Eftersom detta är som i Bullen (personen i brevet är inte samma person som i filmen) tror jag att kollen går till enligt följande (dvs precis som Boris JR beskriver):
Reg-nummer ger chassinummer (via t.ex Transportstyrelsen/VV). Chassinumret kollas sedan internt hos BMW (dvs via en icke publik databas) med miltal då bilen varit inne på service. Detta verkar bekräftas då vissa importerade bilar som ej ännu fått svenskt reg-nummer även kunnat kollas.
Bilbesiktningen är inte alls inblandad här, eftersom SBP bara noterar fordonets mätarställning utan att ta ställning om den är rätt eller fel (eller högre eller lägre jämfört med senaste besiktningen).
Vad gäller högerstyrda bilar som importerats till Sverige och säljs som vänsterstyrda så gissar jag att även denna koll sker främst internt. Dock kan man även undersöka detta själv via via reg-nummer som ger chassinummer och som sedan används i någon VIN-decoder. Vet ej tillförlitligheten på dessa VIN (Vehicle Identification Number) sidor, men åsikten är att de verkar stämma.
När jag kollar min BMW på denna sida får jag korrekt tillverkningsdata:
http://www.bmwvin.com/
Ett redovisat exempel från bloggen (samt Autopower-forumet) är senaste inladga 335iCM -07 som säljs som nyimporterad och vänsterstyrd, samtidigt som chassinumret i VIN-decoder säger att bilen är tillverkad högerstyrd.
http://backad.wordpress.com/
Fordonsstatus: Avställd (2012-12-28)
Privatimport: Ja
Antal ägare: 0
I trafik första gången i Sverige:
I trafik första gången i utlandet: 2007-07-12