Varning för oseriösa batterileverantörer

BARBIE69

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2010
Ort
LUND
Hoj
2008,honda cbr1000
Var inne en sväng på Motorsport i Landskrona och han höll just på och drog igång en beg.hoj med kablar.Hojen hade Biltemabatteri och tvärvägrade(innan starthjälp).Efteråt berättade säljaren att alla hojar med Biltema-batteri kladdar redan efter några dagar i försäljningen.
Enl.honom så måste ett nytt MF-batteri(slutet sk.underhållsfritt)laddas
med en proffsladdare direkt när man syrat batteriet.Att som biltema ställa dom på hyllan veckovis utan laddning gör att man kommer att köpa ett defekt batteri som aldrig går att rädda(går batteriet ner under 50% av sin verkningsgrad är det kört för evigt).Alltså,att köpa billigt är att köpa dyrt(om man inte älskar att byta batterier).
Ett väl underhålt batteri som alltid underhållsladdas kan hålla i tio år.
 
du menar att biltema är oseriösa? :va

vilken tomtetråd...
 
Aldrig haft problem med feltemas batterier:tummenupp Har haft "kvalitets" batterier som hållit sämre..
 
Jag har haft Biltema-batterier i mina hojar i många år, funkar hur bra som helst!

För några somrar sen var jag upp till morsan med hojen och skulle ta hennes bil en sväng. Det batteriet var kronslut, så lamporna glödde inte ens. Då kopplade jag bort mitt Biltema-batteri från hojen å startade bilen med det istället. Gång på gång på gång. När jag skulle åka hem bultade jag i det i hojen igen å körde iväg. Det klarade alltså av att starta en bil 3-4 ggr å min hoj utan att ens va trött på slutet.

Men visst, klart som fan dom som säljer dyra batterier pratar skit om billigare grejer, det måste ju vara lite buttert när konkurrenten säljer motsvarande grejer för 1/4 av priset :hihi Jag har dessutom aldrig någonsin sett att märkeshandlarna går igenom alla sina batterier dom har på hyllan och underhållsladdar dom :rofl
 
Det ligger en sanning i det, blybatterier med svavelsyra i sig åldras, därför har seriösare batteributiker cellerna tomma och fyller på dem och laddar vid försäljning.

Men med biltemas omsättning är det nog inget större problem, dessutom är effekten betydligt lägre för gelbatterier, kör biltema-batteri i alla mina fordon och funkar klockrent. Bra priser med
 
Lite som TS skriver, ett en gång uppladdat batteri KAN om man har otur vara helt slut efter ganska kort tid om det ligger påkopplat i bilen / hojen ..sålänge man inte kopplar bort polerna så ska det sitta en underhålls laddare på!

Jag lärde mig den sura vägen, dvs köra som fan på sommaren ,,lämna hojen över vintern ...1,5år höll mitt original honda batteri...
Även vid en lång tur så blir det efter vad jag föstått inte mycket ström över i batteriet d v s det toppladdas inte ..så numera kopplar jag på laddaren lite då och då även under sommaren så kanske jag slipper byta inom dom närmsta åren..
 
Jadu...

Du är nog en bra kund för en pratglad säljare:rolleyes:

Men mest troligt är att du själv har det lite trögt i batteriförsäljningen.
Med tanke på din historik här på SportHoj.
Nyss reggad och endast detta inlägg och kör den hojen.



Nej det gör dom inte:fakta

Min erfarenhet av nya dyra Yuasa och Biltemas stämmer inte med din fakta. Yuasa lämnade in en cell i två batterier inom ett halvår på båda. Ett annat fungerade felfritt.
Inget av biltemas har krånglat än efter flera år. Både vanvårdade och vårdade.

Dal-Mausen
 
Last edited:
hahahhhahaha gick du på den? tror du på alla säljare? ojoj du är bra blåögd asså..
 
Alla grejer är ju inte jättebra som Biltema säljer men gelbatteriet kan jag inte klaga på. Bara man väljer "rätt batteri" Och inte syra-batteriet för det är kasst. de säljer ju rätt många olika sorter, lätt att ta fel i hyllorna.

Köpte Biltemas gelbatteri, fungerar hur bra som helst.
Har inte kört hojen på 3 månader. Gick till garaget igår och hojen den starta utan hyss med det samma.

Men det är ok om du vill betala 1500 kr för ett orginal gelbatteri så är det ju upp till dig. Biltema 349 kr är lika bra för mindre pengar.
 
Biltema är ingen leverantör, dom säljer billiga saker till kandetsjälvare.
Att en säljare spyr galla över ett batterifabrikat när han står och kablar igång en hoj han startat dagligen och kört ut på gården istället för att leda den ut är nog inte så konstigt. Han säljer nog ett annat fabrikat.

Alternativet hade ju varit att erkänna att han kör ihjäl det med oansvarigt många starter/kort körsträcka.:huvet
 
Missförstå inte. TS säger inte att Biltemas batterier i sig är dåliga utan att hanteringen av dessa eventuellt är felaktig.

Som TS skriver så går inte ett nyfyllt batteri upp på 100% laddning och får det då stå länge så laddar det då också ur fortare. Laddas det ur helt så sulfaterar det och kapaciteten minskar rejält. Men som Klubba sade så är omsättningen antagligen så stor hos Biltema att det inte gör någon skillnad. Men det bättre att lagra batterier tomma och fylla dem när de väl ska tas i bruk.

Jag brukar fylla mina nya batterier själv om möjligt.
 
Missförstå inte. TS säger inte att Biltemas batterier i sig är dåliga utan att hanteringen av dessa eventuellt är felaktig.

Som TS skriver så går inte ett nyfyllt batteri upp på 100% laddning och får det då stå länge så laddar det då också ur fortare. Laddas det ur helt så sulfaterar det och kapaciteten minskar rejält. Men som Klubba sade så är omsättningen antagligen så stor hos Biltema att det inte gör någon skillnad. Men det bättre att lagra batterier tomma och fylla dem när de väl ska tas i bruk.

Jag brukar fylla mina nya batterier själv om möjligt.

Mao, om man köpt ett batteri på Biltema vid fel tillfälle ( mitt i vintern ) så kan man dra en nitlott.
 
Enl.honom så måste ett nytt MF-batteri(slutet sk.underhållsfritt)laddas med en proffsladdare direkt när man syrat batteriet.

Hur fan häller man syra i ett slutet underhållsfritt batteri? :va
 
  • Gilla
Reaktioner: VBK
Mitt Biltema batteri funkar kanon. Det är inne på 3:e säsongen och jag har varit väldigt dålig på det dära med att underhålls ladda. Hojen har tom stått i kallgarage och startar utan problem på vintern.

Men vist kan man få defekta batterier. Men det kan man vart man än köper
 
Back
Top