Varning! Onajziga bilder.....

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Avgasporten på rg:n som bara skulle rengöras... Jobbigt nog så upptäcktes det två stoora skador på den ena porten! En port har "gått av" och halvan mot cylindern har hängt där hela tiden och har ej kunnat gå upp!

:huvet :brinnerup

Bifogat

• HPIM0268.JPG
    HPIM0268.JPG
    106.8 KB · Visningar: 310
  • HPIM0270.JPG
    HPIM0270.JPG
    112 KB · Visningar: 244
tvålen skrev:
Avgasporten på rg:n som bara skulle rengöras... Jobbigt nog så upptäcktes det två stoora skador på den ena porten! En port har "gått av" och halvan mot cylindern har hängt där hela tiden och har ej kunnat gå upp!

Det var typ inte bra. :näsblod

keft

:tungan

Det blir nog till att köra med en avgasport! :gnissla

Standardfel, var jävligt glad att inte porten ramlade in i cylinderloppet, då hade det blivit väldigt dyrt.

Suzuki

tvålen skrev:

Hmm verkar ju som om suzuki kvalite inte e den bästa:D hehe

CayLe skrev:
Standardfel, var jävligt glad att inte porten ramlade in i cylinderloppet, då hade det blivit väldigt dyrt.

Men det har vart JÄVLIGT NÄRA
:död Porten har trillat ner så långt att kolven faktiskt slipat på porten... Som tur är har inte kolven "huggit tag" i porten och dratt med den... Så lite tur i oturen iaf...

Grabs! Kan man köra utan avgasportar? Jag vet att den blir slö på lågvarv och så, men undrar mest om man kan köra utan portar att på något sätt skada motorn..?

tvålen skrev:
Grabs! Kan man köra utan avgasportar? Jag vet att den blir slö på lågvarv och så, men undrar mest om man kan köra utan portar att på något sätt skada motorn..?

Jag vet inte om du ska köra utan för då går den nog inte så bra eftersom det kommer blir massa turbulenser runt hållet där porten ska gå upp, då kommer den att gå dåligt.
Att köra med dom max uppdragna däremot har jag vädligt svårt att förstå varför det skulle göra någon skada.

Har testat båda grejerna på min gammla NSR och det fungerade det också :)

tvålen skrev:

Snacka med " bossjan ", han pluggade igen sina avgasportar på hans Suzuki TSR-90. Den gick fint ändå!

tvålen skrev:

Om du kör utan så kommer det låta som du inte har nå ljuddämpare..

Grattis dom är inte billiga suzukis avgasportar :tungan

I öppet läge går det att ha dom.

tvålen skrev:
Det är rejs att köra utan avgasport - hojen blir lättare. :tummenupp
+Att du får en schysst du ketchupeffekt.

Ringde Din Mc och hörde med dom... 5700 får portarna, då utan alla så pinaler å så!!! :huvet :mad: :( Det är ju sjukt!!!

Det där med att köra med portarna uppdragna skulle ju ha funkat, om nu inte den ena porten va av! Då kommer det komma upp avgaser från cyllen den vägen isf!

Men har fyra st beggade portar från den förlovade Tyska staten på G... Ebay vett ni..

Fick hem kolven å allt annat idag! Känns illa att inte kunna sätta ihop allt och dra ut!

Får ta och gaggla me bossjan då =)

Som sagt är ett standard fel på RGF:en.. Har haft samma problem me min å de skulle ha nästan 10,000:- för nya portar å jobb me att snygga till cyllen som inte var ett dugg fel på enligt mig.. Portarna hade gått så långt att de käkade upp kolven.. :(
Har mina portar spärrade i öppet läge och som sagt den e inte alltför pigg på låga varv men han går bra för de.. Löste mitt otroligt billigt förresten.. :tummenupp

Skulle om jag kunde, låsa mina portar i översta läget... Men en är ju av så det går inte... Det blir ju världens springa upp till kammaren däer portarna "börjar" ..

:(

LOV2XLR8 skrev:
Som sagt är ett standard fel på RGF:en.. Har haft samma problem me min å de skulle ha nästan 10,000:- för nya portar å jobb me att snygga till cyllen som inte var ett dugg fel på enligt mig.. Portarna hade gått så långt att de käkade upp kolven.. :(
Har mina portar spärrade i öppet läge och som sagt den e inte alltför pigg på låga varv men han går bra för de.. Löste mitt otroligt billigt förresten.. :tummenupp

mm, men den drar dubbelt så mycket soppa nu va? :tungan

CayLe skrev:
tvålen skrev:
Men det har vart JÄVLIGT NÄRA
:död Porten har trillat ner så långt att kolven faktiskt slipat på porten... Som tur är har inte kolven "huggit tag" i porten och dratt med den... Så lite tur i oturen iaf...
Du ska vara VÄLDIGT glad att den inte ramlade ner.. cylindern är ennu "billigare" än portarna.. + kolv och kanske du skulle f
tvålen skrev:
ått renovera mer än så. :3freak de skadar inte motorn men som sagt. turbulens kommer du få. frågan är vad det har för bivärkningar.
tvålen skrev:
Ringde Din Mc och hörde med dom... 5700 får portarna, då utan alla så pinaler å så!!! :huvet :mad: :( Det är ju sjukt!!!

Det där med att köra med portarna uppdragna skulle ju ha funkat, om nu inte den ena porten va av! Då kommer det komma upp avgaser från cyllen den vägen isf!

Men har fyra st beggade portar från den förlovade Tyska staten på G... Ebay vett ni..

Fick hem kolven å allt annat idag! Känns illa att inte kunna sätta ihop allt och dra ut!

Får ta och gaggla me bossjan då =)

nya portar till Aprilia kostar under 1000kr hos starol racing. De är nämligen samma.
Föresten.. såg ut som du har de 2 delade portarna? stämmer det?.

Yes philsson, stämmer bra. Det är dom tvådelade jag har...

Det är samma portar orginal på rgf:n som det är på RGV:n (VJ21:an och VJ22) och RS250:in...

Saxat från http://www.thetuningworks.com/powervalves.htm:

Designed to fit RGV250 91-96 and Aprilia RS250,
Will fit earlier RGV and RG125FUN. (note will work in only 2 stages with VJ21)

Egentligen består portarna av tre stora delar, men jag har nu köpt ett nytt paket portar och fick med dom två högra delarna på den ena av bilderna.

Bifogat

• valvekitmed.jpg
    valvekitmed.jpg
    37.6 KB · Visningar: 70
  • valvepiecesmed.jpg
    valvepiecesmed.jpg
    41.4 KB · Visningar: 61
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...