Varning för ilsken bilist utanför Enköping

Man kan inte ta saker för givet i trafiken. Att bränna om på en smal väg utan att veta till 100%/ser att bilen framför har uppfattat och är beredd att flytta på sig är bara dumt och idiotiskt.

Lite som att glo rakt fram när man närmar sig en korsning där högerregeln gäller eller om man är på en huvudled.

Hade du läst mitt inlägg hade du sett att jag skrev följande:

1. Jag/vi inte vet omständigheterna i detta fallet.
2. Att man inte kan hävda sin rätt hur som helst bara för att det står i lagen.
 
Ej heller får man företa omkörning utan att omständigheterna medger det. Vad vet vi om den saken? Inte mer än att det gick på tok, vilket i sig kanske räcker.

Jag tog endast upp att lagen finns, inte hur någon ska använda den/hur den användes i detta fallet. :)
 
Hade du läst mitt inlägg hade du sett att jag skrev följande:

1. Jag/vi inte vet omständigheterna i detta fallet.
2. Att man inte kan hävda sin rätt hur som helst bara för att det står i lagen.

Vet faktiskt inte varför jag citerade dig. :va
Inlägget var självklart till TomK.
 
Att ni inte kan förstå att alla i trafiken är idioter. (även jag har mina brister tyvärr)

1.Bilar är hårda saker och gör ont och leka med.

2.Reta inte upp idioterna mer som sitter bakom ratten, Fast du har lagen på din sida så reparerar den inte din trasiga kropp om eventuell crash skulle uppstå.

3. Försök vara rädda om er i trafiken, många fina dagar som kommer nu framöver så kör lugnt och försökt njut av turen ist.

Mvh Sven
 
Två rysningar idag... men med någon slags positiv upplösning ändå.
Ligger och kör på väg 23 mellan Vimmerby och Linköping, 90-väg, 2-1 blir 1-2, kanske 500 meter in i detta ligger jag i ca 100, hinner se nåt svart, smalt i backspegeln, hinner knappt tänka "hoj" förrns han blåser förbi i strunt-samma-vilken-hastighet. Fy fan vilken liten marginal! Smal fil vi hade att dela på! Men jag tror det var instinkt som sa åt mig att jag kommer bli omkörd utåtabarahelvete, håll strax åt höger och flytta dig inte. Puh...

Nummer två var på E4:an mot Stockholm. Drar om långtradare i 130, men hinner bara halvvägs innan han plötsligt börjar svänga in på min fil. Jävlar! Men just som jag ska bromsa svänger han tillbaks med ett knyck. Fick känslan av att han helt enkelt inte sett mig, plötsligt gjorde det och snabbt flytta tillbaks sig. Vad fan han nu skulle ut i vänsterfil för alls. Vart ju tomt i hans egen. Så, iaf, jag drog om och vinkade nån slags "det är lugnt".

Vet inte riktigt vad jag försöker bidra med med denna kramhistoria...:confused:
 
Last edited:
Två rysningar idag... men med någon slags positiv upplösning ändå.
Ligger och kör på väg 23 mellan Vimmerby och Linköping, 90-väg, 2-1 blir 1-2, kanske 500 meter in i detta ligger jag i ca 100, hinner se nåt svart, smalt i backspegeln, hinner knappt tänka "hoj" förrns han blåser förbi i strunt-samma-vilken-hastighet. Fy fan vilken liten marginal! Smal fil vi hade att dela på! Men jag tror det var instinkt som sa åt mig att jag kommer bli omkörd utåtabarahelvete, håll strax åt höger och flytta dig inte. Puh...

Nummer två var på E4:an mot Stockholm. Drar om långtradare i 130, men hinner bara halvvägs innan han plötsligt börjar svänga in på min fil. Jävlar! Men just som jag ska bromsa svänger han tillbaks med ett knyck. Fick känslan av att han helt enkelt inte sett mig, plötsligt gjorde det och snabbt flytta tillbaks sig. Vad fan han nu skulle ut i vänsterfil för alls. Vart ju tomt i hans egen. Så, iaf, jag drog om och vinkade nån slags "det är lugnt".

Vet inte riktigt vad jag försöker bidra med med denna kramhistoria...:confused:

Lastbilar kan ha väääldigt stor död vinkel. Ligg aldrig bredvid eller strax bakom en lastbil! Och ska man köra om så försök göra dig synlig innan du påbörjar omkörningen! Exempelvis gå ut i vänsterfil och blinka med ljustutan när du är en bit bakom honom.
 
Att ni inte kan förstå att alla i trafiken är idioter. (även jag har mina brister tyvärr)
Mvh Sven

Helt rätt, även så jag blev lärd att framföra fordon. Många lägger dock till andra i texten och ser inte sina egna brister. (Alla andra i trafiken är idioter).

Denna regeln är av mycket större betydelse för oss oskyddade MC åkare, sitter du i en stålbur med airbags mm så klarar du dig oftast när någon gör mindre fel. Detsamma går tyvärr inte säga om du kör MC där små misstag kan få stora konsekvenser.

Vad händer om?, är en fråga jag ställer mig om och om i hjälmen när jag är ute och kör och som räddad mig från många olyckor.

Vad händer om föraren som ska lämna företräde inte gör det?
Vad händer om föraren inte ser att jag kör om?
Med mera..

Men men nu har vi gått ganska OffTopic tror jag, tillbaka till ämnet? :tungan
Kör med hjärnan!
 
