Varning för oseriösa batterileverantörer

Hur fan häller man syra i ett slutet underhållsfritt batteri? :va
Du har en öppningsstrip liknande den på vanliga batterier även på underhållsfria, den är bara inte gjord för att öppnas igen när den väl är satt på plats.

Instruktion för att fylla ett underhållsfritt batteri på bilden nedan. Visserligen ett Yuasa och inte Biltema, men jag hoppas ni har överseende med det. :)

Bifogat

• batteri.jpg
    batteri.jpg
    223.9 KB · Visningar: 104
Köpte biltema gellbatteri för lite över två år sen, aldrig underhållsladdad och sitter på hojen som rullar få mil om året. Har inga problem med att den inte skulle hålla laddningen!!!

Jadu...

Du är nog en bra kund för en pratglad säljare:rolleyes:

Men mest troligt är att du själv har det lite trögt i batteriförsäljningen.
Med tanke på din historik här på SportHoj.
Nyss reggad och endast detta inlägg och kör den hojen.

Min erfarenhet av nya dyra Yuasa och Biltemas stämmer inte med din fakta. Yuasa lämnade in en cell i två batterier inom ett halvår på båda. Ett annat fungerade felfritt.
Inget av biltemas har krånglat än efter flera år. Både vanvårdade och vårdade.

Dal-Mausen

då e det bara jag som har haft "otur" med 3 biltemabatterier, ber om ursäkt om jag kränkte er!

Problemet med Biltema batterier är att yttermåtten inte stämmer med Yausa 's. Det gör att det ofta blir ett Biltema batteri med lägre Kapacitet än rekommenderat för att passa i hållaren. Det kan bli ett problem tillsammans med stora V-twnnar som kräver mycket av sitt batteri för att starta.

Inte för att generalisera eller så men jag tippar på att Barbie_69 är blond, blåögd och har silikonstrutar.
För dum verkar hon ju hur som helst vara så varför skulle inte det andra stämma in?

Problemet med Biltema batterier är att yttermåtten inte stämmer med Yausa 's. Det gör att det ofta blir ett Biltema batteri med lägre Kapacitet än rekommenderat för att passa i hållaren. Det kan bli ett problem tillsammans med stora V-twnnar som kräver mycket av sitt batteri för att starta.

Trögstartade motorer och Biltema kan va en dålig kombo. Flertalet av Biltemas batterier har ganska låg högsta strömkapacitet... Har inget med fel eller dålig kvalite att göra. Kan väl dock hända att det kostar lite mer i konstruktion att få bra "max strömuttag"

Personligen varit jäkligt nöjd med Biltema batterier i mina 600 och 750is. Lättstartade radfyror. Polarens 1200 trajja har avverkat Biltema batterier på löpande band. Men den är fan trögstartad även med dyraste Yuasat som passar i hållaren. Det märks dock att det blir lite mer sprutt... Bara för att ge EN referens. Finns 10 tal som JAG känner till, ni som inte vill köpa historien.

Haft 3 yuasa på raken som var kassa. Dyra som fan och med den kvaliten blir man ju lätt rädd.

Att köpa batterier som stått på hyllan för länge är ingen hit om de är fyllda redan som redan nämnts. Sulfatering bildas lätt i ett batteri som inte är fulladdat och står och väntar.

Som en annan sporthojare gjorde: Ta med Multimeter och mät V på några batterier som passar er båge. Är inga garantier men ju högre volt desto troligare att batteriet stått kortare tid och mår bättre.

:tuttar

Jojust... så det ligger ju lite sanning i det som sagts hos handlaren även om det var en del skarvningar inbakat ;)

Last edited:
Vet inte om jag orkar

Inte för att generalisera eller så men jag tippar på att Barbie_69 är blond, blåögd och har silikonstrutar.
För dum verkar hon ju hur som helst vara så varför skulle inte det andra stämma in?

Sexistiskt? Hälsningar Barbro Född 1969.:tummenupp

aja barbie vi har ett gäng kvinno hatare på forumet. hoppas du överlever, vill bara säga att det finns snälla killar som mig :) också

jag tycker att man borde döpa om biltema till biltemalotto.
jag har köpt gel batteri som dog efter en eller två veckor. självklart hade jag slängt kvittot. vilket jag också tycker är biltemas fel. som borde trycka en text på att det är bra att spara :) för oss som inte vet

Last edited:
Sexistiskt? Hälsningar Barbro Född 1969.:tummenupp

Nej då, jag var inte sexistisk i mitt uttalande. Däremot uttalade jag mig angående din hjärnkapacitet som inte verkar vara fulladdad till skillnad mot Biltemas batterier.
Kom igen, du är en sån som går på Schamporeklamen eller varför inte acnereklamen. Eller tv-shop?

Vi kan inte alla vara lika snälla och fjäskande som stylengrace-fzx.

