Varning för mätarbackade bilar på Blocket

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Eftersom detta är som i Bullen (personen i brevet är inte samma person som i filmen) tror jag att kollen går till enligt följande (dvs precis som Boris JR beskriver):

Reg-nummer ger chassinummer (via t.ex Transportstyrelsen/VV). Chassinumret kollas sedan internt hos BMW (dvs via en icke publik databas) med miltal då bilen varit inne på service. Detta verkar bekräftas då vissa importerade bilar som ej ännu fått svenskt reg-nummer även kunnat kollas.

Bilbesiktningen är inte alls inblandad här, eftersom SBP bara noterar fordonets mätarställning utan att ta ställning om den är rätt eller fel (eller högre eller lägre jämfört med senaste besiktningen).

Vad gäller högerstyrda bilar som importerats till Sverige och säljs som vänsterstyrda så gissar jag att även denna koll sker främst internt. Dock kan man även undersöka detta själv via via reg-nummer som ger chassinummer och som sedan används i någon VIN-decoder. Vet ej tillförlitligheten på dessa VIN (Vehicle Identification Number) sidor, men åsikten är att de verkar stämma.

När jag kollar min BMW på denna sida får jag korrekt tillverkningsdata:
http://www.bmwvin.com/

Ett redovisat exempel från bloggen (samt Autopower-forumet) är senaste inladga 335iCM -07 som säljs som nyimporterad och vänsterstyrd, samtidigt som chassinumret i VIN-decoder säger att bilen är tillverkad högerstyrd.

http://backad.wordpress.com/

Fordonsstatus: Avställd (2012-12-28)
Privatimport: Ja
Antal ägare: 0
I trafik första gången i Sverige:
I trafik första gången i utlandet: 2007-07-12
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du menar att dom har samma argumentationsteknik som dig? :tungan

Har du sett länken? Det finns inga som helst argument i länken för varför bilarna i länken skulle ha backade mätare. Jag skulle aldrig skapa en sådan där sida utan att även grunderna till anklagelserna framgår. Det är trots allt någon som äger alla dessa bilar i länken och hur vet vi att dessa bilar faktiskt är backade?

Det kan ju vara lite som med orrarna i Göteborg, någon mupp som bara slänger ur sig bilder och i bästa fall någon lös textrad.

Visst kan jag slänga ur mig åsikter men jag brukar oftast backa upp mina åsikter med resonemang och utgå ifrån känd fakta.
 

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Sorry Two stroke man, du lät lite onyanserad så jag kände för att retas lite. :)

När det gäller bloggens sanningshalt så finns det såklart 2 sidor. En kund vill inte bli blåst och ett företag vill inte bli oskyldigt uthängt. Så alla kan bli drabbade på ett eller annat sätt och det är olyckligt vem som än blir förloraren.

Det som kan tala för bloggen är att personen bakom den uppges (inofficiellt) jobba åt BMW samt har hjälpt andra Autopower-medlemmar med korrekt bilinfo. Dessutom så är personen känd och betrodd medlem på forumet sedan ca 10 år. För mer info besök Autopower.

Vidare så har företag med fler än en mätarfuskad bil tydligen snabbt tagit bort sina annonser från Blocket efter att ha blivit uppmärksammade. Det fanns även en forummedlem som köpt en fuskad bil från ett företag, där samma företag nu har ytterligare en fuskad bil (enligt bloggen) på annons. Detta kan tyda på att bloggens info är korrekt.

Dock är inte alla bilar personen kollar upp fuskade, vilket ses då forummedlemmar frågar om köpobjekt som visar sig vara OK.

Men hursomhelst så finns det ingen garanti att bloggen är äkta. Så jag säger samma sak som i första inlägget, oavsett hur korrekt allt detta är så skadar det säkert inte att kolla upp eventuella köpobjekt extra grundligt. :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
och backade mätare på beg bilar är nåt nytt? :va:va:va
 

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Jag jobbar också på BMW, vad vinner jag?

Vad sägs om att vinna "sanningen", dvs själv kolla upp någon bil från bloggen och bekräfta eller dementera att det stämmer? :7peta

Vem vet, du kanske till och med får knäppa "Autopowers skitforum" på näsan via det tilltaget. :tungan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är mest förvånad över att det fortfarande fortgår. Varför är biltillverkarna inte bättre på att skydda sina produkter än att det tar månader efter lansering innan styrsystemen är knäckta så man kan härja fritt. Hur svårt kan det vara att göra en vägmätarfunktionalitet som inte är omprogrameringsbar?

Eller varför inte göra en internettjänst där man kan logga in och kontrollera var,när,hur bilens service gjorts. Biltillverkarna sitter ju på datan uppenbarligen.

Även sbp borde öppna sina register. I mina fordon borde det vara möjligt att få tillgång till alla gamla besiktningsprotokoll så man slipper spara dem på papper.
 

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Problemet med SBP (om jag förstått det rätt) är att det inte varit olagligt med backad mätare. Tydligen ska detta ändras gällande bilar från 2012 enligt denna info från nätet:

En annan nyhet är att man på bilar av årsmodell 2012 eller senare, kommer att underkänna manipulerad mätarställning. Man kommer helt enkelt att jämföra mätarställningen med förra årets. Har bilen färre mil på mätaren än vid förra besiktningstillfället måste man kunna styrka att det är på grund av en reparation eller åtgärd där mätarställningen påverkats. Detta är ett led i att skydda bilägare mot lurendrejare som "skruvar" mätare och höjer begagnade bilars, och husbilars, marknadsvärde.

Dock så kvarstår problemet med en importerad bil utan (svensk) besiktningshistorik, vilket verkar vara tacksamma bilar att backa mätare på.

Men en internettjänst från biltillverkarna skulle säkert komma runt ovanstående problem. :)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Vad sägs om att vinna "sanningen", dvs själv kolla upp någon bil från bloggen och bekräfta eller dementera att det stämmer? :7peta

Vem vet, du kanske till och med får knäppa "Autopowers skitforum" på näsan via det tilltaget. :tungan

Sånt har inte jag tid med, brukar faktiskt jobba när jag är på arbetsplatsen...

Autopower är fortfarande ett skitforum med en massa förståsigpåare som vet "allt" om BMW iaf.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Samma möjligheter till koll mot tillverkarens databas finns hos majoriteten av märkena. Om kundmottagarna knappat in rätt dvs.

Om man ska kika på en (valfritt märke), ta chassinr och ring lokala verkstaden.Hur svårt kan det va?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top