Varning för fordonsvarderingen.se!

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ja-ja, hoppas ingen nu tror ja raljerar över folk & fä.... alla gör vi olika val, fel o.s.v... till å mä jag... (erkänner de iaf aldrig :D )

Ja känner mig själv som en kritisk cyniker med förföljelse-mani vad gäller hur en marknad fungerar vad gäller att marknadsföra och sälja produkter och tjänster.
Och det känns som om företag ljusskygga eller inte medvetet dribblar hit och dit med information, så att vi konsumenter ta mig fan bara ska säga JA till slut å bara betala.

hur många här inne har tex. testat www.download.com? Och där påstås det finnas en massa gratisprogram, visst de finns lite sådana. Men vad händer vid en nedladdning, jo då kommer de info om man vill ha en s.k. fullversion så kostar det. Varför finns inte denna elementära informationen från början, så man vet att de inte är en fullversion? De kallar jag för undanhållande av fullständig information för att kunna bedöma hurvida man egentligen vet VAD man får.

Och när jag provade på digital-tv via "felia" så ställde ja frågan 3 ggr OM de skulle påverka den bredbandskapacitet på upp till 8Mb. Och svaret var NEJ, men ja kunde inte få det skriftligt.
De kunde senare konstateras via supporten att de visst påverkade den ordinarie data-kapaciteten.

Och så funderar jag NÄR, om de nu inte redan finns i system. Att programerare gör så att när man trycker på NEJ vid val eller om man vill trycka bort en sida på de vita kryzzet längst opp till höger på skärmen, Kopplas på sådant sätt att man egentligen accepterar något man inte tänkt göra?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nu är de igång igen!

Va in i helsike, jag trodde att de var sänkta pga att de fällts i Marknadsdomstolen men nu finns det en förjäkligt likadan sida där avgiften på 399 kr är väldigt lurig att se. Det finns inget om att tjänsten kostar pengar så det är lika enkelt att skriva in fel och tro att det är gratis som tidigare. Det här måste jag kolla med KO. Under tiden så tjänar de förmodligen ännu mera pengar.

ANVÄND INTE DENNA TJÄNST FÖR DEN KOSTAR 399 kr OCH GER INGET MERVÄRDE UTÖVER KVD.SE
http://www.fordonsvardering.net
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Vi in i helsike, jag trodde att de var sänkta pga att de fällts i Marknadsdomstolen men nu finns det en förjäkla likadan sida där avgiften på 399 kr är väldigt lurig att se. Det finns inget om att tjänsten kostar pengar så det är lika enkelt att skriva in fel och tro att det är gratis som tidigare. Det här måste jag kolla med KO. Under tiden så tjänar de förmodligen ännu mera pengar.

ANVÄND INTE DENNA TJÄNST FÖR DEN KOSTAR 399 kr OCH GER INGET MERVÄRDE UTÖVER KVD.SE
http://www.fordonsvardering.net

Hmm, det står dock Svar via SMS + skriftligt intyg via posten a' 399:-. Men att dom kommer debitera 399:- framkommer kanske inte med all tydlighet..

På dom!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dom kan ju aldrig få rätt om man bestrider deras faktura, vem som helst kan ju mata in vilket regnummer och mobilnummer som helst.

Vad händer om man annonserar sin bil på blocket med synligt regnummer samt sitt mobilnummer i kontaktinformationen och någon matar in dessa för att få en värdering?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
De hävdar att de inte har något att göra med fordonsvärderingen.se så jag får helt enkelt tro dem... Jag har i alla fall skickat in en skärmdump på deras förstasida. Notera det rödmarkerade från ärendet med fordonsvarderingen.se.

=============

Hej igen,

Nej, jag har däremot gått på en nit på fordosnvarderingen.se som var extremt lik Er site. Jag kommer att lägga lite tid på att detta uppmärksammas då upplägget (hemsidan) och disclaimern om ångerrätt, eller snarare bristen på sådan, precis mappar mot nedanstående pressmeddelande. FVAB hade ~400 kunder som anmält dem och förmodligen ett stort mörkertal då många tycker att det är obehagligt att ”bråka”. Jag blev själv otrevligt bemött men slapp helt plötsligt betala då jag skrivit om mina erfarenheter på nätet, bland annat på Testfakta.

