Varning för gubben

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Ja riktigt så gammal är jag kanske inte. Men förhoppningsvis får ni se upp för mig på vägarna nästa sommar.

Har ärvt en Matchless G80s -53 efter farsan. Den har stått i en lada sen sextiotalet så motorn satt fast och det elektriska var paj, men jag har ägnat sommaren åt att fixa till den. Hade egentligen tänkt sälja den men efter att ha mekat med den hela sommaren så har jag kommit på andra tankar. Nu blir det kort nästa sommar. Har puttrat lite på ettan på avspärrad plats för att se om koppling och bromsar funkar, och det gör de. Får ta och skaffa lite vettig skyddsutrustning innan jag lägger i tvåan ;)

Gäller bara att lösa kort nu!
 
Kan inte en sån i hyggligt skick vara värd en del pengar? Tror att du skulle ha roligare om du sålde hojen och köpte något nyare för pengarna.
 
Denna tråd kräver bilder! =)

Helt rätt att behålla maskinen - ge den en i vart fall en sommar , när du tagit kortet, att visa sina goda sidor.
Med rätt inställning och under rätt omständigheter kan en gammal hoj ge väl så roliga upplevelser som nya. Om än såklart på olika vis.

Själv har jag tourat en likadan ( detta var 1998 och pga att min Laverda så lägligt skjutit hål i en kolv några dagar innan avfärd..) lånad av kusin runt de Brittiska öarna.
Resststart i Stockholm - färja från Göteborg och sedan diverse irrfärder i England, över till Isle of Man - tillbaka och en sväng över Skottland och högländerna innan styret vändes hemåt igen.
Inga egentliga problem men såklart en del underhåll och daglig översyn.

Ge den en chans att bidra med upplevelser på sina vilkor - de som du inte kan få från moderna motorcyklar.
 
1953? Herregud, fanns det motorcyklar då? Håller med DrT, vi måste få se bilder. Välkommen hit.
 
Sälj INTE!!!! Man ångrar ALLTID alla hojar man sålt!!!! :fakta
 
Göra sig av med en sådan!
 

Bifogat

  • matchless_g80s.jpg
    matchless_g80s.jpg
    47.6 KB · Visningar: 237
Trodde spontant när jag läste rubriken att det var en ny tråd om Moss framfart i SST600 :rofl
 
Last edited:
Behåll cykeln.
Är den ärvd samt att du pysslat med den hela sommaren är det såklart en familjeklenod som skall bevaras inom familjen.
Köp något modernare för vardagsturen och använd gammelhojen på veteranträffar.

Välkommen in i knarkträsket btw.
 
Välkommen in i knarkträsket btw.

Och så kör man en bandag och VIPS, så står man och snackar gummiblandningar och undrar "Är Öhlinare verkligen värt pengarna? Jag får ju fyra set däck och två bandagar för samma peng!!!":)
 
Tackar för välkomnandet! Hojen blir nog kvar. Har svårt att tänka mig nåt annat just nu. Encylindrig 500 kubikare med kickstart och separat spak för att justera förtändning. Klart charmigt men oklart om det är en perfekt nybörjarhoj :lol Den visar i alla fall tydligt om man har för mycket förtändning när man kickar den.

Skulle jag köpa nåt annat vore det väl nåt i stil med er6n, MT07 eller KTM 690. Men man kan ju ha två...
 
Var ute och meckade lite igår. Den laddade inte tidigare, men jag tror jag fått ladd regulatorn att funka någorlunda nu. Kanske krävs lite till fine tuning men det skall nog gå bra. Skönt med teknik från 50-talet. Påtaglig och begriplig, till och med för mig :)

Verkar dock bli lite av en process att få ut den på vägen igen. Väntar på svar från Riksarkivet så jag kan påbörja återregistrering av den.

Men i väntan på det så har jag i alla fall köpt en tuff och matchande skinnjacka. Blev en Segura Steevy på rea, jag tycker tycker den sitter som en smäck :) Får se till att fixa vettig hjälm, handskar, skor och byxor bara nu. Hade egentligen tänkt köra 100% sommar stil. Men så satt jag ju där i det 8 gradiga regnet igår ändå, våt och kall som en dåre och "testkörde" den fixade ladd-regulatorn och försökte avgöra om förgasaren gick rikt eller snålt.

Är det svårt att byta bromshandtag? Det som sitter på hojen nu verkar gjort för män med händer stora som dasslock. Bromsen går i botten väldigt långt ut från styret så det borde gå att lösa kan man tycka.
 
Behåll den! Har du ärvt den så kommer du sannolikt ångra dig! Välkommen till hojträsket!
 
Har tyvärr ingen bild på den i nån scenisk miljö, men så här ser den ut för de intresserade, inklämd mellan allsköns bråte. Fatta hur stora labbar man måste ha för att snabbt och ledigt grabba tag i bromshandtaget utan att sträcka sig...

IMG_5824.jpg
 
Underbar patina! Rör inte ytan, det är ju så Knut Knutsson skulle börja drägla
 
Välkommen till forumet!

Jag säger också behåll! Själv skulle jag renovera hojen mekaniskt, laga sadelklädseln men i övrigt behålla ytfinishen, men kanske gjort något åt fälgarna! Nytt rakt "TT-styre" (helst begagnat som matchar hojens finish) skulle vara fint, och nya broms- och kopplingsgrepp. Behåll framskylten!
 
Jo tanken är att se till att den är i bra skick elektriskt och mekaniskt. Sen fixa sadel och fälgar och eventuellt annat som får den att se direkt ful ut. Annars gillar jag den ruffa stilen den har, tycker den är stenhård, så den får vara som den är. Förstår dock inte riktigt varför man valt att måla fälgarna roströda på det sättet... Nån som vet var får man tag på kopplings/bromshandtag till vettigt pris som passar stilmässigt?

För sadelklädsel har jag spejat lite på en Polsk snubbe som verkar ha gjort ett par snygga jobb åt folk här på forumet. Har tagit ett par bilder på hur sadeln ser ut. Ska se om det funkar att jag sprättar sömmarna på den och skickar, så kan han sy efter bitarna... Får se vad han säger.
 
Last edited:
Behåll den, jag har själv en BSA M20 från 1944 i väldigt fint skick. 6-voltsystem med plusjord. 1-cyl 500cc med racekam. :)
Lite annat än elstart. Javisst ja, glömde att den är högerväxlad, inget bromsljus och inga blinkers heller. Välkommen till ett annorlunda och roligt nöje. :tummenupp
 
Back
Top