vecka. Vad jag förstått sitter det någon hos försäkringsbolaget och sliter sig i håret.

Har själv If från 2003 på min Ducce fram t om slutet på april månad i år. Hade aldrig några problem med motorcykelförsäkringen via dem. Gäller att vara tydlig. Visste jag t ex med mig att jag skulle ställa av inför ett månadsskifte meddelade jag bolaget det. På så vis slapp jag att de drog en extra månad på kontot som jag visserligen fick tillbaka.

När det gäller byte av försäkringsbolag. Bytte från IF till Folksam. Motorcykeln var avställd hos IF. Ringde Folksam och tecknade försäkring från och med ett visst datum jag på förhand bestämde och meddelade IF om saken. Åter igen skadar det aldrig att vara tydlig med sina avsikter. Bytet gick friktionsfritt.

Nej, jag ställer inte av och på från dag till dag. Men det ändrar ändå inte det faktum att försäkringen är avställningsbar och då förväntar jag mig att kunna ställa av den. Om det orsakar hårsliteri eller inte borde inte vara mitt problem.

Men nej, självklart skadar det inte att vara tydlig.

Men för att jag ska vara ännu tydligare än i mitt första inlägg så hade jag fått informationen att vid avställning i bilregistret så går försäkringen automatiskt ner till avställningsförsäkring och vid påställning så går den upp till det man har tecknat (t ex hel eller halv). Att detta bara fungerar "ibland" var inget som jag trodde att jag skulle behöva tänka på.

Jag frågade dessutom Folksam specifikt om jag behöver göra något för att avsluta försäkringen hos IF. Detta skulle inte behövas.

Hela poängen med det här inlägget var att uppmana folk att dubbelkolla så att det fungerat. I värsta fall så kan det sluta med att man åker runt helt oförsäkrad för att något system inte hängt med. Eller som i mitt fall.. en premie för nästan en hel månad då hojen varit avställd.

Får nog hålla koll själv på att försäkringbolaget verkligen har den avställd hos sig oxå.
Har en cab som jag endast kör på sommaren och den ställdes av i oktober förra året. För en vecka sedan fick jag papper hem att de kommer dra 7000:- för att det är dagst att betala försäkringen igen. Lite dyrt tyckte jag då den är avställd så jag ringde upp Vesta och det visade sig att bilen aldrig varit avställd i deras system utan endast hos Transportstyrelsen.

Folksam skickar ut en bekräftelse inom 3-4 dagar när du gör en Av/Påställning. :tummenupp

Man skall väll ändå inte behöva kontakta försäkringsbolaget när man ställer av, då skulle jag byta bolag om de har sånna gamla dåliga system när det finns bolag som samkör med transportstyrelsens system så då kan dem se där att den är avställd.

Kan förstå bolagen som vill ha bort av/påställningsbar försäkring (främst MC då de inte nyttjas i samma utsträckning med bil) vilket mecka att regga de då de finns personer som gör de för dag till dag eller i allafall har jag hört om bekanta som ställt av på veckorna för att ha den påställd på helgerna om vädret tillåter det.

Folksam... livsfarligt, skulle inte ens försäkra en puch dakota på de bolaget :huvet

vad är det för fel på folksam? har hört att de inte försäkrar såna monster som puch dakota :arsele :)
angående att betala försäkring fast hojen är avställd, det är väl bara för f-bolaget att slanta upp om de tagit för mycket betalt? beviset finns ju hos t-styrelsen?

vad är det för fel på folksam? har hört att de inte försäkrar såna monster som puch dakota :arsele :)
angående att betala försäkring fast hojen är avställd, det är väl bara för f-bolaget att slanta upp om de tagit för mycket betalt? beviset finns ju hos t-styrelsen?

Japp,, det visade sig att jag betalat typ 7-8000kr som jag inte skulle ha betalat.. systemet hade missat en avställning, och det går inte att byta bolag när den är påställd. Så bolagsbytet från IF till Folksam hade failat..

