Varning Ninjaägare!

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Ort
s-tälje
Hoj
zx6r 98
Apropå min jävla besiktning här om dagen då gubben fick för sig att min ram var stulen så kan jag berätta att senaste dagarna så har diverse ninjaägare kontaktat kawasaki sverige med samma problem.

Så alla som kör ninjor från 90-talet och tidigt 00-tal bör skaffa ett intyg från kawasaki för att undvika strul med besiktningen. Tydligen så är kawas ramnummer på helgjutna ramar (ninjor) inslagna för hand av någon stackare i asien någonstans vilket innebär att numrena inte är exakt på rad.

Tydligen så har besiktningen fått nya direktiv om att kolla detta stenhårt. Mitt problem är nu löst efter en liten nätt tripp till karlstad igår där min säljare satt i telefon i ca 5 timmar för att få ordning på detta men senast i morse så hade bilprovningen underkänt en ny ninja.

Kawasaki sverige skall gå ut med denna information till samtliga bilprovningsstationer men sådant kan ju dröja.

Hoppas detta kan bespara någon detta jävla mongostrul jag har haft!
 
Bra att det löste sig för dig!

Kommer du få nån ersättning för just bes. strulet?

/Lännström
 
Haha, ersättning från ett statligt verk? SKulle tro att jag kan glömma det! :mad:

Fast å andra sidan blev det en ganska bra resa till karlstad, de bytte mina framhjulslager. Dessutom köpte jag ett nytt framdäck med 20% rabatt som det slängde på gratis! Stor eloge till Yamaha center i Karlstad o Jimmy!

Yupp, alla mina bekymmer är lösta nu. :)
 
Skönt att det verkar lösa sej! Jag hade ju fått en chock om besiktningsgubben skulle säga att min ram är stöldgods :eek:
 
capi skrev:
Haha, ersättning från ett statligt verk? SKulle tro att jag kan glömma det! :mad:

Bilprovningen är inte ett statligt verk utan ett aktiebolag som bedriver affärsverksamhet. Kan vara bra att veta om man vill ha ersättning.

Bolagsordning för aktiebolag Svensk Bilprovning

Organisationsnummer 556089-5814

§1 Firma
Bolagets firma är Aktiebolaget Svensk Bilprovning.

§2 Styrelsens säte
Styrelsen skall ha sitt säte i Stockholm.

§3 Föremål för bolagets verksamhet
Bolaget har till föremål för sin verksamhet att utföra i vägtrafiklagstiftningen föreskriven teknisk fordonskontroll. Bolagets syfte skall vara att främja trafiksäkerhet och miljö i Sverige genom kontroll av fordonsstandarden.

Bolaget skall bedriva besiktningsverksamhet som medger god tillgänglighet i hela landet.

Bolaget kan bedriva annan verksamhet inom fordonsområdet än den som utförs med stöd av vägtrafiklagstiftningen. Sådan verksamhet skall bedrivas avskilt i dotterbolag. Verksamheten i dotterbolag skall bedrivas under affärsmässiga former och i samma syfte som verksamhet enligt första stycket. Bolaget kan därutöver bedriva rådgivning inom sitt verksamhetsområde.



/A
 
Hur kommer det att gå för alla dessa som åker runt med kryssade ramnummer i fortsättningen? Någon som vet?
 
Var glad att någon är uppmärksammad på dessa ramnummer istället för att klaga på bilprovningen. Inte vill väl du ha en stulen hoj alt bil även om du har säkert köpt hojen sprillans ny från butik?
 
Jag har roat mig med att titta på lite hojar ibland ute på träffar etc. Även passat på att kolla hur ramnummer ser ut eftersom jag vid ett tillfälle såg en "nyimporterad" hoj med skevt ramnummer.
Det är skrämmande så många ramnummer som uppenbarligen är handknackade och ändå har kommit igenom hos SBP.
Därför tycker jag att det är bra att SBP tar tag i saken men det är ju synd om det drabbar oskyldiga Kawägare.

Och det är skrämmande att folk tydligen köper hojar med uppenbart hemknackade ramnummer. Framförallt de som köper sådana hojar oregade av nån halvskum "importör" eftersom det då är köparen som kommer att framstå som bedragare (de blir ju första ägare i Sverige).
Det sista nämnt eftersom jag bytte koppling på en FZR1000 åt en lirare förra (eller förrförra) året och fick syn på att numret definitivt var hemknackat. Snubben hade köpt den hojen såsom varandes en tysk hoj med tyska papper av en lirare i en stad här i Mälardalen. Klart skum bakgrund (med avseende på hemknackade numret) med andra ord men han hade åkt in och regbesiktigat utan problem.
 
Med tanke på bilprovningens fullbokade stationer över hela landet så får besiktningmännen lida för de inte hinner göra ett riktigt jobb. Det är därför man inte HITTAR ALLA fel på en del fordon. Tänk dig själv som besiktnigsman som nästan är tvungen att hinna med 30-40 bilar om dagen för att hålla ner tiderna?? Bilprovningens datasystem är nog det äldsta som finns i hela landet. Windows 95! smaka på det grabbar :huvet Med ständiga avbrott varje vecka. Det är kanske nu synd för dig vars hoj blev extra granskad på ASB men vem ska annars göra det, nästa köpare eller?
 
På vissa bilprovningar vill dom också hitta fel.
En jobbar kompis fick sin passat 01a sönderslagen för att killen skulle hitta nått fel på den.
Slog hål i golvet och inte fan var där nån rost bara ett fint hål efter hammaren som dom vägrar ersätta...............
 
capi skrev:
Så alla som kör ninjor från 90-talet och tidigt 00-tal bör skaffa ett intyg från kawasaki för att undvika strul med besiktningen.
Kawasaki sverige skall gå ut med denna information till samtliga bilprovningsstationer men sådant kan ju dröja.
Besiktigade min 98:a i tisdags, inga problem där inte :)

förutom att jag hade glömt att spänna kedjan :gnissla
 
Jag besiktigade min 99:a för 2 veckor sedan...inga probbs...tur att jag är av med den nu iaf :tummenupp
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top