Varning för långa 90' luftventiler!!!

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag köpte vinklade luftventiler för att underlätta påfyllning/kontroll av däckstrycket men efter endast 50 mil blev hojen plötsligt omöjlig att styra. Jag stannade omedelbart och framdäcket var nästan helt tomt på luft. Ventilen hade böjt ner sig av centrifugalkraften och gummit spruckit. Det höll tätt vid stillastående men pös under körning eller då jag petade på ventilen.
Jag förstod att de skulle böja sig men trodde att de skulle tåla det.

Använd inte dessa ventiler på något snabbt fordon!!! Använd då hellre skruvade, låga ventiler som inte kan vika sig eller korta, raka standard.

Jag är glad att detta slutade lyckligt då jag hade sambon bakpå och vi var ute på en riktigt krokig hojväg...

Bifogat

• Ventil.jpg
    Ventil.jpg
    127.6 KB · Visningar: 974
Luftventilen som bilden visar sitter på min hoj och en del andra, kan du hitta/montera sådana?!

Bifogat

• valve.jpg
    valve.jpg
    71 KB · Visningar: 781
TS: Det där är ju en gammal ventiltyp som aldrig skall användas till MC-bruk på grund av just det du råkat ut för. Byt omedelbart!:näsblod

Den enda vinklade typ som skall användas till MC är den som zulee visar ovan. Finns hos Grevens, och som original på BMW och Triumph om jag inte minns fel.

Jag har använt Fultemas vinkelventil under ett par bandagar utan trassel (hittills *host*).
Den har dock inget gummi som kan vika sig på samma sätt som den TS visar på bilden.

82-580_m.jpg

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-Slang/Vinkelventil-90/

TS: Det där är ju en gammal ventiltyp som aldrig skall användas till MC-bruk på grund av just det du råkat ut för. Byt omedelbart!:näsblod....
Ja nu vet jag ju det och tack och lov gick det ju bra men jag tänkte dela med mig av erfarenheten för att andra ska slippa göra om mitt misstag.

Lustigt att de sålde mig dessa ventiler på den lokala mc-butiken. De vet att jag åker Gixxrar. Ska ta ett snack med dem :mad:

Har köpt nya ventiler och hade ändå tänkt lägga på ett nytt set däck inför CSS på fredag så då åker skitventilerna!

Ja nu vet jag ju det och tack och lov gick det ju bra men jag tänkte dela med mig av erfarenheten för att andra ska slippa göra om mitt misstag.

Lustigt att de sålde mig dessa ventiler på den lokala mc-butiken. De vet att jag åker Gixxrar. Ska ta ett snack med dem :mad:

Har köpt nya ventiler och hade ändå tänkt lägga på ett nytt set däck inför CSS på fredag så då åker skitventilerna!

Bra att du gjorde en tråd.
Tänkte köpa sådana, nu vet jag vad jag inte ska köpa för sort.

Är det inte dessutom så att vid riktigt höga varvtal på däcken så kan ventilnålen inne i ventilen av centrifugalkraften slungas åt sidan så läckage uppstår om man har vinklade ventiler?

Det fick jag lära mig på något däckseminarium för 20 år sedan, och sedan dess har jag inte svurit så mycket åt mina korta,raka och omöjliga att pumpa ventiler.

Självklart har jag ändå metallhattar med gummitätning för säkerhetsskull

Är det inte dessutom så att vid riktigt höga varvtal på däcken så kan ventilnålen inne i ventilen av centrifugalkraften slungas åt sidan så läckage uppstår om man har vinklade ventiler?

Det fick jag lära mig på något däckseminarium för 20 år sedan, och sedan dess har jag inte svurit så mycket åt mina korta,raka och omöjliga att pumpa ventiler.

Jag tror nog att det problemet är betydligt större med vanliga ventiler.

Jag tror nog att det problemet är betydligt större med vanliga ventiler.
Ja exakt. Att nålen åker ner är troligare än att den går åt sidan. LÄTTA metallventilhattar med bra tätning i är bäst. En kompis hade stora coola dödskallehattar (tunga) och råkade ut för ungefär samma sorts punka som jag.
Han åkte av vägen...

Eftersom en motorcykel inte får latteralacceleration (vätskor ligger alltid rakt i förhållande till typ styrkronan) så borde det aldrig kunna bli ett problem faktiskt.

Eftersom en motorcykel inte får latteralacceleration (vätskor ligger alltid rakt i förhållande till typ styrkronan) så borde det aldrig kunna bli ett problem faktiskt.

Men nu är ju ventilen vinklad, alltså trycks den åt sidan när den trycks nedåt eller hur man ska säga. Jag tror att det är så han menar.

Nja, hjulet snurrar så rotation blir det, och vikten i/på hjulet strävar alltid utåt i tangentens riktning.

Däcksnubben från Michelin sa att nålen lättare flyttades i sidled så att det läckte än att tryckas in av rotationen, men det kanske bara gällde deras speciella MC ventilnålar IOFS (det var när vi hade kurs i MC hjul)

Han rekomenderade IAF raka ventiler på höghastighetshjul, på gräsklippartraktorer kan det ju vara viktigare att det är lätt att komma åt och pumpa

http://www.mc-depan.com/index.asp?action=prislista&menu=4&id=7932#

Någon som testat dessa?

Kollade på biltemas 19kr st men är tveksam om man gör sig en björntjänst där!

Funkar nog bra dom där, men.....jisses, dom var inte billiga. Jag får hem några svarta från K&L som jag ska testa.
Såhär ser dom ut i alla fall.....(nej, så mycket kostar dom definitivt inte)
http://www.ebay.com/itm/90-Degree-Motorcycle-BLUE-Valve-Stems-Tire-10mm-Pair-11-3mm-Front-Rear-Wheel-/191130260099

Precis. De ser oxå mer stabila ut. Får se vad Ditt pris landar på Finns de i kawa grön så köper jag direkt ; )

Precis. De ser oxå mer stabila ut. Får se vad Ditt pris landar på Finns de i kawa grön så köper jag direkt ; )

Jag tror världen har totalt glömt bort kawa?!? :)
Dom finns i svart, blått, guld....troligen 50 spänn stycket

Nja, hjulet snurrar så rotation blir det, och vikten i/på hjulet strävar alltid utåt i tangentens riktning.

Däcksnubben från Michelin sa att nålen lättare flyttades i sidled så att det läckte än att tryckas in av rotationen, men det kanske bara gällde deras speciella MC ventilnålar IOFS (det var när vi hade kurs i MC hjul)

Han rekomenderade IAF raka ventiler på höghastighetshjul, på gräsklippartraktorer kan det ju vara viktigare att det är lätt att komma åt och pumpa

+1. Nu är ju bara 50% av oss på Sporthoj snabbare än Ghostrider men när han skulle slå hastighetsrekord så var just raka ventiler ett problem. Om nålen rörde sig i sidled eller inåt var oklart, men de läkte i över 300 Km/h

Jag tror världen har totalt glömt bort kawa?!? :)
Dom finns i svart, blått, guld....troligen 50 spänn stycket

Jisses, vart är världen på väg!! Men kanon, Jag ska kolla rätt mått på mina zx10 fälgar så gör jag en beställning av dig sen Veijo :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT