Varning för silverfärgad huyndai i S-vall!

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Var ute på en sväng mitt på blanka förmiddagen på norrlands hawaii (alnön)
nu i söndags.
Klockan var väl typ 11 när jag befann mig på vägen mot havsbadet.
Precis innan man svänger in mot parkeringen där ligger det 3 råsköna snabba kurvor varav den första är en högerkurva. Den andra en vänsterkurva med en utfart från ett sommarstugeområde.
Kör väl ca 60km/h och ser att en silverfärgad bil kommer från grusvägen(sommarstugeområdet). Bilen glider upp mot vägkanten (han har väjning) och ser ut att han ska till och stanna.
Sänker farten mot ca 40 och fortsätter

Tro på FAN att gubben fortsätter och svänger ut på vägen emot mig! :huvet
Blånitar så mycket jag bara kan, men sopar rätt in i sidan på bilen vid förarsidans främre hjulhus. Bredsida med hojen mot bilen och kör in fotpinne och styret rätt in i hans förardörr, trycker in sidan på dörren och fortsätter med att repa hela sidan på bilen rejält!!

Vid bakre hjulhuset trycks hojen ned och jag glider på sidan in på grusvägen som han kom ut ifrån med hojen liggande på vägkanten
Bilen stående stilla mitt i vägen på snedden.

Ut kommer en tant (ca 70-75år) och frågar hur det gick?!
tittar inte ens på henne utan reser hojen och kollar vad som hänt med den.
(avbrutet frambromshandtag och lite nya repor på högra kåpan som redan var repad sen förra ägarinnan)
Tar av hjälm och handskar och pratar med tanten och säger att det gick bra.
(bara en massa damm på skinnstället och hjälmen tog inte ens i backen)

nu kommer även gubben ut utan att flytta bilen från vägen och kollar hur det gick.

var mest lite skakis över närkontakten med bilen.
Gubben berättar att han precis fått tillbaka bilen från omlackning av just den sidan sen en annan olycka, och vill helst lösa detta utan försäkringsbolaget.
visst tyckte jag och gubben gav mig pengar till ett nytt handtag och lite till (kåpan skulle ändå in på omlackning och det blev inte nå mer spackling tyckte jag)

Sen kollade jag på bilen och frågade om han var säker på att han inte ville ta till försäkringen (ska se om jag kan hitta bilen och knäppa ett kort på sidan så kommer ni fatta varför)
nej nej! säger gubben och ordnar detta själv säger han..

Sen kramar gumman om mig (????!!!) :kocko
och gubben säger att jag!!!! ska ta det lugnt i trafiken hädanefter,
jo tjena tyckte jag. du som körde ut framför mig. :va

Till sist åkte dom och jag puttrade hem med ett bromshandtag i fickan.

Har synat hojen noga efter det i garaget och det enda som egentligen hänt är handtaget som pajat :confused:

SENSMORAL: bilar är hårda, men en rgv klipper en huyndai anytime! :yoparty

Ps. ingen personskada heller, kände inte ett smack och har inte ett märke på kroppen.. :)

EDIT: Alviks mc har semesterstängt. Behöver en firma som skickar på postorder (Suzuki)

Last edited:
tja, det är ju ditt val men det är skit om du upptäcker något i efterhand. Skönt att du klarade dig, det kan ta fan så hårt i låga hastigheter också.

Kolla upp rygg/nacke, gå på akuten o säg att du vurpat med mc. Mig tog dom in rakt av...sen var det väl inte otippat att det var pensionärer som körde rakt ut, höll själv på o plantera förra hojjen i en Renault som en kärring körde rakt ut i vägen från en p-plats. Det var dessutom en huvudled jag befann mig på...

Obligatoriskt körprov vid pensionsdagen säger jag, samt syntest.

Skönt att du klarade dig. Det kan gå illa även i låga farter.
Jag var ute för en liknande sak idag. En röd volvo kommer från en anslutningsväg på höger sida. Han har STOPP plikt men skiter i den och hoppas väl att han hinner. :mad: Det var bara att bromsa och hoppas på det bästa. Klarade mig denna gången men det var nära. Idioten började dessutom bromsa mitt i svängen då han ser mig komma. Tittade på honom och knackade på hjälmen. :kocko Idioter finns det gott om.