Nu är det inte ett problem längre eftersom jag har den påställd fram till hösten.. Men ändå, man ska inte lita på automatiken..

Jag jobbar ju t om med IT så jag borde veta hur "bra" sånt där funkar på en del ställen :huvet

Jag har enbart kanon-erfarenheter hos Folksam, så det är nog ganska inviduellt...

Folksam funkar bra men jag har haft samma erfarenhet när jag flyttade mina hoj försäkringar ifrån IF till Folksam:)
Flyttar man försäkring tex under en helg så har Folksam extrapersonal som tar emot ditt samtal och sedan kommande vardag så tar ordinarie personal vid för att regga förändringen i systemet. Men detta fungerer slet ikke då det faller mellan stolarna ibland.

Jag har enbart kanon-erfarenheter hos Folksam, så det är nog ganska inviduellt...

Jag tycker oxå att Folksam verkar bra, det är inte menat som klagomål på något särskilt bolag, mest som ett "heads up" så att andra slipper råka ut för samma sak. :tummenupp

I den bästa av världar på 21:a århundradet borde det vara skitenkelt. Vi har allt via datorer, skattemärket är skippat och så vidare.
Hur svårt kan det vara, datornördar, att fixa till det så man med en enkel knapptryckning ställer av och på och informationen är direkt hos bolagen, tid mm loggas...
En kontinuerlig försäkring kostar lika mycket om man kör en dag som 365. Hade ju varit fint med ett smidigt, enkelt system som fungerade där man har ex en årstariff på säg 7000pix fördelat på 365 dagar. Sen pyntar du enbart för de dagar du kört ex 7000/365 x 30. Det bolaget hade fått +. Nu tar de ju sinnespriser bara för att det ska gå att ställa av, fastän att det skulle kunna ske utan nån form av handläggning.
Nu tar dessutom Transportstyrelsen ut en avgift för "jobbet". Geees..
2010..

Trodde länge att allt skedde per automatik hos transportstyrelsen och försäkringsbolagen, men så är det tydligen inte. Man tycker ju att det borde gå att lösa. Tyvärr tror jag inte viljan finns där. Då kommer vi nog snart att se premierna på avställningsbara försäkringar skjuta i höjden ytterligare.

I den bästa av världar på 21:a århundradet borde det vara skitenkelt. Vi har allt via datorer, skattemärket är skippat och så vidare.
Hur svårt kan det vara, datornördar, att fixa till det så man med en enkel knapptryckning ställer av och på och informationen är direkt hos bolagen, tid mm loggas...

Trodde länge att allt skedde per automatik hos transportstyrelsen och försäkringsbolagen, men så är det tydligen inte. Man tycker ju att det borde gå att lösa. Tyvärr tror jag inte viljan finns där. Då kommer vi nog snart att se premierna på avställningsbara försäkringar skjuta i höjden ytterligare.

Folksam säger klart och tydligt att det är fullt tillåtet att ställa av och på precis hur mycket man vill när man har hojen hos dem.
Jag valde personligen dem pga detta, då jag ibland inte har möjlighet att köra på 2 veckor o.s.v
Lite högre premie annars, men fan så mycket smidigare då man kan göra såhär. :tummenupp

Folksam säger klart och tydligt att det är fullt tillåtet att ställa av och på precis hur mycket man vill när man har hojen hos dem.
Jag valde personligen dem pga detta, då jag ibland inte har möjlighet att köra på 2 veckor o.s.v
Lite högre premie annars, men fan så mycket smidigare då man kan göra såhär. :tummenupp

Jag vet om det. Ställde nämligen frågan själv när jag bytte. Bara för att man sagt så tror jag ändå inte tanken är att ställa av och på ett par gånger per vecka. Då kommer de antagligen att införa restriktioner förr eller senare beroende på hur stort problem de anser det vara.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT