Varning för speglar!

Det är ingen okänd brandorsak.

http://www.raddningsverket.se/upload/Förebyggande/Brandförebyggande/Brandutredningar/NR5_2006.pdf

Solreflektion
Att speglar, förstoringsglas eller andra optiska föremål vållar ”riktiga” bränder med lågor är trots allt ganska ovanligt. För att det ska inträffa krävs stor otur och att många faktorer inträffar samtidigt. Däremot får brandutredarprogrammet då och då rapporter om att det inträffat tillbud då
koncentrerade solstrålar gjort ett brännmärke eller vållat mindre rökutveckling.
Men av det relaterade exemplet framgår att det trots allt kan inträffa allvarliga bränder när solstrålar koncentreras.

Last edited:
En konvex spegel växer på ytan och en konkav det motsatta.
Om nu någon förstod det där. :gnissla

Och en avslappnad hand är konvex på den sidan håret växer... Den kan till och med jag komma ihåg. :D

Som kuriosa kan nämnas att solen (med hjälp av ett double-bubble) brände ett snyggt märke i instrumentet på en firestorm som jag parkerat utanför plugget i Uppsala. Efter det lämnar jag alltid buffen/handskar över instrumenten om det nu måste parkeras i solen.
Ett annat exempel är att grannens hus har en snygg rand på väggen mot mitt hus pga att solen har reflekterats i ett av mina fönster och sedan smält vinylen under dagen. Jättesnyggt...

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back