Nej då, jag var inte sexistisk i mitt uttalande. Däremot uttalade jag mig angående din hjärnkapacitet som inte verkar vara fulladdad till skillnad mot Biltemas batterier.
Kom igen, du är en sån som går på Schamporeklamen eller varför inte acnereklamen. Eller tv-shop?

Vi kan inte alla vara lika snälla och fjäskande som stylengrace-fzx.

Tyvärr så är du nog en sån bitter loser som köpt fel grejor och nu grämer dig över att du inte lyssnade på dina mer välbeställda forumkompisar.Men fortsätt du med dina felköp,ingen bryr sig.

´´ingen vill veta var du köpt din kofta´´ :mad:

Som en annan sporthojare gjorde: Ta med Multimeter och mät V på några batterier som passar er båge. Är inga garantier men ju högre volt desto troligare att batteriet stått kortare tid och mår bättre.

Har inte Biltema en batteritestare vid hyllorna? :va

Tror dom har det i Linköping iaf

Tyvärr så är du nog en sån bitter loser som köpt fel grejor och nu grämer dig över att du inte lyssnade på dina mer välbeställda forumkompisar.Men fortsätt du med dina felköp,ingen bryr sig.

Tyvärr får du nog räkna med lite mothugg när du som nyreggad kommer in här och kastar ur dig en "sanning" om om något som har diskuterats flitigt här, i synnerhet när din "sanning", som uppenbarligen kommer från en "konkurrent", är precis tvärs emot dom flestas erfarenheter.

Hur fan häller man syra i ett slutet underhållsfritt batteri? :va

Jo man river bort en liten förslutning så att det blir hål till cellerna sen tar man syran som följer med i en fin engångsförpackning & trycker dit.
När det har runnit i så sätter man dit locket som det står " Do not remove" på & då är det underhållsfritt:tummenupp

Jag är vare sig bitter, loser, felköpare eller ångrar mina tidigare inköp. Jag är bara en enkel person som stör mig på dumma människor som går på allt som berättas för dem.

För kom igen, du måste hålla med om att du allt var lite korkad/hade otur när du tänkte :jäs

B.esserwisser

Jag är vare sig bitter, loser, felköpare eller ångrar mina tidigare inköp. Jag är bara en enkel person som stör mig på dumma människor som går på allt som berättas för dem.

För kom igen, du måste hålla med om att du allt var lite korkad/hade otur när du tänkte :jäs
I have the pussy,I make the rules.

Make my day, punk.:yoparty

då e det bara jag som har haft "otur" med 3 biltemabatterier, ber om ursäkt om jag kränkte er!

Nepp! Jag är nog uppe i tvåsiffrigt. (inte mina hojar dock)

På en radfyra går det finfint, men på twinnar och stora stånkor blir det bekymmersamt.

Efter att ha gjort flertalet mätningar med min käre vän Midtronics MDX-650 så finns det en uppsjö batterier på marknaden som har usla startströmsvärden (CCA).
Batteri som klarat sig godkänt var Yuasa (originalbatterier) och Varta (bättre).

Testade märken: Euroglobe, Global, Biltema, Yuasa och Varta.

Har inte Biltema en batteritestare vid hyllorna? :va

Tror dom har det i Linköping iaf

Anger biltema vad deras batteri ska lämna i CCA? Nepp...
Men om man går efter de värden som Yuasa (org batt, dvs det batteri tillverkaren bedömt hojen kräver) uppger så klarar inte biltema samma nivå...

Kör med biltema batteri själv i fyrhjulingen, funkar ypperligt. Men då är det dubbelt så stort som original :rolleyes:

Last edited:
Nepp! Jag är nog uppe i tvåsiffrigt. (inte mina hojar dock)

På en radfyra går det finfint, men på twinnar och stora stånkor blir det bekymmersamt.

Efter att ha gjort flertalet mätningar med min käre vän Midtronics MDX-650 så finns det en uppsjö batterier på marknaden som har usla startströmsvärden (CCA).
Batteri som klarat sig godkänt var Yuasa (originalbatterier) och Varta (bättre).

Testade märken: Euroglobe, Global, Biltema, Yuasa och Varta.

Anger biltema vad deras batteri ska lämna i CCA? Nepp...
Men om man går efter de värden som Yuasa (org batt, dvs det batteri tillverkaren bedömt hojen kräver) uppger så klarar inte biltema samma nivå...

Kör med biltema batteri själv i fyrhjulingen, funkar ypperligt. Men då är det dubbelt så stort som original :rolleyes:

fast ett batteri har jag faktiskt vart nöjd med nu när jag tänker efter (körde då en zxr750), hade väl tur där annars har jag fått byta ut två batterier åt min syster som har en hornet 600! sen som du säger kan det vara knepigt att få biltemas batterier att synka med en V- twinnar, det gick inte så bra för mig heller (sp1).

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park