Om du ska ha ett bromshandtag så prova med Lelles MC(018-156000). De tar hem till de flesta hojar. Mina erfarenheter säger att de ar snabb leveranstid och hyfsade priser. Annars så kan du pröva med Claessons Motor 0456-230 30. De skickar med på postorder. (Tror jag). :va

Håller med "nickname". Det borde införas någon form av test för personer över 60 år. Inte för att de nödvändigtvis är dåliga bil-,mcförare utan för att med åldern så sänks ofta reaktionsförmågan. Även syn och uppfattningsförmågan försämras.

// Olle

Last edited:
frankof skrev:
kör du hoj har du "alltid" vejningsplikt, kanske inte efter boka, men i eget intresse ;)

Man börjar förstå det. Alltförmånga tittar en gång, ser "ett" lyse, och tror att det är en EU-moppe på vägen. :kocko

olle.e skrev:
Man börjar förstå det. Alltförmånga tittar en gång, ser "ett" lyse, och tror att det är en EU-moppe på vägen. :kocko
Jo, det vet jag av egen efarenhet, "jag trodde jag skulle hinna" var bussförarens kommentar efter en misslyckad vä.sväng, när jag låg under bussen :3freak

tur att du han se honom iaf och att det inte blev värre....

olle.e skrev:
Skönt att du klarade dig. Det kan gå illa även i låga farter.
Jag var ute för en liknande sak idag. En röd volvo kommer från en anslutningsväg på höger sida. Han har STOPP plikt men skiter i den och hoppas väl att han hinner. :mad: Det var bara att bromsa och hoppas på det bästa. Klarade mig denna gången men det var nära. Idioten började dessutom bromsa mitt i svängen då han ser mig komma. Tittade på honom och kackade på hjälmen. :kocko Idioter finns det gott om.
// Olle

var med om en liknande sak för ett par veckor sen, det lustiga är att
jag hade ögon kontakt med grabben som kom från höger (30km/h), 5-6 m innan jag skulle pasera bilen så då skulle han tydligen ut innan mig :kocko
var bara att bromsa...

/johan

frankof skrev:
Jo, det vet jag av egen efarenhet, "jag trodde jag skulle hinna" var bussförarens kommentar efter en misslyckad vä.sväng, när jag låg under bussen :3freak

Bussförare kan tro att dom äger vägen..
För första gången under min körkortstid med bil (6 år) fick jag mosa bromsen så att det tjöt i däcken trots ABS och laglig fart.

Bussen skulle ut från busshållplatsen, ja 50-väg och dom ska släppas före.
Men en blink åt vänster samtidigt som han kör iväg är väl lite att ta i.

När nån har bråttom med att göra upp på plats brukar det betyda att det föranligger ytterligare orsaker att inte göra det,skulle inte förvåna mig om gubben hade snapsat lite för mycket till sillen o vart helskraj.Bättre att ta det med polis/f-bolag tycker jag,så kanske samma sak inte behöver hända ytterligare en person.

Dumt av dig.

Att gå med på att göra upp i godo på plats är alltid det sämsta man kan göra om man är den som blivit påkörd. Händelsen skulle ha polisanmälts och du skulle ha fått ersättning för sveda och värk av hans försäkringsbolag.

Optimalt skrev:
Bussförare kan tro att dom äger vägen..
För första gången under min körkortstid med bil (6 år) fick jag mosa bromsen så att det tjöt i däcken trots ABS och laglig fart.

Bussen skulle ut från busshållplatsen, ja 50-väg och dom ska släppas före.
Men en blink åt vänster samtidigt som han kör iväg är väl lite att ta i.

Har inte kollat hur lagtexten är formulerad men det stod iaf när jag läste till D-kort att man som bussförare skulle iakta särskild försiktighet när man "utnyttjar" denna förkörsrätt. Det var iaf kontentan av texten. Är dock tveksam till om det skulle kunna bli delat ansvar och dessutom är ju bussar så stora och tunga så jag chansar inte :-D (btw så verkar många av SLs chaufförer ha fått lappen i flingpaketet)

Micke O skrev:
Har inte kollat hur lagtexten är formulerad men det stod iaf när jag läste till D-kort att man som bussförare skulle iakta särskild försiktighet när man "utnyttjar" denna förkörsrätt. Det var iaf kontentan av texten. Är dock tveksam till om det skulle kunna bli delat ansvar och dessutom är ju bussar så stora och tunga så jag chansar inte :-D (btw så verkar många av SLs chaufförer ha fått lappen i flingpaketet)
Det var mycket av det samma när jag tog all behörigheter, "död inte den andra för att du sitter i större bil".
SLs är stockholm? vi på västkusten har SWEBUS att slita med, duger du inte till vägfyllning, börja jobba för SWEBUS (ja, det finns bra förare där också men ni märks inte, sorry)

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...