Lastbilar kan ha väääldigt stor död vinkel. Ligg aldrig bredvid eller strax bakom en lastbil! Och ska man köra om så försök göra dig synlig innan du påbörjar omkörningen! Exempelvis gå ut i vänsterfil och blinka med ljustutan när du är en bit bakom honom.

Helt rätt, även så jag blev lärd att framföra fordon. Många lägger dock till andra i texten och ser inte sina egna brister. (Alla andra i trafiken är idioter).

Denna regeln är av mycket större betydelse för oss oskyddade MC åkare, sitter du i en stålbur med airbags mm så klarar du dig oftast när någon gör mindre fel. Detsamma går tyvärr inte säga om du kör MC där små misstag kan få stora konsekvenser.

Vad händer om?, är en fråga jag ställer mig om och om i hjälmen när jag är ute och kör och som räddad mig från många olyckor.

Vad händer om föraren som ska lämna företräde inte gör det?
Vad händer om föraren inte ser att jag kör om?
Med mera..

Men men nu har vi gått ganska OffTopic tror jag, tillbaka till ämnet? :tungan
Kör med hjärnan!
Jo, det är ju off-topic eftersom det inte handlar om rubriken riktigt. Men det ni skriver håller jag med om. Min idioti idag var att vänta för länge, kanske två långtradarlängder, innan jag la mig i vänsterfil och gasa på. Insåg genast misstaget och fortsättningen på E4:an idag innebar vänsterfil fan ta mig en kilometer bakom varje lastbil jag såg!
 
Njae så här står det faktiskt i Trafikförordningen kap 3 §38
"När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt."


Skulle vilja påstå att TomK har mer eller mindre rätt

Hålla till höger i sitt körfält ja, det finns inget som säger att man måste t.ex. ut i väggrenen.
Såvida det inte är något som ändrats efter att jag tog körkort för det var en grej jag och min mor hade skilda åsikter kring så vi kollade upp det med trafiklärare.

Men absolut, man får aldrig försvåra en omkörning.
 
Själv var jag ut en sväng i lördags och körde 257:an (Slingerbulten) då vi skulle till Uringe crossbana (ligger mitt på typ), så på hemvägen körde jag samma tillbaka och i slutet av sträckan möter jag en golf som helt sonika kliver ut och tar ca 70% av mitt körfält i en kurva trots att han omöjligt kan ha missat att jag kom där då det är bra sikt.

Fast det var inte särskilt oväntat ändå, jag räknar alltid med idiotmöten på slingerbulten de få ggr jag kör där. :glömdet
 
Själv var jag ut en sväng i lördags och körde 257:an (Slingerbulten) då vi skulle till Uringe crossbana (ligger mitt på typ), så på hemvägen körde jag samma tillbaka och i slutet av sträckan möter jag en golf som helt sonika kliver ut och tar ca 70% av mitt körfält i en kurva trots att han omöjligt kan ha missat att jag kom där då det är bra sikt.

Fast det var inte särskilt oväntat ändå, jag räknar alltid med idiotmöten på slingerbulten de få ggr jag kör där. :glömdet

Det där måste vara samma idiot i en golf som jag mötte förra året på bulten, gjorde exakt samma sak för mig.
 
hejhå

Det finns helt klart Mc piloter i fina skinnställ som är lika knepiga som bilisterna ni talar om,, Minsta man kan säga var ju att helgens väder var helt underbart så det blev ett antal mil både på lördag o söndag.

Åker ju som vanligt på någon av mina 2T motarder o kör en del roliga kurviga vägar med lagom fin sand kvar på,, en av dagarna kommer jag ikapp ett par sport moppar på ca 600cc som ligger o lusar i laglig fart som är löjligt låg.

Dessa sporthoj förare hindrar mej konstant att köra om av någon anledning, par körning på rakor o vinglar över hela kurvornas bred i ca 70km, efter någon mil tröttnar jag o går om på inersidan i en tvär böj efter att bromsat sent, klappar på för fulla segel o går genom halva böjen med framhjulet 10-20cm över asfalten.

O hel-vete vad det skulle gasas efteråt:D nåväl ett par kurviga km senare så såg jag bara att det blinkade lite i framlampan fortfarande på den ena sport moppen, varför dom hindrade mej?? kanske kändes det tråkigt/kränkande när en blårykande moppe på 250cc ville om det blir ju skillnad på en sport moppe på 200kg o en 2T motard på 96kg i kurvhastighet.

så det finns röt ägg på alla sorters fordon tyvärr.

mvh
 
Bruka ligga o snurra i älmhult men han har jag inte råkat ut för. Men kommer ha ögonen efter en sådan golf. Synd man inte viste vem det va för då kunde man allt slå en pling och förklara lite mer personligt med honom istället för att han börja gnälla hos polisen att det var du som började mm

Jo då, jag har provat att ringa honom för en förklaring om vad jag gjorde som retade honom så in i bängen, men han vill ite svara.... inte heller svarade han på sms:et jag stälde samma fråga i.
 
Jag har slutat försöka få förklaringar på varför. Har insett att det är väldigt sällan korkade förare med idiotiskt handlande efter en diskussion erkänner sina misstag. Detta faktum brukar få mig än mer förbannad, så har nu lagt ner det där med att jaga ikapp och kräva en förklaring. Bara inse, det finns idioter överallt, på åtta, sex, fyra, två och ibland även ett hjul....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top