Varning för Yamaha TDM 900?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag undrar om jag borde låta bli eller slå till på en mycket fin Yamaha TDM 900 som en bekant till mig ska sälja. Jag har inte möjlighet att provköra den innan så undrar om någon vänlig person här med erfarenhet av TDM 900 vill varna mig för ett dåligt köp. Tycker om utseendet och har hört att motorn låter underbart. Tack på förhand!

:)

(Både här och i andra länder har jag sett att polisen kör dem)
 

Bifogat

  • Yamaha-TDM900A-France.jpg
    Yamaha-TDM900A-France.jpg
    67.6 KB · Visningar: 530
grovt underskattad hoj....
Inte bäst på något, men funkar till det mesta, -det hänger mer på föraren.
 
Brorsan hade en sån tidigare, verkade vara en skottsäker sak, för den bara rullade på i många tusen mil.
Trevligt touringjärn, men han baxade runt den på bana ibland också.
 
Det enda jag vet är att de är vansinnigt överprisade, brukar haja till över hur dyra dem är, oavsett ålder.

Så det är väl ett gott tecken.
 
Vek gaffel som ger upp när man trycker på lite, kräver fix.

Vidrigt backsweep på originalstyret som ger en obehaglig körställning med bruten handledsaxel.
...men byta styre är enkelt, och det gör väl de flesta ändå.

Avig insprutning med jobbigt ryckig av- och påslag och ibland många tjyvstopp på låga varv.

Vissa exemplar kan bli avsevärt bättre med denna enkla fix:


men andra fortsätter att vara yxiga livet igenom.

Överskattad hoj, säger jag. 270-graders vev är normalt sett väldigt trevligt, men här märker man inte mycket av varken karaktär eller gångkultur.
Det brummar och driver - en okay vardags och pendlingshoj, men inte mer.

Du bör absolut provköra, om inte annat för att känna hur just det påtänkta exemplaret beter sig på låga varv och kring nollan på gasrullen.
 
Den är lite som en Varadero i lättad version , så helt ok hojar.

Kolla runt lite angående olika varianter med vevaxlar och kubik så får du lite hum.
Tänkte tjaka en sån men blev Varadaero aka blysänke av en slump , dom e ok men
TDM900or bättre hanteringsmässigt.

Man kan rasta av sporthojar med dessa så det är inget problem att ge komplex till nån med en sådan...:hihi
 
Nu har jag inte någon personlig erfarenhet av just TDM 900 men jag hade under ganska många år en TDM850 -00. Jag köpte den 2007 och hade den fram till den hade lite för nära kontakt med en lätt lastbil som kom bakifrån när jag stod still för två år sedan.

I grunden är det ju samma hoj med en hel del uppdateringar och jag personligen var fantastiskt nöjd med min.
Faktum är att om jag inte smällt den så är jag osäker på om jag hade bytt bort den.

TDM är enligt mig en otroligt bra kompromiss som är bra på mycket men inte bäst på något.
Man sitter tillräckligt bekvämt för att kunna köra rätt långa sträckor utan alltför mycket träsmak. 50 mil på en dag var absolut inga problem.
Samtidigt har den tillräckligt bra chassi för att kunna släppa på ganska ordentligt efter en kurvig landsväg. Inga större problem att hänga på även sporthojar relativt långt upp i tempo.
Effektkurvan är ganska flack utan någon extremt tydlig topp vilket innebär att den kan kännas lite tråkig men det betyder att den har effekten utspridd över större delen av registret så egentligen innebär det bara att oavsett varv så finns det hyfsat med kraft.
Försäkringsmässigt så är den billig att försäkra sett till vad man får för pengarna.
Gången i motorn är enligt mig fantastiskt trevlig med riktigt bra känsla om du frågar mig.

Dvs det är en hoj som funkar både för Touring och inspirerade nöjeskörningar.

Ska man ta några av sakerna som kan förbättras (åtminstone på 850:n och jag misstänker att det är samma på 900) så skulle jag säga följande.

Några hästar till hade inte skadat för att göra accelerationen över 100 lite bättre.
Framgaffeln är lite väl komfortinställd med följden att den känns lite svajig när det börjar gå undan. Men det är främst ett problem i farter som du aldrig är uppe i på den kurviga favoritvägen. Möjligen på en relativt tom motorväg.

Allt som allt anser jag att TDM är en fantastiskt trevlig hoj och jag var toppennöjd med min. Den hade gått 6600 mil utan annat än serviceåtgärder. Jag har svårt att tänka mig att en 900 skulle vara särskillt mycket sämre i något avseende.
 
Vid en fem-mila provkörning har jag för mig mätaren visade över 200 knyck, rätt snabb iaf! :tummenupp
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top