Mvh, xx


Frodonsvärderingen blev stämda och fällda enligt http://www.konsumentverket.se/Nyhet...landen-20091/KO-vann-mot-Fordonsvarderingen/:
2009-04-29
PRESSMEDDELANDE
Fordonsvärderingen måste tydligt ange att företagets bilvärderingstjänst kostar pengar. Det slår Marknadsdomstolen fast i en dom på onsdagen. MD går därmed på Konsumentombudsmannens linje.
Totalt har KO fått in mer än 400 anmälningar mot Fordonsvärderingen. Många av anmälningarna handlar om att konsumenterna har förstått att tjänsten kostar pengar först när de har fått en faktura. KO menar att det är oklart att tjänsten kostar pengar och stämde därför Fordonsvärderingen inför Marknadsdomstolen förra året.

I dagens dom går Marknadsdomstolen helt på KO:s linje och tvingar nu Fordonsvärderingen att på ett tydligt sätt informera sina besökare om att tjänsten kostar pengar. Fordonsvärderingen måste dessutom informera sina kunder om deras ångerrätt, både före och efter köpet. Företaget får inte heller påstå att ångerrätten går att avtala bort innan den börjat gälla.

Domen är förenad med ett vite på 750 000 kronor.

Kontaktperson:

Daniel Karfs, jurist, 054-19 40 37


xx


From: xx
Sent: xx
To: xx
Subject: SV: Fällda för dålig information om kostnaden?

Hej

Vi har ingen 100% nöjd kund garanti. Har ni gjort värdering och missat kostnaden för denna?



Med vänlig hälsning/

xx

Från: xx
Skickat: xx
Till: xx
Ämne: RE: Fällda för dålig information om kostnaden?

Hej,

Sidan och adressen är så pass lik gamla fordonsvarderingen.se så jag tror annat. Ni bör göra det väldigt tydligt i rutan nedan vad kostnaden. Detta så ingen riskerar att fylla i och skicka in utan att förstå att kostnaden är 399 kr. Skriv till exempel in ”Kostnad: 399 kr per värdering” i lika fet stil som övrig text. Jag skickade en skärmdump till KO så de får tycka till om detta.

Har ni en 100% nöjd-kund-garanti så att missnöjda kunder slipper betala om man inte insett att tjänsten kostar pengar?

Mvh, xx

From: xx
Sent: xx
To:xx
Subject: SV: Fällda för dålig information om kostnaden?

Hej xx

Vi har aldrig blivit fällda i Marknadsdomstolen. Det står på sidan där beställning görs att detta kostar 399kr.



Med vänlig hälsning/
xx


Från: xx
Skickat: xx
Till: xx
Ämne: Fällda för dålig information om kostnaden?

Hej!

Jag var rätt säker på att ni blev stämda och fällda i Marknadsdomstolen tidigare i år. Ska ni inte upplysa om att tjänsten kostar pengar på alla ställen där man kan göra en beställning?

Mvh, xx
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Förtydligande angående fordonsvardering.net

Det är alltså fordonsvardering.net det gäller nu. De jag hade problem med var fordonsvarderingen.se. Bifogar skärmdump på fordonsvardering.net:
 

Bifogat

  • fordonsvardering.net.jpg
    fordonsvardering.net.jpg
    89.2 KB · Visningar: 83
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hyfsat störande. Nu finns det faktiskt prisinfo på sidan men genom att vara tydlig så minskar nog affärerna drastiskt. Jag har kontaktat KO men tyvärr går det låååångsamt och de hinner göra mycket pengar. Fordonsvärderingen hade en ticker på sin sida som de sedan tog bort, pga att jag gjorde en liten uträkning och postade på Testfakta? De skulle ha gjort runt 8-10 miljoner om den hade verkligt antal värderingar, det där var från hösten 2007.


Samma skojare verkar även driva

www.bilenspris.net


 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Någon som provat?

Jag tog ett mobilnummer ifrån sidan "vemringde" dom listar telefonsäljare,
kollade deras hemsida efter en e-mail adress,
letade på blocket efter en bil med reg.nummer.

Fyllde i allt på fordonsvarderingen , tröck på "OK"

Då kommer en bekräftelse sida upp med diverse uppgifter på beställare m.m
och en ny "OK" ruta att klicka på.
Då det inte verkade hända något då man klickade på den, så jag klickade en massa gånger på den, men det verkade inte som man kom vidare.

Är jag körd nu??
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
De skulle ha gjort runt 8-10 miljoner om den hade verkligt antal värderingar, det där var från hösten 2007.

Jag tror förvisso att deras räknare var manipulerad, att de hade den där för att det skulle se ut som att de var populära och tro att folk skulle använda sig för den skull.
Men tjänar de 399:- på sidan så är det ju 399:- för mycket.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top